Blogs
Home/world/Ciemna strona Arabii Saudyjskiej. Tak gigant naftowy chce sie pozbyc wyrzutow sumienia. Ksiaze bez ogrodek bedziemy dalej tak robic

world

Ciemna strona Arabii Saudyjskiej. Tak gigant naftowy chce sie pozbyc wyrzutow sumienia. Ksiaze bez ogrodek bedziemy dalej tak robic

Saudi Aramco wydaje 1 mld 300 mln dol. ok. 5 mld z na "sportwashing". To nic innego jak wykorzystanie sportu w celach propagandowych starajac sie poprawic swoja reputacje i umocnic sie jako globalne supermocarstwo. Raport think tanku New Weather Institute nie pozostawia watpliwosci firmy zajmujace sie paliwami kopalnymi sa nowymi mecenasami wielkiego sportu. To nie jest przypadek. Nic nie dzieje sie za darmo.

September 18, 2024 | world

Raport think tanku New Weather Institute ujawnia, że gigant naftowy Aramco, saudyjska spółka kontrolowana przez państwo i jedna z najbardziej dochodowych firm na świecie, przeznacza ok. 1 mld 300 mln dol. (niemal 5 mld zł) na globalny przemysł sportowy, wykorzystując schemat szeroko stosowany przez Big Tobacco, zanim zabroniono spółce tego robić. Krwawy katarski Mundial [REPORTAŻ MULTIMEDIALNY] Sportowy zakład Saudi Aramco Aramco — narodowy koncern naftowy Arabii Saudyjskiej i jedna z najbardziej dochodowych firm na świecie — przeznacza co najmniej 1 mld 3 mln dol. na transakcje sportowe (niemal 5 mld zł): Temat na nowo się pojawia, ponieważ zakończone Igrzyska Olimpijskie Paryż 2024 rzuciły światło na zakres, w jakim zmiany klimatyczne, spowodowane głównie spalaniem ropy naftowej, gazu i węgla, już teraz wpływają na zdrowie i wyniki sportowców. Petrostates (kraje z bogatymi złożami ropy naftowej — red.) stawiają na sponsoring sportowy, aby sprzedawać możliwości turystyczne i biznesowe w swoich krajach, ale także sprzedawać pomysł, że ich kraje mogą zaoferować coś takiego jak Zachód — tłumaczy Madeleine Orr, adiunkt ekologii sportu na Uniwersytecie w Toronto i autorka książki "Warming Up: How Climate Change Is Changing Sport" ("Rozgrzewanie: Jak zmiany klimatu zmieniają sport — red.) Saudi Aramco. Finansowy silnik królów ropy naftowej, czyli książę koronny (chyba) uważnie czyta Machiavellego Od 2016 r., kiedy to Rijad uruchomił strategiczną "Wizję 2030", plan działań określający, w jaki sposób Arabia Saudyjska może zdywersyfikować swoją gospodarkę uzależnioną od ropy naftowej, aby pozostać konkurencyjną w dłuższej perspektywie, kraj Zatoki Perskiej stał się regularnym gospodarzem międzynarodowych wydarzeń sportowych . Arabia Saudyjska prawdopodobnie zorganizuje Mistrzostwa Świata FIFA w 2034 r., a także może ubiegać się o organizację Letnich Igrzysk Olimpijskich w 2036 r. Eksperci używają terminu "sportswashing" w odniesieniu do sponsorowania sportowca lub ważnego wydarzenia sportowego z zamiarem odwrócenia uwagi świata od nieetycznych praktyk, takich jak łamanie praw człowieka i skandale korupcyjne. Od tej umowy może zależeć stabilizacja na Bliskim Wschodzie. Saudyjski książę wie, jak wywrzeć wpływ na Amerykanów Ogromna kwota Aramco nie obejmuje dalszych ogromnych sum, które Publiczny Fundusz Inwestycyjny Arabii Saudyjskiej wydaje osobno na sport. Ze swojej strony Rijad nie jest szczególnie zaniepokojony oskarżeniami. — Jeśli sportswashing ma zwiększyć moje PKB o 1 proc., to będziemy kontynuować sportswashing — mówi bez ogródek saudyjski książę Mohammed bin Salman w wywiadzie z zeszłego roku, odpierając zarzuty, że kraj wykorzystuje pozytywne skojarzenia z niezwykle popularnymi dyscyplinami sportowymi, aby odwrócić uwagę od swojej podstawowej działalności: wydobycia paliw kopalnych. Globalny trend Aramco nie jest osamotnione w przeznaczaniu gigantycznych kwot na globalne wydarzenia sportowe w celu legitymizacji produkcji paliw kopalnych i sprzedaży swoich produktów milionom fanów sportu. "Stan Wyjątkowy". Zleceniodawca zabójstwa? Książę z Arabii Saudyjskiej, paliwowy wspólnik PiS Raport wylicza, że łącznie z Aramco, czołowe firmy z branży paliw kopalnych, takie jak TotalEnergies i Shell oraz gigant petrochemiczny Ineos, zainwestowały łącznie "co najmniej" 5,6 mld dol. (ok. 21 mld 500 mln zł) w ramach 205 aktywnych umów sponsorskich . Większość umów pozostaje jednak nieprzejrzysta, więc ich dokładne kwoty, czas trwania i warunki nie są znane. Duże i zanieczyszczone pieniądze Według New Weather Institute firmy zajmujące się paliwami kopalnymi zainwestowały co najmniej 5,6 mld dol. (ok. 21 mld 500 mln zł) w 205 aktywnych umowach sponsoringu sportowego do marca 2024 roku. — Sportswashing nie jest nowy — tłumaczy Orr, zauważając, że praktyka ta została opracowana przez zachodnie koncerny naftowe, aby zapobiec potencjalnym powstaniom w lokalnych społecznościach, które zmagały się z prawami pracowniczymi i bezpieczeństwem publicznym. — Przez dziesięciolecia sport był bardzo skutecznym narzędziem sprzedaży różnych rzeczy, od napojów sportowych po buty, loty i płatki śniadaniowe — dodaje. Według badania, sporty, które przyciągają największe kwoty to piłka nożna, sporty motorowe, rugby i golf . Aby rozprawić się ze sportowym praniem brudnych pieniędzy, autorzy raportu zaapelowali do organizacji sportowych, takich jak światowy organ zarządzający piłką nożną FIFA i Międzynarodowy Komitet Olimpijski, o wprowadzenie podobnych do tytoniowych zakazów sponsorowania przez firmy wykorzystujące paliwa kopalne. Powinny one również zapewnić, że zielone referencje przyszłych darczyńców są sprawdzane, stwierdzili autorzy. "Jeśli sport jest wykorzystywany jako billboard do promowania tych samych firm, produktów i stylów życia, które napędzają załamanie klimatu, to w najlepszym przypadku staje się przeszkodą w działaniach na rzecz klimatu, a w najgorszym podsyca płomienie ogrzewającej się planety" — podkreślają autorzy raportu.

SOURCE : wiadomosci
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS