business
Biedronka pod lupa UOKiK. Chodzi o akcje promocyjne
Prezes UOKiK postawi spoce Jeronimo Martins Polska wascicielowi Biedronki zarzut naruszenia zbiorowych interesow konsumentow w dwoch akcjach promocyjnych. Jesli zarzuty sie potwierdza firmie moze grozic kara do 10 proc. obrotu - dodano.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wyjaśnił w komunikacie, że chodzi o jednodniowe akcje promocyjne - "Specjalna Środa" i "Walentynkowa Środa" , które odbyły się 31 stycznia i 14 lutego 2024 roku. Urząd podał, że w ramach tych akcji klienci Biedronki mieli otrzymać "Zwrot 100 proc. na voucher". "Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji" - poinformowano. Dlatego też Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Przypomniano, że jeśli zarzuty się potwierdzą, właściciel Biedronki może ponieść karę do 10 proc. obrotu. Według UOKiK rzeczywiste warunki wykorzystania vouchera miały być bardziej skomplikowane niż przedstawiały to reklamy znajdujące się w sklepach sieci Biedronka, na profilu sieci na portalu Facebook, w aplikacji mobilnej Biedronka czy w radiu. Wyjaśniono, że konsumenci nie mogli wymienić voucherów na dowolny asortyment, co sugerowało - w ocenie urzędu - hasło kampanii o zwrocie. "Przykładowo, za zakup trzech czekolad konsumenci otrzymywali voucher o wartości 13,99 zł na kosmetyki, o ile zrobią zakupy z tej kategorii za 29,99 zł" - wskazano. Ponadto, zgodnie z komunikatem UOKiK, przy zakupie produktów na wagę, kwota zwrotu miała być ograniczona do kilograma - o czym "też konsumenci nie wiedzieli, zapoznając się z reklamą", a na kartę lojalnościową sieci obowiązywał limit jednego vouchera. Dodano, że właściciel Biedronki wymagał, aby klienci sprawdzili te informacje m.in. na stronie internetowej sieci, mimo iż "miały duże znaczenie do oceny atrakcyjności promocji". "W praktyce konsumenci mogli nie mieć możliwości zapoznania się z warunkami akcji w momencie, gdy zachęceni reklamą decydowali się na skorzystanie z promocji" - ocenił urząd. Cytowany prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreślił, że "wybór treści reklamowych i sposób ich prezentowania nie może wprowadzać konsumentów w błąd". "Klienci Biedronki kupili produkty wskazane przez sklep z myślą o tym, że realnie zaoszczędzą na produktach, które sami będę mogli wybrać. Tymczasem, już po fakcie dowiadywali się o istotnych ograniczeniach, przykładowo o możliwości wykorzystania vouchera tylko na określone produkty" - dodał prezes. Urząd podkreślił, że przedsiębiorcy mają obowiązek przekazywać konsumentom "czytelne, jednoznaczne informacje niezbędne do podjęcia świadomej decyzji zakupowej". "Nie mogą ograniczać się jednie do wyeksponowania korzyści, pomijając kwestie mające istotny wpływ na ocenę promowanej oferty" - zaznaczył UOKiK. Przypomniano, że urząd już wcześniej kwestionował sposób informowania konsumentów o promocjach Biedronki. Wskazano na promocję "Magia Rabatów", w której oferowano vouchery za zakup konkretnych towarów. W ocenie UOKiK, klienci nie wiedzieli o istotnych ograniczeniach wykorzystania tychże voucherów. "Prezes UOKiK w decyzji zobowiązał Jeronimo Martins Polska do zmiany praktyk i przyznania poszkodowanym klientom 150 zł rekompensaty" - wskazano. Podkreślono, że Urząd przygląda się też innym sieciom spożywczym i ich komunikatom marketingowym. Wyjaśniono, że aktualnie prowadzone są m.in. postępowania wyjaśniające dotyczące kampanii reklamowej "Lidlowy przegląd cenowy" stosowanej przez Lidl, kampanii reklamowej "Niskie ceny nie mają właściciela", "Niskie ceny dla wszystkich", "Grill dla wszystkich" stosowanej przez Eurocash Franczyza oraz kampanii reklamowej "Po najtańszy koszyk zakupów do Biedronki idę!" stosowanej przez Jeronimo Martins Polska.
PREV NEWSPromocje w Biedronce pod lupa UOKiK. Sieci grozi gigantyczna kara
NEXT NEWSEkonomisci stracili nadzieje. Niemiecka gospodarka znowu sie skurczy
"Solidarnosc" aktualizacja KPEiK moze naruszyc zasady bezpieczenstwa energetycznego Polski
Planowana aktualizacja Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu KPEiK moze doprowadzic do zakocen ciagosci zasilania w energie elektryczna i naruszenia zasad bezpieczenstwa energetycznego wynika z raportu ktory we wtorek przedstawia Slasko-Dabrowska "Solidarnosc".
Molecure rusza z oferta. Micha Soowow wezmie udzia
Giedowy biotech kierowany przez Marcina Szumowskiego rozpocza budowe ksiegi popytu na akcje nowej emisji. Wpywy maja pomoc w sfinansowaniu badan na ktore do konca przyszego roku spoka chce wydac prawie 100 mln z.
Rekordowa zdolnosc kredytowa polskich rodzin. I tak nie wystarczy na zbyt wiele
Jak wskazuja analitycy HREI polskie rodziny moga pochwalic sie rekordowa zdolnoscia kredytowa. Trzyosobowa rodzina z dochodem na poziomie dwoch srednich krajowych moze pozyczyc na zakup mieszkania prawie 760 tys. z. Niestety nie rowna sie to rekordowym mozliwosciom na rynku mieszkaniowym.
Kolejna siec sklepow wkracza na warszawska giede
Ostatnio warunki rynkowe sa trudne na GPW dominuje kolor czerwony ale chorwacka siec dyskontow Studenac rozpoczyna oferte publiczna akcji. Jej wartosc przy zaozeniu sprzedazy wszystkich oferowanych akcji po cenie maksymalnej dla polskich inwestorow moze wyniesc prawie 800 mln z.
Sasin Mrozenie cen energii do wyborow. A pozniej jak w 2011 roku
Byy szef MAP Jacek Sasin skomentowa rzadowa zapowiedz czasowego zamrozenia cen energii.
Sankcje jednak dziaaja. Rosja traci miliony dolarow na kluczowym rynku
Eksport diamentow z Rosji do Indii spad we wrzesniu o 96 proc. w porownaniu z poprzednim rokiem pisze agencja Interfax powoujac sie na dane indyjskiego ministerstwa handlu i przemysu. Te dane potwierdzaja trend w relacjach obu krajow dotyczacy handlu diamentami ktory utrzymuje sie od kilku miesiecy. Indie to najwieksze na swiecie centrum obrobki tych kamieni szlachetnych.