business
Badanie blisko poowa firm dziaajacych za granica chce kontynuowac ekspansje
Prawie poowa polskich firm dziaajacych za granica chce w najblizszym roku kontynuowac ekspansje na nowe rynki - wynika z badania EY. Za najbardziej atrakcyjny kierunek do prowadzenia biznesu firmy uznaja Europe Zachodnia.
Według badania EY pt.: "Wyzwania związane z ekspansją zagraniczną", niemal połowa ankietowanych (47 proc.) zamierza wejść na nowe rynki zagraniczne, zaś 39 proc. planuje dalszą ekspansję w krajach, w których już są. Zaledwie 15 proc. firm deklaruje, że nie przewiduje żadnych zmian lub chce ograniczyć działalność na obcych rynkach. Jako główną przyczynę dalszej ekspansji, respondenci podają chęć rozwoju oraz zwiększenia dochodów poprzez dostęp do nowych rynków (66 proc.). Argumenty takie wskazało 76 proc. badanych dużych przedsiębiorstw, podczas gdy wśród średnich firm odsetek ten wyniósł 58 proc. Na drugim miejscu jako powód ekspansji znalazła się "chęć bycia bliżej kluczowych klientów"(40 proc.). Według partnera w dziale strategia i transakcje EY Pawła Bukowińskiego, sukcesy rodzimych przedsiębiorców za granicą dowodzą, że polskie firmy potrafią kalkulować ryzyko oraz tworzyć biznes plany w oparciu o dobrze zdefiniowane potrzeby. Jednak - jak zaznaczył - "każda próba ekspansji powinna być poprzedzona oszacowaniem potencjału rozważanych rynków i opracowaniem strategii działania, co zabezpieczy firmę przed niewłaściwą alokacją kosztów". Badanie wykazało, że co trzeci badany (33 proc.) zdecydował się na podbój zagranicznych rynków z uwagi na niższe koszty produkcji czy atrakcyjne zachęty dla inwestorów. Podobny odsetek (30 proc.) podał, że przyczyną wejścia na rynki zagraniczne była chęć przeniesienia aktywów do bezpieczniejszych geograficznie rejonów, przy czym miało to szczególne znaczenie dla firm średniej wielkości. Listę przyczyn ekspansji zamyka atrakcyjniejsze otoczenie regulacyjne (29 proc.). Publikacja dowodzi, że modelem ekspansji najczęściej wymienianym przez badanych jest inwestycja greenfield, czyli wejście do nowego kraju z własnym przedstawicielem lub budowa własnych aktywów (61 proc.). "Ta opcja jest szczególnie popularna wśród dużych firm (68 proc. wobec 56 proc. ankietowanych z mniejszych organizacji)". Model ten - jak wskazali autorzy publikacji - sprawdzi się zwłaszcza w przypadku firm, które planują podbić pokrewne rynki, wykorzystując swoje istniejące łańcuchy dostaw. Na drugim miejscu (38 proc.) wśród sposobów ekspansji, znalazło się wejście na rynek międzynarodowy poprzez partnerstwo z innym podmiotem. Badanie wykazało, że ten model biznesowy częściej preferują firmy średniej wielkości (42 proc.) niż duże (32 proc.). Taka strategia - według ekspertów EY - pozwala np. na dywersyfikację ryzyka w początkowej fazie działania. Jej zaletą jest też możliwość łączenia zasobów finansowych i intelektualnych obu firm, co pozwoli osiągnąć założone cele biznesowe. Najrzadziej wymienianym modelem wejścia na zagraniczne rynki jest M&A, czyli przejęcie istniejącego podmiotu. Na taką drogę wskazało tylko 27 proc. badanych. "Jest to kierunek wybierany przez większe firmy oraz fundusze inwestycyjne typu private equity, które mają doświadczenie w międzynarodowych akwizycjach" - czytamy. Zdaniem ponad połowy ankietowanych (56 proc.) najbardziej atrakcyjnym kierunkiem ekspansji jest Europa Zachodnia. Na drugim miejscu znalazła się Europa Środkowo-Wschodnia (39 proc.), a a na trzecim Stany Zjednoczone i Kanada (35 proc.). Inne regiony na świecie cieszą się zdecydowanie mniejszą popularnością. Przykładowo, na stosunkowo nieodległym Bliskim Wschodzie prowadzić biznes mogłoby 14 proc. ankietowanych; taki sam odsetek wskazał na rozwijającą się Azję Południowo-Wschodnią, zaś dla 11 proc. atrakcyjnym kierunkiem jest Azja Środkowa. Badanie "Wyzwania związane z ekspansją zagraniczną" zostało zrealizowane na zlecenie EY Polska przez CubeResearch w okresie wrzesień – październik 2023 r. Uczestniczyło w nim 314 firm, które zatrudniają minimum 50 pracowników, prowadzą aktywną ekspansję na rynkach zagranicznych oraz działają w branży produkcyjnej, usługowej i handlowej.
PREV NEWSOni stoja za alko-tubkami. To producent musow owocowych
NEXT NEWSCeny ropy w zawieszeniu. Globalne wyzwania rownowaza napiecia na Bliskim Wschodzie
Przez rosnace ceny zyskuja programy lojalnosciowe. Czym przyciagaja sklepy
Juz 72 proc. Polakow deklaruje iz korzysta choc z jednego programu lojalnosciowego. Zdecydowanie najpopularniejszy jest ten prowadzony przez Biedronke.
By Piotr MazurkiewiczRosna mozliwosci importu LPG z innych kierunkow niz Rosja. Beda wyzsze ceny
Ze wzgledu na niska cene rosyjskie paliwo cieszy sie w Polsce ogromnym zainteresowaniem. Od 20 grudnia wejdzie jednak unijny zakaz jego sprowadzania i importerzy juz zapowiadaja zwiekszenie zakupow z innych kierunkow. W efekcie wzrosna tez ceny LPG.
By Tomasz FurmanNowela wiatrakowa da wiecej mocy ale niepredko
Opublikowany przez Ministerstwo Klimatu i Srodowiska projekt liberalizujacy zapisy ustawy wiatrakowej pozwoli na zwiekszenie liczby i mocy nowych farm wiatrowych. Wbrew nadziejom moze jednak nie skrocic procesu inwestycyjnego.
By Bartłomiej SawickiJanusz P. zatrzymany. Wizjoner branzy alkoholowej czy oszust finansowy
Znany biznesmen i byy pose zosta zatrzymany a sad moze wydac decyzje o jego aresztowaniu. Przez lata z sukcesami zbiera pieniadze na swoje biznesy. Efekt 10 tys. poszkodowanych.
By Aleksandra Ptak-IglewskaJak wyduzyc zycie w mniej niz 10 minut dziennie. Szesc sposobow popartych naukowo
Dazenie do dugiego zycia nie musi byc skomplikowane. Nauka sugeruje ze kilka prostych nawykow stosowanych codziennie w tym cwiczenia zdrowa dieta utrzymywanie kontaktow towarzyskich i redukcja stresu moze wyduzyc zycie o nawet kilka lat.
Spadki na giedach. Swiatowe rynki pod wpywem konfliktu na Bliskim Wschodzie
Globalne giedy spady w czwartek gownie przez sabe notowania na rynkach akcji w Stanach Zjednoczonych i innych kluczowych regionach podczas gdy ceny ropy poszyboway w gore na skutek rosnacych napiec geopolitycznych zwiazanych z konfliktem na Bliskim Wschodzie podaje agencja Reuters.