business
Rzad stawia na kolej i porty
Premier obiecuje zwiekszenie przeadunku towarow w portach. Pomoc w tym ma m.in. modernizacja sieci kolejowej. W wypowiedzi szefa rzadu zabrako natomiast deklaracji zwiazanych z budowa CPK.
135 mln ton – tyle wyniosły ubiegłoroczne przeładunki w portach. Premier Donald Tusk zapowiedział ich trzykrotne zwiększenie do końca dekady. Dzięki finalizowanej inwestycji w gdański terminal Baltic Hub rosnąć będą m.in. przeładunki kontenerów. Coraz większe są także szansę rozpoczęcia budowy hubu kontenerowego w Świnoujściu, dla którego kilka dni temu została wydana decyzja środowiskowa. Wyniki portowe napędzają także przeładunki paliw. Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, informował niedawno w PB, że w gdańskim porcie wzrosły w ubiegłym roku o 5 proc., a dzięki planowanej budowie kolejnego stanowiska przeładunkowego będą nadal się zwiększać . Rozbudowany został także potencjał terminala LNG Świnoujściu, w którym w ubiegłym roku przeładowano gaz zapewniający 35 proc. zapotrzebowania Polski, a dzięki zwiększeniu potencjału od stycznia tego roku może zaspokajać nawet połowę naszych potrzeb. Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, uważa, że zwiększenie przeładunku w bałtyckich terminalach będzie uzależnione od globalnych trendów gospodarczych. Logistycy spodziewają się, że wiele z nich będzie dla nas korzystnych. - Polska zyskuje na znaczeniu jako hub logistyczny Europy – uważa Przemysław Komar, ekspert Rohlig SUUS Logistics odpowiedzialny za fracht morski. Pozytywny wpływ na polskie porty będzie mieć - jego zdaniem - rozwój operacji logistycznych realizowanych w tzw. obszarze Black Sea Banana. To zyskujący na znaczeniu w branży transportowo-logistycznej obszar rozciągający się od Polski, przez Europę Środkowo-Wschodnią, Południową, Turcję, Kaukaz aż do Azji Centralnej. Przemysław Komar przypomina też, że od lutego tego roku wycofane są bezpośrednie połączenia oceaniczne z Azji do Gdańska, realizowane przez Maersk. Będą docierać do portów niemieckich, a do Gdańska będą uruchamiane tzw. rejsy wahadłowe. Nowe rozwiązanie ma zwiększyć terminowość dostaw, ale logistycy obawiają zatłoczenia w zachodnioeuropejskich hubach, które może przełożyć się też na płynność obsługi w Polsce. Andrzej Domański, minister finansów, podkreślił, że wsparcie rozwoju portów oraz rozwój energetyki, np. jądrowej, zapewnią inwestycje kolejowe. Premier Donald Tusk poinformował, że do 2032 r. inwestycje w kolej sięgną aż 180 mld zł. Andrzej Domański jako kluczowe projekty wymienił inwestycje w poprawę przepustowości nadodrzanki, czyli linii zapewniającej dostęp do portów w Szczecinie i w Świnoujściu oraz linii 201 usprawniającej komunikację z portem w Gdyni. Przetarg na drugą z wymienionych, czyli linię Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, zostanie ogłoszony w III kwartale 2025 r. Przewidywana wartość prac wynosi 1,2 mld zł. Premier i minister finansów dużo mówili o wielkich projektach infrastrukturalnych, zwłaszcza na kolei i w energetyce. Zabrakło jednak deklaracji dotyczących realizacji projektów związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym, czyli budową hubu lotniczego i kolei dużych prędkości (KDP), co w branży budowlanej i transportowej spotkało się ze sporym zaskoczeniem. - Kandydaci na prezydenta reprezentujący partie koalicyjne, tacy jak Rafał Trzaskowski czy Szymon Hołownia, deklarują obecnie poparcie dla planu budowy CPK. Premier Donald Tusk także prezentował niedawno plany budowy lotniska i linii kolejowych pozwalające na przejazd pociągami między dużymi miastami w ciągu 100 minut. Trudno powiedzieć, czemu tym razem nie wspomniał o tym projekcie – mówi Michał Beim. Część naszych rozmówców uważa, że plan inwestycji wciąż budzi sporo kontrowersji, ma zagorzałych zwolenników i przeciwników. Premier, unikając antagonizmów, przemilczał go.
PREV NEWSChinski odwet na Trumpie. W zycie weszy ca dla USA
NEXT NEWSW Europie lepie palic dieslem niz gazem
Chinski odwet na Trumpie. W zycie weszy ca dla USA
W zycie weszy chinskie ca importowe na niektore towary ze Stanow Zjednoczonych. Dotycza one m.in. wegla ropy naftowej i maszyn rolniczych. Pekin wzia tez pod lupe Google eksport metali ziem rzadkich i firmy odziezowe. To jego odwet na naozenie przez prezydenta Donalda Trumpa 10 proc. ce na wszystkie produkty z Panstwa Srodka.
W Europie lepie palic dieslem niz gazem
Wzrost ceny gazu spowodowa ze w Europie stao sie bardziej opacalne korzystac z diesla w celach przemysowych co moze oznaczac wzrost popytu informuje Bloomberg.
Biznes dosta to co mia dostac. Kontrowersyjne obszary nie zmiesciy sie w rzadowej strategii
Na przeom w gospodarce o ktorym mowi premier Tusk skadaja sie w wiekszosci juz wczesniej opracowane projekty. Tam gdzie takich projektow nie ma jak w mieszkalnictwie przeomu nie zapowiedzia.
Meta zwolni tysiace pracownikow. Kolejna fala w imie "roku efektywnosci"
W najblizszym czasie Meta planuje zlikwidowac tysiace stanowisk pracy. Gigant mediow spoecznosciowych przyjmuje ostrzejsza postawe wobec nieefektywnych pracownikow i przygotowuje swoje finanse na kolejny rok intensywnych inwestycji w sztuczna inteligencje.
Orlen odkry nowe zoze gazu w Wielkopolsce
Orlen i Orlen Upstream Polska odkryy nowe zoze gazu w Wielkopolsce - poda koncern w komunikacie prasowym. Po przeprowadzeniu testow produkcyjnych zasoby zoza oszacowano na ponad 235 mln m szesc. Spoka planuje kolejne poszukiwania zoz gazu w tym samym regionie.
LOT uruchomi poaczenie do europejskiej stolicy. Liczy na Biedronke
Nowe poaczenie lotnicze Warszawa-Lizbona ruszyo na poczatku lutego. LOT ogosi ze niebawem trasa bedzie obsugiwana codziennie. "Celem nie jest tylko transport turystow poniewaz rynek korporacyjny jest bardzo wazny miedzy tymi dwoma krajami" powiedzia menadzer polskiego przewoznika na Powyspie Iberyjskim wspominajac m.in. o wascicielu Biedronki.