Home/business/Dofinansowanie na nowe kierunki ekspansji

business

Dofinansowanie na nowe kierunki ekspansji

Przedsiebiorcy ktorzy chca aby ich marki produktowe zaistniay na zagranicznych rynkach moga powalczyc o granty na ten cel. W puli jest 50 mln z.

October 16, 2024 | business

Właściciele spółek, które mają potencjał eksportowy, mogą ubiegać się o dotacje w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP” z działania 2.25 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Ich otrzymanie ułatwi im udział w prestiżowych wydarzeniach targowych i misjach wyjazdowych. Z „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”, przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), wynika, że ponad 25 proc. przychodów firm znad Wisły pochodzi z eksportu. Autorzy opracowania podkreślają, że umiędzynarodowienie polskiej gospodarki postępuje dynamicznie, natomiast relacja eksportu wyrobów i usług do PKB systematycznie rośnie. – Świadczy o tym coraz większa liczba przedsiębiorstw zajmujących się eksportem lub importem – mówi Izabela Fiszer, wicedyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP. Nie ma wątpliwości, że MŚP potrzebują finansowego wsparcia, aby wejść na światowe rynki. – Dlatego uruchomiliśmy nabór pod nazwą Promocja marki innowacyjnych MŚP. Jego celem jest popularyzowanie polskich produktów i usług za granicą. Chcemy pomóc im zaistnieć na zagranicznych rynkach. Przeznaczone na ten cel dofinansowanie wyniesie 50 mln zł – mówi Izabela Fiszer. Izabela Fiszer zwraca uwagę, że w konkursie mogą startować mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, które mają znaczący potencjał eksportowy. Jest on mierzony - jak wyjaśnia - wartością przychodów z eksportu. – Dotacje pomogą MŚP w budowaniu rozpoznawalności ich marek produktowych na rynkach międzynarodowych. Przedsiębiorcy będą mogli zdobyć dofinansowanie na udział w międzynarodowych targach branżowych. Otrzymają tam możliwość zaprezentowania produktów i usług na stoiskach targowych wskazanych przez PARP. Ponadto granty sfinansują udział w zagranicznych misjach gospodarczych. Z pomocą dotacji przedsiębiorcy zrealizują również kampanie marketingowe za granicą. W ten sposób dotrą do nowych grup odbiorców, a także zwiększą zainteresowanie produktami i usługami wśród klientów na dotychczasowych rynkach – podkreśla Barbara Brzezińska, starczy menedżer w PwC. Barbara Brzezińska zauważa, że maksymalnie dofinansowanie może sięgać do 50 proc. kosztów kwalifikowanych planowanego przedsięwzięcia. To oznacza, że wkład własny przedsiębiorcy powinien wynieść co najmniej 50 proc. całkowitego kosztu projektu. PARP nie określiła minimalnej ani maksymalnej wartości przedsięwzięcia. – Dotacje są przeznaczone dla przedsiębiorców, którzy w okresie poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie osiągali przychody ze sprzedaży na eksport. W ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym powinni uzyskać z tego tytułu co najmniej 20 proc. przychodów netto – zaznacza Barbara Brzezińska. Dodaje, że kolejnym istotnym kryterium konkursu, które muszą spełnić wnioskodawcy, jest wymóg poniesienia nakładów na działalność badawczo-rozwojową w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Właściciele firm powinni to potwierdzić w odpowiednim sprawozdaniu złożonym do Głównego Urzędu Statystycznego. Ponadto wnioskodawcy muszą wdrożyć innowacje produktowe. Granty sfinansują koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego. Pokryją też koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych odbywających się poza granicami Polski. W grę wchodzą również wydatki przeznaczone na przygotowanie i przeprowadzenie kampanii promocyjnej podczas targów lub misji. – Wspomniane kampanie promocyjne to bardzo ważny element każdego projektu. Można na nie przeznaczyć nawet 25 proc. budżetu. Ich celem jest zwiększenie widoczności polskich marek na arenie międzynarodowej oraz wsparcie przedsiębiorców w nawiązywaniu nowych kontaktów handlowych i budowaniu relacji biznesowych – podkreśla Izabela Fiszer. Barbara Brzezińska zwraca uwagę, że konkurs „Promocja marki innowacyjnych MŚP” odpowiada na rosnące zapotrzebowanie przedsiębiorców na finansowe wsparcie pomocne w zwiększaniu ich konkurencyjności na międzynarodowych rynkach. – Jego celem jest nie tylko wylansowanie polskich przedsiębiorstw, lecz również wzmocnienie wizerunku naszej gospodarki za granicą – podkreśla Barbara Brzezińska. Wnioski o dofinansowanie można składać do 28 listopada. Wybrane przez PARP projekty można będzie realizować do 2029 r. Eksperci PARP ocenią złożone przez przedsiębiorców wnioski o dofinansowanie w ciągu 70 dni od zakończenia naboru. Warto zaznaczyć, że przedsiębiorcy mogą kontaktować się z ekspertami PARP, którzy opracowali zasady naboru i zajmują się wdrażaniem tego typu projektów. Dyżury eksperckie odbywają się we wtorki w godz. 10-12 pod numerem infolinii: +22 574 07 07 lub 801 332 202. Przedstawiciele biznesu planujący start w konkursie uzyskają odpowiedzi na pytania związane z przygotowaniem wniosków o dofinansowanie i procedurą naboru. Więcej informacji: www.parp.gov.pl. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą mikro, małe lub średnie firmy na terenie Polski. Ich działalność musi wpisywać się w jeden z następujących sektorów gospodarki: medyczny i farmaceutyczny, budowy i wykańczania budowli, elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki, zielonych technologii, IT/ICT, przemysłu kreatywnego, kosmetyczny, maszyn i urządzeń, meblarski, motoryzacyjny, pojazdów szynowych, statków specjalistycznych, jachtów i łodzi, wysokich technologii w dziedzinie bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania, lotniczo-kosmiczny lub spożywczy. Tyle wynosi budżet konkursu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS