Home/science/"Bulgoczaca gwiazda". Niesamowite nagranie z teleskopu

"Bulgoczaca gwiazda". Niesamowite nagranie z teleskopu

Miedzynarodowy zespo astronomow zarejestrowa film na ktorym widac "bulgoczaca gwiazde". Jej powierzchnia wyglada jak wrzaca zupa na ktorej wyskakuja bable gazu. Na nagraniu widac gwiazde R Doradus czerwonego olbrzyma oddalonego od Ziemi o 180 lat swietlnych podaje Europejskie Obserwatorium Poudniowe ESO.

September 24, 2024 | science

"Bulgocząca gwiazda" została zarejestrowana na pierwszym w historii filmie poklatkowym, pokazującym dynamiczną powierzchnię czerwonego olbrzyma . Ujęcia pochodzą z lipca i sierpnia ubiegłego roku. CZYTAJ: Niecodzienne zjawisko na niebie. Ziemia zyska dodatkowy księżyc Wizja kosmicznej wrzącej zupy stała się rzeczywistością dzięki najnowszemu osiągnięciu międzynarodowego zespołu astronomów, którzy skorzystali z teleskopu ALMA , aby uchwycić na filmie powierzchnię odległej gwiazdy. Zachodzące na niej procesy przypominają wrzenie gigantycznych bąbelków gazu, co stwarza spektakularny krajobraz astronomiczny. R Doradus, czerwony olbrzym oddalony o 180 lat świetlnych, znany jest teraz nie tylko z rozmiarów – jest około 300 razy większy od naszego Słońca – ale również z dynamicznej aktywności na swojej powierzchni. Gigantyczne bąbelki gazu, pojawiające się i znikające na powierzchni gwiazdy, są aż 75 razy większe od Słońca, a ich cykl życia trwa zaledwie około miesiąca. — To spektakularne, że możemy teraz uzyskiwać bezpośrednie obrazy szczegółów powierzchni tak odległych gwiazd i obserwować fizykę, która dotąd była głównie obserwowalna tylko na Słońcu — wyjaśnia główny autor badania, Behzad Bojnodi Arbab z Politechniki Chalmers w Szwecji. "Bulgocząca gwiazda" Odkrycie nie tylko dostarcza imponujących obrazów, ale również otwiera nowe możliwości w badaniu odległych gwiazd i lepszego zrozumienia procesów zachodzących na ich powierzchniach. Dzięki zaawansowanym technologiom, które pozwoliły na stworzenie tego filmu, astronomowie mogą teraz obserwować te procesy w szczegółach. Film poklatkowy, ujawniający pęcherzyki gazu na powierzchni R Doradus, jest nie tylko fascynującym zjawiskiem do obserwacji, ale również kluczowym narzędziem, które pozwoli naukowcom lepiej zrozumieć złożoność i dynamikę procesów zachodzących na powierzchni odległych gwiazd. ZOBACZ TEŻ: Tajemnica misji Jurija Gagarina. Prawda wyszła na jaw po latach To przełomowe odkrycie w astronomii może prowadzić do nowych odkryć w zakresie ewolucji gwiazd oraz dostarczyć cennych informacje na temat struktury i dynamiki ich atmosfer. W miarę, jak technologia pozwala nam coraz głębiej zaglądać w kosmos, możemy oczekiwać jeszcze więcej odkryć, które zmienią nasze rozumienie wszechświata.

SOURCE : wiadomosci