Home/business/Branza odziezowa szkodzi srodowisku. Musi zmienic zasady

business

Branza odziezowa szkodzi srodowisku. Musi zmienic zasady

Sektor odziezowy jest jednym z gownych zrode zanieczyszczen co oznacza rosnaca presje ze strony konsumentow na zmiany. Ogromnym wyzwaniem dla branzy odziezowej sa takze nowe technologie.

By Piotr Mazurkiewicz | October 07, 2024 | business

W 2023 roku branża modowa osiągnęła globalne przychody rzędu 1,7 bln. dol, generując 2 proc. światowego PKB. Największym eksporterem odzieży na świecie są Chiny z 33 proc. udziałem, kolejna jest Unia Europejska z ok. 28 proc. Inni czołowi eksporterzy (z jednocyfrowym udziałem) to Wietnam, Turcja, Indie czy Malezja. Jednak, mimo stabilnego wzrostu, sektor ten zmaga się z bezprecedensowymi wyzwaniami. Branża odzieżowa szkodzi Ziemi Tegoroczny raport Boston Consulting Group i Vogue Polska wskazuje na szereg wyzwań, z jakimi zmagają się teraz firmy z tego sektora. Branża modowa jest odpowiedzialna za 10 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych, a łańcuchy dostaw odpowiadają za około dwie trzecie tych emisji, co determinuje konieczność wprowadzania przez firmy modowe innowacji w zakresie zaopatrzenia, produkcji i praktyk logistycznych w celu zmniejszenia ich śladu węglowego. Czytaj więcej Walne zgromadzenie Zespołu Elektrowni Pątnów Adamów Konin odwołało z rady nadzorczej mecenasa Jarosława Grzesiaka oraz synów Zygmunta Solorza: Piotra Żaka i Tobiasa Solorza. To pokłosie sporu w rodzinie miliardera. – Wpływ branży na środowisko nigdy nie był bardziej palący, a wyzwanie jest jasne: potrzebujemy odważnych, nowatorskich podejść, aby zredukować emisję dwutlenku węgla w branży, która pozostaje tak dynamiczna, jak i wpływowa. Transformacja dzieje się teraz, a marki, które się dostosują, nie tylko przetrwają, ale również ukształtują przyszłość mody – zauważa Kasia Jordan, wydawczyni Vogue Polska. Branża z jednej strony napędzana jest technologią, potencjałem globalnych marek i masową produkcją, a z drugiej sięga na nowo do lokalnego rzemiosła i coraz mocniej stawia na zrównoważony rozwój. Aby utrzymać stabilność, firmy muszą sięgać po nowe technologie, zmieniać podejście do materiałów oraz dostosowywać się do nowych standardów etycznych i środowiskowych. - Liderzy przyszłości połączą technologię z człowieczeństwem, zrównoważą autonomię z odpowiedzialnością regulacyjną oraz bezproblemowo zintegrują lokalne wartości z globalnym zasięgiem. Firmy, które szybko wdrożą te zmiany, zyskają przewagę konkurencyjną na rynku – komentuje Oktawian Zając, dyrektor zarządzający, starszy partner w warszawskim biurze BCG, jeden z autorów raportu. Rynek mody staje się coraz bardziej podzielony. Luksusowe marki inwestują w personalizację, nowoczesne technologie i zrównoważony rozwój, podczas gdy ultra-fast fashion stawia na masową produkcję i niskie ceny – są to głównie marki chińskie, z Shein na czele. Zakłócenia w łańcuchach dostaw, wzrost kosztów materiałów (w tym bawełny i poliestru) oraz płac w krajach produkcyjnych zmusza firmy do elastycznego zarządzania, co stanowi wyzwanie dla mniejszych graczy. Sztuczna inteligencja zmienia branżę modową Z drugiej strony rosnąca świadomość ekologiczna i społeczne zaangażowanie konsumentów sprawiają, że coraz częściej sięgają oni po produkty trwałe i odpowiedzialne ekologicznie. Z kolei firmy coraz mocniej stawiają na recykling materiałów i energię odnawialną, aby sprostać wymogom ESG. Przykładem są marki produkujące poliester z butelek PET, redukujące emisję CO2 nawet o 70-80 proc. Inwestycje w ekologiczne surowce i technologie są nie tylko elementem strategii, ale i koniecznością. Unijne regulacje, takie jak Ecodesign for Sustainable Products, zmuszają firmy do wdrażania bardziej zrównoważonych rozwiązań, co wymaga inwestycji w ekologiczne technologie i materiały. Czytaj więcej Wpłynął pozew o unieważnienie umowy nabycia trzech znaków towarowych ważnej marki własnej CCC. Giełdowa spółka spodziewa się długotrwałego procesu. Technologią z ogromnym wpływem także na ten sektor jest sztuczna inteligencja. Jej rozwój pozwala również na nieograniczoną kreatywność, choć z badania wynika, że większość respondentów nie jest już w stanie odróżnić kreacji AI od tej ludzkiej. W tym samym czasie sztuczna inteligencja i blockchain zmieniają sposób zarządzania łańcuchami dostaw i prognozowania popytu, minimalizując nadprodukcję i straty. Dzięki tym technologiom firmy mogą lepiej odpowiadać na potrzeby rynku, zapewniając pełną transparentność oraz efektywność operacyjną. Niemniej jednak, zaledwie 5 proc. firm w pełni wykorzystuje potencjał AI w kontekście zrównoważonego rozwoju. Tylko 23 proc. osób, które wzięły udział w badaniu, potrafi poprawnie zidentyfikować tekst generowany przez sztuczną inteligencję w mediach społecznościowych, podczas gdy 33 proc. z nich błędnie uważa, że treści pisane przez człowieka są tworzone przez AI. Prawie połowa respondentów nie była pewna lub uważała, że obie te treści zostały stworzone przez to samo źródło. To pokazuje, że konsumentom coraz trudniej jest odróżnić treści tworzone przez ludzi od tych tworzonych przez maszyny. Równocześnie 80 proc. konsumentów jest zaniepokojonych tym, jak marki modowe obchodzą się z ich danymi osobowymi. Branża modowa stoi przed wyzwaniem zrównoważenia potrzeby personalizacji swojej oferty z rygorystycznymi regulacjami ochrony prywatności danych osobowych.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS