business
Ryanair zwija skrzyda w Modlinie. Milion pasazerow mniej w sezonie letnim
Ryanair zakonczy negocjacje z lotniskiem w Modlinie. Nie udao sie podpisac wieloletniej umowy rozwojowej w efekcie letnia siatka poaczen bedzie o ok. 30 proc. mniejsza niz rok wczesniej. Przewoznik zlikwiduje...
Ryanair zakończył negocjacje z lotniskiem w Modlinie. Nie udało się podpisać wieloletniej umowy rozwojowej, w efekcie letnia siatka połączeń będzie o ok. 30 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Przewoźnik zlikwiduje 11 tras i zredukuje częstotliwość na kolejnych 28 połączeniach, łączna liczba oferowanych miejsc z lotniska spadnie o ponad milion. - Jedynym powodem redukcji jest kwestia cen w Modlinie, które w tej chwili są wyższe niż rok czy dwa lata temu - tłumaczy Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group. fot. Mateusz Włodarczyk / / FORUM - W Modlinie na nadchodzące lato niestety musieliśmy lekko ściąć nasz rozkład względem poprzedniego sezonu letniego. W zeszłym roku z Modlina przewieźliśmy blisko 2,7 mln pasażerów, w tym roku będzie to 1,5-1,6 mln, więc ta redukcja jest dość istotna. Musieliśmy zredukować te połączenia, które przestały nam się opłacać, natomiast nadal z Modlina operujemy, mamy tam cztery zbazowane samoloty i nie mamy w planach w najbliższym czasie wyprowadzki - mówi agencji Newseria Michał Kaczmarzyk. Ryanair redukuje częstotliwość na 28 trasach i likwiduje 11 bezpośrednich połączeń. Na liście połączeń, które były w ubiegłorocznej letniej siatce połączeń, ale nie wrócą w tym roku, znajdują się loty do Goteborga, Kowna, Wiednia, Rygi, Oslo-Torp, Manchesteru, Aten, Birmingham, Leeds/Bradford, Liverpoolu i Walencji. Powodem spór na linii Ryanair - lotnisko - Zdecydował fakt, że niestety nie byliśmy w stanie w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy dojść do porozumienia czy wynegocjować umowy handlowej, która dawałaby nam możliwość stabilnego rozwoju w nadchodzących pięciu-sześciu latach. Brak tego sukcesu to nie jest kwestia tylko nasza, ale też samego Modlina i pasażerów, którzy mają dużo mniejszą ofertę, niż mieli jeszcze w zeszłym roku - tłumaczy prezes Buzz. Dziesięcioletnia umowa Ryanaira z Mazowieckim Portem Lotniczym Modlin wygasła pod koniec 2023 roku . Na jej podstawie przewoźnik, w przypadku obsłużenia powyżej 3 mln pasażerów rocznie, ponosił opłatę pasażerską w wysokości 5 zł. W obowiązującym od października 2023 roku taryfikatorze lotniska podstawowa opłata pasażerska wynosi 37 zł i spada w zależności od liczby osób obsłużonych przez daną linię. Na przykład przy przewiezieniu od 1 mln do 1,5 mln podróżnych linie płacą 14 zł. Za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału 1,5-2 mln przewoźnik płaci 10 zł. Jeśli linie przekroczą pułap ponad 2 500 001 odlatujących podróżnych, opłata spada do 6 zł. Dla liniii za dużo, dla lotniska za mało - To nie jest kwestia obniżania stawek. Negocjowaliśmy z Modlinem wyższe stawki, niż mieliśmy przez ostatnich 10 lat na lotnisku, i nie byliśmy w stanie się spotkać na tym poziomie, który z jednej strony byłby akceptowalny dla nas, a z drugiej strony zadowoliłby lotnisko. Zawsze byliśmy świadomi tego, że te historyczne ceny trzeba podnieść, kwestia była tylko jak mocno. Ceny zaproponowane przez Modlin niestety powodują, że część kierunków, które do tej pory operowały z sukcesem z Modlina, już w tej chwili nie mogą operować ze względu na to, że po prostu przestały nam się opłacać - wskazuje prezes Buzz. Port lotniczy Warszawa-Modlin jest główną bazą Ryanaira w regionie Mazowsza. W rekordowym do tej pory 2023 roku lotnisko obsłużyło 3,4 mln osób, przy czym ponad 80 proc. stanowili pasażerowie linii Ryanair. Według szacunków przewoźnika w 2025 roku liczba pasażerów obsłużonych przez niego w Modlinie spadnie do poziomu najniższego od ponad dekady. Liczba pasażerów spada To wpływa na statystyki samego lotniska. Z danych ULC wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku liczba pasażerów spadła o ponad 15 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. - Rynek przewozów pasażerskich jest bardzo sezonowy. Najbliższy sezon letni w zasadzie jest w sprzedaży, nie da się w nim wiele zmienić. Kolejnym terminem, kiedy będzie można tak naprawdę coś negocjować, to jest dopiero rok 2026. Więc musi trochę czasu minąć, zanim będziemy w stanie z Modlinem cokolwiek negocjować, ale to znowu kwestia taka, czy i kiedy do tych negocjacji wrócimy - mówi Michał Kaczmarzyk. - Na pewno nigdy nie było między nami żadnego konfliktu, mamy operacyjnie dobre relacje, w Modlinie bazujemy cztery samoloty, jest tam w tej chwili prawie 400 naszych pracowników. Absolutnie nie można mówić o konfliktach, bardziej jest kwestia taka, że nie byliśmy w stanie się porozumieć w kwestiach handlowych. Ryanair zdecydował się na przeniesienie części lotów (np. do Manchesteru czy Wiednia) z Modlina na lotnisko Chopina. W 2024 roku przewoźnik obsłużył na warszawskim lotnisku 381 tys. pasażerów, w tym ma być to ok. 500 tys. - Jakikolwiek nowy kierunek uruchamiany z lotniska typu Chopin w zasadzie wchodzi i się sprzedaje. W przypadku lotnisk regionalnych zawsze wymaga to jakiegoś okresu stymulacji, czasami jest to kilka, a czasami kilkanaście miesięcy w okresie, w którym promujemy ten kierunek, żeby on w długim okresie zaczął na siebie zarabiać. Dlatego bardzo trudno jest porównać Lotnisko Chopina i lotnisko w Modlinie - na takim lotnisku jak Chopin przewoźnik zawsze jest w stanie więcej zapłacić za dostęp do infrastruktury niż na lotnisku regionalnym - tłumaczy Michał Kaczmarzyk. W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku Ryanair obsłużył najwięcej pasażerów w międzynarodowym ruchu regularnym - 13 mln, o 1,5 mln pasażerów więcej w porównaniu do trzech kwartałów 2023 roku. Źródło:
PREV NEWSOszczedzajmy wielkie sowa bo jeszcze moga sie przydac. Prof. Piotrowski o "zamachu stanu"
NEXT NEWSBiura matrymonialne to nie przezytek. Ile kosztuje znalezienie prawdziwej miosci
Chinski odwet na Trumpie. W zycie weszy ca dla USA
W zycie weszy chinskie ca importowe na niektore towary ze Stanow Zjednoczonych. Dotycza one m.in. wegla ropy naftowej i maszyn rolniczych. Pekin wzia tez pod lupe Google eksport metali ziem rzadkich i firmy odziezowe. To jego odwet na naozenie przez prezydenta Donalda Trumpa 10 proc. ce na wszystkie produkty z Panstwa Srodka.
W Europie lepie palic dieslem niz gazem
Wzrost ceny gazu spowodowa ze w Europie stao sie bardziej opacalne korzystac z diesla w celach przemysowych co moze oznaczac wzrost popytu informuje Bloomberg.
Rzad stawia na kolej i porty
Premier obiecuje zwiekszenie przeadunku towarow w portach. Pomoc w tym ma m.in. modernizacja sieci kolejowej. W wypowiedzi szefa rzadu zabrako natomiast deklaracji zwiazanych z budowa CPK.
Biznes dosta to co mia dostac. Kontrowersyjne obszary nie zmiesciy sie w rzadowej strategii
Na przeom w gospodarce o ktorym mowi premier Tusk skadaja sie w wiekszosci juz wczesniej opracowane projekty. Tam gdzie takich projektow nie ma jak w mieszkalnictwie przeomu nie zapowiedzia.
Meta zwolni tysiace pracownikow. Kolejna fala w imie "roku efektywnosci"
W najblizszym czasie Meta planuje zlikwidowac tysiace stanowisk pracy. Gigant mediow spoecznosciowych przyjmuje ostrzejsza postawe wobec nieefektywnych pracownikow i przygotowuje swoje finanse na kolejny rok intensywnych inwestycji w sztuczna inteligencje.
Orlen odkry nowe zoze gazu w Wielkopolsce
Orlen i Orlen Upstream Polska odkryy nowe zoze gazu w Wielkopolsce - poda koncern w komunikacie prasowym. Po przeprowadzeniu testow produkcyjnych zasoby zoza oszacowano na ponad 235 mln m szesc. Spoka planuje kolejne poszukiwania zoz gazu w tym samym regionie.