business
Co czyta biznesowa elita
W swiecie w ktorym przywodztwo wymaga ciagego rozwoju kadra menedzerska siega po wybitna literature by szlifowac umiejetnosci. Poznaj ksiazkowe fascynacje polskich liderow.
Znacie opowiastkę o mężczyźnie próbującym ściąć drzewo? Przechodzień pyta go: „Co tu robisz?”. „Ścinam drzewo, to przecież jasne” – pada odpowiedź. „Wyglądasz na zmęczonego! Jak długo już to trwa?”. „Ponad pięć godzin” – wzdycha wyczerpany człowiek. „Jestem wycieńczony, to ciężka praca”. „Czemu nie zrobisz sobie przerwy, aby naostrzyć piłę?” – proponuje przechodzień. „Przydałoby się naostrzyć, poszłoby szybciej”. „Nie mam czasu na to” – oświadcza stanowczo mężczyzna. „Musze ściąć to drzewo”. Menedżerowie chętnie inwestują czas w ostrzenie piły, co oznacza rozwijanie intelektualnej ostrości, bo przekłada się to bezpośrednio na jakość ich przywództwa. Nic nie kształtuje umysłu tak dobrze, jak zanurzenie się w książkach. Zwróciliśmy się do liderów polskiego biznesu z pytaniem o ich literackie wybory. Po pierwsze, przywództwo Zbigniew Jagiełło, były prezes PKO BP, angażuje się w kilka tytułów jednocześnie, więc ma trudność z wyborem tego jednego, który najbardziej go ostatnio zafascynował. Wskazuje jednak lekturę z wakacji –„Warcholstwo” Kamila Janickiego, które wprowadza w świat polskiej szlachty. Zarekomendował tę pozycję znajomemu, który opisał ją jako „odkrywczą, interesującą, smutną i w pewnym sensie współczesną”. – Książka Janickiego pokazuje, że cztery główne stany – król, magnaci, szlachta i duchowieństwo – nie umiały się porozumieć dla dobra wspólnego. Stało to na przeszkodzie emancypacji mieszczan i chłopów, prowadząc do nieporównywalnie dużego rozdzielenia elity od reszty narodu. Jakże to pouczające dla nas, Polaków, w XXI w. – komentuje Zbigniew Jagiełło. Kinga Piecuch, prezeska Hewlett Packard Enterprise Polska, wyraża natomiast uznanie dla książki „Niewidzialny goryl” Daniela Simonsa i Christophera Chabrisa, laureatów Nagrody Ig Nobla, honorującej odkrycia, które najpierw śmieszą, a potem skłaniają do refleksji. Autorzy pokazali, że kibice skupieni na meczu mogą nie zauważyć człowieka w kostiumie goryla. Jak to może być pomocne w prowadzeniu zespołów? – Simons i Chabris eksplorują fenomen niezamierzonej ślepoty. Potwierdza go eksperyment z Joshuą Bellem, który grając na stacji metra w Waszyngtonie, zarobił grosze, bo niewiele osób rozpoznało w nim jednego z najlepszych na świecie skrzypków. To pokazuje, jak w codziennej rutynie ignorujemy to, co nas otacza. Dajemy się zwieść zmysłom, przez co ważne aspekty życia, biznesu czy pracy pozostają niezauważone. Znajomość takich psychologicznych zjawisk jest istotna w zarządzaniu – podkreśla Kinga Piecuch. Z kolei Dominika Bettman, dyrektor generalna Microsoft w Polsce, jest pod wrażeniem książki „Future Skills” Bernarda Marra, który identyfikuje 20 najważniejszych umiejętności i kompetencji na rynku pracy jutra. Tylko rozwijając te supermoce, możemy sprostać wyzwaniom związanym z cyfrową transformacją. – Marr zaznacza, że równie istotne, jak techniczne zdolności w rodzaju analizy danych czy świadomości zagrożeń w cyberprzestrzeni, są kompetencje mocy, w tym kreatywność, empatia i współpraca. To one sprawiają, że stajemy się nie tylko bardziej wartościowymi pracownikami, lecz także liderami zdolnymi do przewodzenia w czasach niepewności i szybkich zmian. „Future Skills” to dobry przewodnik dla każdego, komu zależy na ciągłym doskonaleniu się – zachwala Dominika Bettman. Tematykę leadershipu zgłębia również Edyta Gałaszewska-Bogusz, dyrektorka zarządzająca Accenture Operations w Polsce. Nic dziwnego, że wśród ostatnio przeczytanych książek najbardziej ceni „The Lead to Leader” Adama Bryanta. Ta publikacja umacnia jej przekonanie, że klasyczne kompetencje menedżerskie należą do przeszłości, a schematyczne podejścia do zarządzania mają wartość wyłącznie historyczną niczym eksponaty w muzeum. – W dzisiejszym świecie liczy się przywództwo oparte na autentyczności i sile charakteru liderów, za którymi ludzie chcieliby skoczyć w ogień. Pozycja Bryanta stała się dla mnie inspiracją do stworzenia dla mojego zespołu autorskiego programu szkoleniowego, nad którym obecnie pracuję – ujawnia Edyta Gałaszewska-Bogusz. Pochłanianie przez liderów książki często oscylują wokół tematów związanych z biznesem i pracą. Od tej normy nie odbiega Joanna Wróbel-Lipa, wiceprezes Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka, która poleca „How Brands Grow” Byrona Sharpa. W 2015 r. tytuł ten został uznany za jedną z najbardziej znaczących na świecie w dziedzinie marketingu. Autor uchodzi za kontrowersyjnego, a jego bestseller potwierdza tę opinię – weźmy jako przykład pogląd, że ludzie sięgają po produkt ze znanym logo z przyzwyczajenia, a nie ze zobowiązania. – Opierając się na naukowych badaniach, Sharp udowadnia, że wzrost marki zależy głównie od zdobywania nowych klientów, niekoniecznie od budowania lojalności. Jego zdaniem dostępność fizyczna i mentalna jest ważniejsza niż emocjonalna więź. To obowiązkowa lektura dla każdego marketera, który chce podejmować decyzje oparte na twardych danych, a nie na mitach – zachwala Joanna Wróbel-Lipa. Lepsza wersja siebie Książki branżowe czy ogólnobiznesowe to oczywisty wybór szefostwa, ale literatura piękna również ma wartości edukacyjne. Anna Sarnacka-Smith, stojąca na czele firmy konsultingowej Effectiveness, rekomenduje powieść „Shantaram” Gregory'ego Davida Robertsa. Jak zaznacza, książka ta rozszerzyła jej perspektywę na temat sedna przywództwa. – Ta nie podręcznik biznesowy, ale rodzaj pamiętnika. Mimo to książka unaoczniła mi, jak istotne w przypadku lidera jest słuchanie innych i uznanie swojej perspektywy tylko za jedną z wielu. Dzięki „Shantaramie” zrozumiałam, że w pracy zespołowej nie chodzi o wydawanie poleceń, ale o bycie wzorem, o pokazywanie, co jest wartościowe, a co nie, zawsze mając na uwadze wspólny cel. Najważniejsza lekcja? Życie nie rzuca nam wyzwań bez powodu – większość tego, co nas spotyka, to echo naszych własnych decyzji – akcentuje Anna Sarnacka-Smith. Inną ulubioną dziedziną kadry kierowniczej jest rozwój osobisty, ze szczególnym uwzględnieniem produktywności i zarządzania sobą w czasie. Kuba Karliński, założyciel Grupy Inwestycyjno-Deweloperskiej Magmillon, żartuje, że mężczyźnie z opowiastki, który w pocie czoła ścina drzewo, przydałaby się lektura „Esencjalisty” Grega McKeowna. Poradnik pomaga mu uporządkować różne dziedziny życia, w tym biznes. Jak twierdzi, to coś więcej niż lektura, to narzędzie zarządzania sobą, mapa drogowa przedsiębiorczości i magiczny klucz, który otwiera drzwi do efektywności i skupienia. – Wracając co pewien czas do książki McKeowna, przypominam sobie, że koncentrowanie się na istotnych aspektach pracy oraz ignorowanie zbędnych detali to sekret efektywności i spełnienia. Porównuję to do wydobywania diamentów z góry możliwości: odrzucasz kamienie, aby odkryć drogie klejnoty – obrazowo tłumaczy Kuba Karliński. Katarzyna Pilarska, międzynarodowy autorytet w komunikacji IT, poleca „Lekcje stoicyzmu” Johna Sellarsa. To niezwykła książka, szczególnie dla zabieganych menedżerów – twierdzi. Dlaczego? Autor, wykładowca filozofii na Royal Holloway University of London, na nieco ponad 100 stronach omawia zasady, którymi kierowali się w życiu najbardziej znani stoicy: Seneka, Epiktet i Marek Aureliusz. – Choć to geniusze świata starożytnego, ich wskazania pozostają aktualne. Akceptacja tego, czego nie można zmienić, cierpliwość, odporność na porażki oraz unikanie impulsywnych reakcji są konieczne w pracy zawodowej i przywództwie – mówi Katarzyna Pilarska. Zygmunt R. Trzaskowski, prezes Hertz New Technologies, postrzega czytanie jako idealne połączenie przyjemnego z pożytecznym. Jego wyobraźnią zawładnęła książka „Wojna nuklearna sprzed 5 tysięcy lat” Josepha P. Farrella, która dotyczy starożytnych, wysoce zaawansowanych cywilizacji, mających rzekomo prowadzić międzygwiezdne wojny z użyciem broni mogącej niszczyć planety, wpływać na klimat oraz kontrolować ludzką świadomość. – Nie musisz wierzyć w teorie Farrella, by dostrzec wartość tej lektury. Dla mnie ważne jest to, że wpisuje się w profil mojej firmy, czyli rozwój systemów antydronowych chroniących infrastrukturę krytyczną. Wojna w Ukrainie pokazuje, że samo posiadanie zaawansowanego sprzętu to za mało. Trzeba jeszcze umieć go użyć – argumentuje Zygmunt R. Trzaskowski. Pozostańmy jeszcze przez moment w kosmosie. Lena Rożak, dyrektor finansowa i członek zarządu TTMS, to nie tylko entuzjastka liczb i bilansów, ale także fantastyki i fantasy. Wśród jej literackich odkryć ważne miejsce zajmuje „Hyperion” Dana Simmonsa wraz z innymi tomami tej epickiej sagi. Pojawiające się tam hasło „Wybierz jeszcze raz” sugeruje, że wszystko, co robimy, na co się decydujemy, może zostać różnie odczytane, zależnie od tego, kto patrzy i z jakiej perspektywy. Simmons zabiera czytelników w odległe galaktyki, ale nie tylko po to, by zafascynować ich kosmicznymi przygodami. Przede wszystkim chce, abyśmy lepiej zrozumieli naszą codzienną rzeczywistość. To podróż w głąb siebie – z dalekich światów wracamy z nowym spojrzeniem na nasze życie. Czy rola science fiction nie polega właśnie na tym? – W fantastyce jak w życiu – nie wszystko jest takie, jakie się wydaje na pierwszy rzut oka. Czasem wystarczy spojrzeć z innej strony, by zobaczyć zupełnie nowe aspekty – przekonuje Lena Rożak. Inteligentna satyra A co wybierają menedżerowie dla czystej rozrywki? Ferid Lakhdar, wiceprezes Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, ostatnio zanurzył się kompletnie w „Apetycie” Anthony’ego Bourdaina, książce kucharskiej, która wykracza daleko poza ramy literatury kulinarnej. To dzieło nie tylko prezentuje ulubione domowe przepisy autora, ale również kulinarne skarby, które przywiózł z najdalszych zakątków świata. – To coś więcej niż tylko przewodnik po gotowaniu, to fascynująca podróż przez kulturę jedzenia. Bourdain, który przez ponad trzy dekady kucharzył w renomowanych restauracjach na całym globie, dzieli się w niej nie tylko recepturami, ale i zabawnymi, a zarazem pouczającymi historiami z kuchennego zaplecza, które są zarówno rozrywką, jak i źródłem cennych życiowych lekcji – wskazuje Ferid Lakhdar. Waldemar Olbryk, prezes Archicomu, delektuje się literaturą, która obejmuje książki Adama Granta, autobiografię ikony rocka Ozziego Osbourne’a oraz futurystyczne komiksy w rodzaju „Cartoons from Tomorrow”. Te ostatnie z humorem analizują nasze dynamicznie zmieniające się więzi z nowymi technologiami, dotykając takich kwestii jak wirtualna rzeczywistość, AI, etyka robotyki, inwigilacja na szeroką skalę oraz