Home/world/Niepowodzenie planu Putina. Tym razem chodzi o Ocean Arktyczny

world

Niepowodzenie planu Putina. Tym razem chodzi o Ocean Arktyczny

Panstwowa korporacja Rosatom znacznie obnizya prognoze wielkosci ruchu towarowego wzduz Ponocnego Szlaku Morskiego NSR do 2031 r. Dwa scenariusze rozwoju szlaku transportowego zostay przedstawione we wrzesniu br. na zamknietym posiedzeniu Rady Uczestnikow Zeglugi. RBC zapoznao sie z ich docelowymi wskaznikami.

September 17, 2024 | world

Według scenariusza bazowego, w 2031 r. przez Ocean Arktyczny przetransportowanych zostanie 117 mln ton ładunków. Scenariusz perspektywiczny zakłada wielkość przewozów na poziomie 150 mln ton. Jednocześnie Rosatom spodziewa się, że do końca 2024 r. przez NSR zostanie przetransportowanych ok. 36 mln ton ładunków. Rosja straciła ponad 10 tys. czołgów i pojazdów opancerzonych. Putin zużył w Ukrainie prawie całą radziecką broń Jednocześnie, zgodnie z dekretem prezydenta Rosji Władimira Putina, w 2024 r. przewozy NSR miały wynieść co najmniej 80 mln ton, a do 2031 r. wolumen miał wzrosnąć do 200 mln ton. Tym samym rzeczywista wielkość przewozów ładunków będzie prawie dwukrotnie mniejsza niż było to planowane . Według firmy konsultingowej Gekon zgodnie z wynikami pierwszych ośmiu miesięcy 2024 r. ruch towarowy wzdłuż NSR wyniósł 23,6 mln ton, czyli o 0,6 mln ton (2,6 proc.) więcej niż w tym samym okresie 2023 r. Główny wzrost wynikał z eksportu LNG, który przekroczył ubiegłoroczne dane o 1,3 mln ton. W tym samym czasie, w okresie styczeń-sierpień 2024 r., przewozy ładunków masowych i ropy naftowej spadły. Dla Putina Polska i kraje Europy Środkowej to "satelity, które zmieniły panów". Rosyjski historyk: Kreml widzi tylko strefę wpływu mocarstw Obecnie regularne transporty wzdłuż NSR są możliwe tylko w zachodniej części Oceanu Arktycznego , ponieważ wschodnia część trasy (na wschód od Zatoki Ob) ma bardziej skomplikowane warunki lodowe i wymaga stałej eskorty lodołamaczy klasy Arc7, zauważył Gecon. Obecnie trzy projekty mają aktywną flotę statków klasy Arc7: Yamal LNG (NOVATEK), pole Novoportovskoye (Gazprom Neft) i Norilsk Nickel. Wszystkie z nich są zajęte zaplanowanymi wysyłkami, produkty Gazprom Neft i Norilsk Nickel są eksportowane na zachód, podczas gdy Yamal LNG wysyła statki na wschód tylko podczas przedłużonej letnio-jesiennej żeglugi w okresie od czerwca do stycznia — mówi dyrektor Gekon Michaił Grigoriew. Według niego na rynku czarterowym nie ma statków klasy Arc7, więc rozwoju całorocznej żeglugi można się spodziewać dopiero po zbudowaniu floty dla projektów Arctic LNG-2 i Vostok Oil, ale termin ich budowy nie został jeszcze określony. Według szacunków TsNIIMF budowa nowego krajowego gazowca klasy Arc7 zajmie ponad sześć lat. "Plan zwycięstwa" z Rosją niemal gotowy. Wołodymyr Zełenski znalazł sposób na Putina. "Wtedy usiądzie i rozpocznie negocjacje" Plan rozwoju NSR do 2035 r., zatwierdzony przez rząd w sierpniu 2022 r., musiał zostać skorygowany natychmiast po jego przyjęciu, ponieważ nie uwzględniał wojny na Ukrainie i zachodnich sankcji, "w rezultacie wyznaczał fałszywe cele" — tłumaczy Grigoriew. Zgodnie z rządowym programem, kraj powinien zbudować 50 lodołamaczy i statków klasy lodowej do pracy na NSR do 2035 r., a także terminale przeładunkowe węgla, ropy i skroplonego gazu ziemnego (LNG), porty i centra ratownicze. Rosja posiada obecnie sześć statków floty lodołamaczy obsługiwanych przez Rosatom.

SOURCE : wiadomosci
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS