business
Czarne chmury gestnieja nad PCF
People Can Fly spoka produkujaca gry potrzebuje kapitau ale jej wynik pokazuja ze czasu na jego pozyskanie jest nieduzo. Tymczasem dekoniunktura w branzy utrudnia poszukiwanie finansowania.
People Can Fly to polski producent gier komputerowych wyróżniający się wyjątkowo słabymi wynikami finansowymi. Spółka miała w drugim kwartale 19,4 mln zł przychodów, czyli o 55 proc. mniej niż spodziewali się analitycy, oraz o 43 proc. mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem. To efekt m.in. zmiany umowy z partnerem, Square Enix, który teraz ma pokrywać tylko bezpośrednie koszty produkcji gry Gemini. - W efekcie w przychodach na rzecz wydawców z rynku europejskiego pojawiła się pozycja minus 5 mln zł. To jest prawdopodobnie korekta, któa powinna być jednorazowa i dotyczyć przeszłych okresów. Była wyjątkowo dotkliwa w II kwartale, i na tym polega kluczowe zaskoczenie – mówi Michał Wojciechowski, analityk Ipopema Securities. W rezultacie PCF pokazało aż 32,5 mln zł straty netto, choć jest w tej kwocie również odpis na grę Projekt Red, w wysokości 7,7 mln zł. Stan gotówki na koniec półrocza wyniósł 51,3 mln zł, co oznacza spadek względem poprzedniego kwartału aż o 53 mln zł. - W kolejnych kwartałach nie powinno być już tak źle, choć spodziewam się, że przychody ze Square Enix będą niższe niż w poprzednich kwartałach – mówi Michał Wojciechowski. - Wyniki to pochodna tego, że spółka straciła kilka projektów i musi dokonać odpisów. Najważniejszy jest rachunek przepływów pieniężnych, który niestety słabo wygląda, pokazując odpływy na poziomie 80 mln zł, licząc łącznie leasing, przepływy operacyjne oraz inwestycyjne – mówi nieoficjalnie jeden z analityków. Działalność operacyjna PCF wygenerowała 21,5 mln zł ujemnych przepływów pieniężnych, a do tego nakłady inwestycyjne przekroczyły 30 mln zł, ale w kolejnym kwartale może to wyglądać nieco lepiej. - Sytuacja może się o tyle poprawić, że spółka pozyskała nowy kontrakt wydawniczy z Kraftonem, partnerem i wydawcą. Prawdopodobnie zatem ubytek gotówki w skali kolejnego kwartału nie będzie już tak duży jak w II kwartale, ale cały czas mówimy o spalaniu gotówki rzędu 20-30 mln zł co kwartał. To pokazuje, że w ciągu kilku kwartałów dodatkowe finansowanie będzie konieczne – mówi Michał Wojciechowski. Nie dziwi zatem, że spółka na początku sierpnie rozpoczęła przegląd opcji strategicznych, ogłaszając, że szuka finansowania na 350 mln zł. O to będzie trudno, zwłaszcza, że kapitalizacja PCF po ostatnich zniżkach kursu – w tym roku spadł już o ponad 50 proc., a po wynikach odnotowano nowe minimum na poziomie 14,1 zł za akcję - przekracza już niewiele ponad 500 mln zł. - Spółka ogłosiła, że potrzebuje 350 mln zł, aby zrealizować swoją strategię. Niestety zrobili to w dniu debiutu Frostpunka 2, który za dobrze nie wypadł. Dla branży to są ciężkie miesiące, a zapewne i kwartały. Są marne szanse, aby taka emisja się udała. A jeśli nie uda się pozyskać pieniędzy, to zapewne jeden z projektów zostanie sprzedany do Kraftona, co pozwoli na chwilę odzyskać oddech – mówi nieoficjalnie jeden z analityków. - Niewykluczone zatem, że spółka będzie musiała ograniczyć swoje aspiracje. Opcją może być pozyskanie wydawcy lub zamrożenie projektu – mówi Michał Wojciechowski. W 2023 r. spółka dwukrotnie przeprowadzała emisje akcji. Za pierwszym razem, w czerwcu, pozyskała 134 mln zł, głównie od południowokoreańskiej grupy Krafton, która objęła 10 proc. akcji. W sierpniu druga emisja dała kolejne 100 mln zł. - Szeroka emisja akcji jest możliwa. Można się zastanawiać czy Krafton, jako obecny partner i wydawca, będzie chciał zwiększyć udział w spółce. Ewentualne przejęcie przez