Home/science/Norwegia bije na alarm. Zwiekszone promieniowanie przy rosyjskiej granicy

Norwegia bije na alarm. Zwiekszone promieniowanie przy rosyjskiej granicy

Alarmujace doniesienia napywaja z ponocnych rubiezy Europy gdzie na granicy norwesko-rosyjskiej zarejestrowano obecnosc radioaktywnego cezu-137. Zjawisko to wykryte miedzy 9 a 12 wrzesnia przez norweska agencje bezpieczenstwa nuklearnego DSA budzi niepokoj ekspertow choc na razie nie stanowi bezposredniego zagrozenia dla ludzi ani srodowiska podaje "The Barents Observer".

September 18, 2024 | science

Więcej informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu Cez-137 jest produktem rozszczepienia w reaktorach jądrowych o okresie półtrwania około 30 lat. Choć przyczyna tego zjawiska pozostaje nieznana, spekulacje wskazują na rosyjski poligon Pankowo na archipelagu Nowa Ziemia, gdzie mogą odbywać się testy Buriewiestnika. To eksperymentalny pocisk manewrujący z napędem jądrowym zwany "latającym Czarnobylem". Mieszkaniec Moskwy, który wziął udział w sondzie ulicznej, został skazany na pięć lat więzienia za "fałszerstwa" na temat armii Co ciekawe, cez-137 pochodzący ze starszych testów atomowych, a nawet awarii w Czarnobylu wciąż są możliwe do zaobserwowania w przyrodzie. Na skutek pożaru lasów radioaktywne cząstki unoszą się w powietrze i są przenoszone przez wiatr, co stanowi jedną z hipotez dotyczących podwyższonego poziomu promieniowania. Kolejne testy mające ponownie zmierzyć poziom promieniowania zostaną przeprowadzone w najbliższych dniach.

SOURCE : wiadomosci