Home/science/Sojuz z Amerykaninem i Rosjanami dotar do ISS

Sojuz z Amerykaninem i Rosjanami dotar do ISS

Statek kosmiczny Sojuz MS-26 z dwoma rosyjskimi kosmonautami i amerykanskim astronauta dotar na Miedzynarodowa Stacje Kosmiczna ISS - poinformowaa rosyjska agencja kosmiczna Roskosmos. Trzyosobowa zaoga ma spedzic na orbicie Ziemi 202 dni.

September 12, 2024 | science

Sojuz wystartował z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie i po około trzech godzinach lotu dotarł do rosyjskiej części Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (International Space Station - ISS). Na ISS poleciało dwóch rosyjskich kosmonautów - Aleksiej Owczynin i Iwan Wagner , a także amerykański astronauta NASA Donald Pettit . W trakcie swojej misji rosyjscy kosmonauci i amerykański astronauta mają przeprowadzić 42 eksperymenty naukowe , z których trzy prowadzone będą po raz pierwszy. Ponadto w grudniu Owczynin i Wagner odbędą spacer kosmiczny , w trakcie którego zainstalują tzw. spektrometr (bada właściwości światła) na zewnętrznej powłoce jednego z modułów stacji. Trzyosobowa załoga ma spędzić na orbicie Ziemi 202 dni i powrócić 1 kwietnia 2025 roku . Obecnie na ISS w ramach rutynowych misji przebywają kosmonauci Oleg Kononienko, Nikołaj Chub i Aleksander Grebenkin oraz astronauci NASA Tracy Dyson, Matthew Dominick, Michael Barratt i Jeanette Epps . Na stacji są także Amerykanie Barry Wilmore i Sunita Williams , którzy przybyli tam w czerwcu 2024 r. i mieli wrócić na Ziemię po siedmiu dniach, ale z powodu awarii kapsuły Starliner Boeinga, którą lecieli, zostali zmuszeni do pozostania w kosmosie do lutego przyszłego roku.

SOURCE : rmf24