business
Fala zwolnien topi polska motoryzacje
Kryzys w branzy i spirale zwolnien nakrecaja zmiany na europejskim rynku w tym spadek popytu na auta spalinowe i parcie UE na rozwoj elektromobilnosci.
Słabnąca produkcja i rosnące koszty w europejskich fabrykach aut topią zależne od eksportu zakłady motoryzacyjne w Polsce. Spadek zamówień rozkręca w nich spiralę zwolnień: według GUS zatrudnienie w polskim przemyśle motoryzacyjnym zmalało do 197 tys. we wrześniu 2024 r. z 204 tys. w grudniu ub. roku. A to przygrywka do większych redukcji – zwłaszcza u producentów części i komponentów – spodziewanych w 2025 i 2026 r. – Dotkną firmy skupione na pierwszym montażu. Tu zasada jest prosta: mniej produkowanych pojazdów to mniejsze zapotrzebowanie na części – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Czytaj więcej: Takiego pesymizmu w polskiej branży automotive nie było od lat. Niemal co trzeci zakład planuje zwolnienia. Pro Kryzys w branży motoryzacyjnej bez precedensu Do końca 2024 r. blisko jedną trzecią załogi zwolni Magneti Marelli w Bielsku-Białej, pracowników z zakładów w Kielcach i Tychach pozbywa się MA Polska (dawniej Delfo), do lutego 2025 r. potrwają rozpoczęte w ub. miesiącu zwolnienia w DRÄXLMAIER w Jeleniej Górze. W tym miesiącu zakończyła się likwidacja fabryki silników FCA Powertrain w Bielsku-Białej, skąd musiało odejść 468 pracowników. Do końca września zwalniała 179-osobową załogę fabryka uszczelek SFC Solutions w Piotrkowie Trybunalskim. Jeszcze w połowie obecnego roku radykalne cięcia zapowiedziała fabryka Yazaki w Mikołowie produkująca wiązki elektryczne, a w pierwszym kwartale zamknięto fabryki autobusów Volvo we Wrocławiu i Scanii w Słupsku. Teraz rośnie strach przed zwolnieniami w giełdowym Wieltonie, największym w Polsce producencie przyczep i naczep, który przez kurczenie się rynku przewozów stracił dużą część zamówień. To, co dzieje się w Polsce, wiąże się z coraz trudniejszą sytuacją całej branży w Europie. – Europejski przemysł motoryzacyjny jest w kryzysie najgłębszym od kilkunastu, jeśli nie kilkudziesięciu lat – uważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). – W Niemczech po ośmiu miesiącach br. upadłości dostawców jest tyle, ile w całym 2023 r. Zwolnienia po kilka–kilkanaście tysięcy osób zapowiedziała już większość największych producentów komponentów – stwierdza Rafał Orłowski, partner w firmie analitycznej AutomotiveSuppliers.pl. Spalinowe samochody w odwrocie Tę falę napędzają też spadek popytu na auta spalinowe i parcie na elektromobilność. – Silnik elektryczny ma prostszą konstrukcję i mniej części niż spalinowy. W samochodach elektrycznych brak układów wydechowych czy oczyszczania spalin, ich eksploatacja powoduje mniejsze zużycie np. tarcz i klocków hamulcowych. Dla wielu producentów podzespołów oznacza to konieczność transformacji biznesu i redukcji zatrudnienia – tłumaczy Przemysław Szywacz, lider doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce. Skądinąd w europejskiej produkcji związanej z elektromobilnością zakładano ponad 100 tys. nowych miejsc pracy do 2025 r. Ale powstała zaledwie jedna piąta. A tylko w pierwszym półroczu 2024 r. ogłoszono likwidację kolejnych 32 tys. etatów, więcej niż w najgorszym czasie pandemii. Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego VDA prognozuje, że do 2035 r. przechodzenie z napędów spalinowych na elektryczne pozbawi niemiecki przemysł 190 tys. miejsc pracy. Czytaj więcej: Od przyszłego roku samochody mogą podrożeć o kilka, kilkanaście tysięcy złotych z powodu wzrostu kosztów produkcji przez nowe regulacje emisji spalin. Natomiast potanieć mogą auta elektryczne Pro Według KPMG niewiadomą będzie wpływ na nasz rynek unijnych ceł na auta elektryczne z Chin, które Polska poparła. Efektem są już nieoficjalne deklaracje wstrzymania inwestycji. Według Reutersa Stellantis i jego chiński partner Leapmotor zrezygnowali z produkcji drugiego chińskiego elektryka w Tychach, modelu B10, na rzecz zakładów w niemieckim Eisenach lub słowackiej Trnawie. Berlin i Bratysława sprzeciwiły się cłom. Szansą dla Polski wciąż mają być komponenty i baterie do e-aut, o czym świadczy dziesięć kolejnych przedsięwzięć w przemyśle bateryjnym, jak np. inwestycje Ascent Elements w Zawierciu, Posco w Brzegu czy Ningbo Ronbay New Energy Technology w Koninie. Tu problemem pozostają emisyjne źródła energii i jej wysokie koszty.
Firmy chca cyfrowego przyspieszenia
Polska jest dzis w ogonie wyscigu panstw wspierajacych systemowo innowacje. Mimo ze nasza gospodarka jest jedna z wiekszych w Europie w rankingu inwestycji VC w stosunku do PKB plasujemy sie na jego dole.
By Michał DuszczykZ rynku luksusowego wyparoway miliony kupujacych
W tym roku wartosc rynku towarow z najwyzszej poki cenowej co prawda nie spadnie ale za to wyzwaniem dla firm bedzie spadek liczby osob kupujacych takie produkty.
By Piotr MazurkiewiczChoroba Sknerus Europae zablokowaa ozywienie gospodarcze
To jeden z najwazniejszych makroekonomicznych wykresow jakie mozna dzis zaprezentowac. Widac na nim przyczyne najwiekszych bolaczek politycznych w UE i USA saby wzrost gospodarczy po jednej stronie deficyt handlowy po drugiej. Po jednej stronie oszczednosci sa wysokie i rosna po drugiej niskie i maleja.
Jak dostosowac dziaania sprzedazowe do potrzeb rynku
Przyjazny i intuicyjny proces zakupowy zwieksza szanse na przebicie sie firmy na rynku. Jak go stworzyc
Dotacje pomoga firmom w ekspansji
Wybrane przez PARP akceleratory wespra mode spoki ktore chca zaistniec na zagranicznych rynkach. Dostana na to unijne dotacje.
Spor o drewno energetyczne. Gra toczy sie o trociny i zrebki
Resort klimatu chce skonczyc z paleniem penowartosciowym drewnem w piecach elektrowni. Na zmianie przepisow mia skorzystac przemys drzewny ale w praktyce propozycje ministerstwa nie satysfakcjonuja nikogo. Teraz pora na posow.