jakiegoś gracza wydaje mi się mniej prawdopodobne ze względu na trudną sytuację na rynku i małe zainteresowanie transakcjami – mówi Michał Wojciechowski. People Can Fly pracuje obecnie, we współpracy ze Square Enix, nad projektem gry Gemini, który jest w fazie produkcyjnej, oraz we współpracy z Microsoftem prowadzi prace rozwojowe nad projektem Maverick. W fazie preprodukcji są projekty Bifrost oraz Victoria – w obydwu przypadkach spółka zmierza do stworzenia tzw. vertical slice, który ma zwierać elementy finalnej grafiki. Te dwa projekty są rozwijane na własny rachunek, a w przypadku zmiany tego modelu Krafton ma pierwszeństwo w negocjacjach. - Wyniki nie napawają optymizmem. To, co świadczy o wartości spółki gamingowej, to nowe, nadchodzące gry, a nie dostaliśmy zbyt wielu informacji o tym, co jest szykowane. Premiery są dosyć odległe – planowane są bowiem na 2025/2026 r. i zapewne ten ostatni rok jest bardziej prawdopodobny. Dużo pracy przed spółką, a tymczasem finansowanie się kończy, stąd trudno o optymizm – mówi Michał Wojciechowski. - Dekoniunktura w branży się nie skończyła i małe spółki mają pod górkę. Tak naprawdę tylko CD Projekt odbił do góry, dzięki temu, że ma 1,3 mld zł gotówki na bilansie i może spokojnie finansować swoją działalność. Wystarczy spojrzeć na Ubisoft, który stracił w tym roku 55 proc. wartości, aby zobaczyć, że jest naprawdę źle. Dołek jeszcze nie został osiągnięty w tym sektorze i jeszcze trochę to potrwa. Musi nastąpić konsolidacja rynku, być może kilka firm musi zbankrutować, gdyż podaż gier cały czas rośnie i nie widać odwrócenia tego trendu – mówi jeden z analityków.
Rynek odrzuca ciecie stop proc. o 50 pb przez Fed
Rynek pracy w USA wypad znacznie lepiej niz przewidywano. Imponujaca liczba 254 tys. nowych miejsc pracy i spadek stopy bezrobocia do 41 proc. ucinaja spekulacje odnosnie mozliwego mocniejszego ciecia stop procentowych przez Fed w listopadzie. Zatem w tym momencie scenariuszem bazowym jest ruch o 25 pb. Rynek dostosowa swoja wycene przez co dolar zyska na wartosci a zoto zostao znacznie przecenione ale wciaz pozostaje powyzej 2630 USD.
TSUE Facebook musi ograniczyc wykorzystanie danych uzytkownikow do spersonalizowanych reklam
Firma Meta musi ograniczyc wykorzystanie danych osobowych zebranych z nalezacego do niej portalu spoecznosciowego Facebook do spersonalizowanych reklam - orzek w piatkowym wyroku Trybuna Sprawiedliwosci UE w Luksemburgu.
Tencent i rodzina Guillemontow rozwazaja wykupienie Ubisoftu
Chinska firma technoogiczna oraz Guillemont Brothers konsultuja sie w celu znalezienia sposobu na ustabilizowanie znajdujacego sie w kopotach Ubisoftu wynika z nieoficjalnych informacji agencji Bloomberg. Jedna z omawianych mozliwosci obejmuje poaczenie si w celu wycofania firmy z obrotu publicznego.
Sprzedaz obligacji spada o poowe
Powoli rozkreca sie jesienny sezon emisji obligacji kierowanych do inwestorow indywidualnych. Zapisy zbiera Olivia Fin a od poniedziaku doaczy do niej Kruk. Juz teraz wartosc ofert przekroczya ubiegoroczne. W tle nieznacznie ale jednak osuwaja sie wyceny na Catalyst.
Unijne ca na chinskie elektryki. Wiadomo jak zagosowaa Polska
Nie byo jednomyslnosci w unijnym gosowaniu nad wprowadzeniem ce na samochody elektryczne z Chin. Ostatecznie panstwa czonkowskie uzgodniy wprowadzenie taryf celnych na chinskie elektryki a Polska oddaa gos na tak.
Badz drugim Bradem Pittem
Dlaczego zakupy z nawyku moga byc korzystne w jakim celu warto miec krotkowidza w zespole marketingowym i jaka funkcje spenia marka sekrety decyzji konsumenckich odkrywa przed nami Phil Barden kreator globalnych kampanii dla T-Mobile i Unilever oraz autor ksiazki Odkoduj puapki myslenia w biznesie.