przedłużenie ludzkiego życia. – Ta kolekcja 125 jednopanelowych kreskówek to wyrafinowane połączenie przewidywań, genialnych futurologów, doprawione szczyptą satyry i niedorzeczności. Jakby Albert Einstein zasiadł przy jednym stole z twórcami Monty Pythona, by razem nakreślić kontury przyszłości: zderzenie przenikliwej analizy z zaraźliwą wesołością – opisuje Waldemar Olbryk. Jak sugeruje opowiastka o ostrzeniu piły, rozwojowi kompetencji przywódczych sprzyjają lektury – nie tylko specjalistyczne, ale także te, które wydają się być błahą rozrywką. Nigdy nie wiadomo, która książka przemieni przeciętnego szefa w wyjątkowego lidera. Jedno jest pewne: inwestycja w siebie poprzez czytanie jest zawsze inwestycją we własne przywództwo. Bycie menedżerem to duża odpowiedzialność. Musisz się ciągle szkolić, by nadążać za zmianami i być krok przed innymi. A książki? To twój osobisty trener rozwoju. One uczą, inspirują, pomagają rozwiązywać zarządcze łamigłówki i dają chwilę wytchnienia. Dlaczego konkurs Biznesowa Książka Roku? Jego celem jest wyłowienie wyjątkowych tytułów: zarówno tych akademickich i popularnonaukowych, jak też praktycznych poradników. Z tym zadaniem zmierzy się komisja konkursowa, złożona z ekspertów biznesu, którzy ocenią zgłoszone pozycje pod kątem merytoryki, walorów dydaktycznych, oryginalności i praktyczności. W naszym konkursie nie chodzi jednak tylko o nagradzanie książek – chcemy stworzyć przestrzeń, w której liderzy będą się dzielić swoimi książkowymi odkryciami i inspiracjami. Promowanie czytania jest ważne z perspektywy nowoczesnego przywództwa i nie możemy tego zaniedbać. Dołączysz do nas? Kliknij w link i poznaj wszystkie szczegóły projektu Biznesowa Książka Roku .
Ks. Olszewski moze wyjsc z aresztu. Sad ustali wysoka kaucje
Sad Apelacyjny w Warszawie uwzgledni zazalenie na przeduzenie aresztu dla ksiedza Michaa Olszewskiego podejrzanego w sledztwie dotyczacym Funduszu Sprawiedliwosci poinformowa jego obronca mec. Krzysztof Wasowski. Oznacza to ze duchowny moze wyjsc na wolnosc.
Wojska USA wkrocza na Ukraine Kongresmen wskaza warunek
Stany Zjednoczone powinny rozwazyc "bezposrednia akcje militarna" jesli wojska Korei Ponocnej wkrocza na Ukraine - przekaza w oswiadczeniu szef Komisji Wywiadu Izby Reprezentantow Mike Turner.
Media Znana francuska siec wycofuje sie z Rosji. Czekali dwa i po roku
Francuskie media informuja o decyzji sieci Auchan ktora wystawia swoj rosyjski biznes na sprzedaz. Wczesniej Auchan wielokrotnie podkresla ze nie chce opuszczac rosyjskiego rynku. Jednoczesnie francuskie media podkreslaja ze Auchan - choc prowadzi interesy w Rosji - przestrzega sankcji naozonych przez UE na Moskwe.
Niemcy traca miliardy z podatkow spowolnienie gospodarki uderza w finanse publiczne
Rzad federalny Niemiec przewiduje ze w ciagu najblizszych pieciu lat do 2028 roku dochody podatkowe beda o 126 mld EUR 136 mld USD mniejsze niz szacowano w maju co jest efektem trudnosci jakie napotyka najwieksza gospodarka Europy w kwestii wzrostu gospodarczego podaje agencja Bloomberg.
PKO BP chce uzupenic braki
Mocne wejscie w cyfrowe kanay dystrybucji ma sprawic ze najwiekszy polski bank zwiekszy jeszcze udziay w rynku. W trzy lata chce pozyskac 36 mln klientow detalicznych i 200 tys. biznesowych.
PKP Cargo przestawiaja zwrotnice
Ze spoki odejdzie 38 tys. osob 25 tys. w ramach zwolnien grupowych. Firma nie ma pieniedzy na swiadczenia dla odchodzacych pracownikow wiec wypaci je w transzach. Duzej musi tez czekac na plan restrukturyzacji. Zarzad natomiast szykuje podwaliny strategii rozwoju.