entertainment
Kielecki Miedzynarodowy Festiwal Teatralny podsumowanie 6. edycji
"Ale mamy festiwal" takie sowa z duma wypowiadali goscie opuszczajacy swiezo wyremontowana siedzibe Teatru im. Stefana Zeromskiego w Kielcach. Wydarzenie odbywajace sie w swiezo wyremontowanej siedzibie Teatru im. Stefana Zeromskiego byo znakomita platforma prezentacji wspoczesnych odwaznych spektakli teatralnych z Polski Niemiec i Francji. Selekcje przedstawien przygotowa Marcin Zawada.
Widzowie festiwalu doceniali wysoki poziom każdego z trzynastu prezentowanych przedstawień. 6. KMFT to także czytania tekstów dramatów, debaty oraz warsztaty łączące praktyki aktorskie i medytacyjne. Jednym z dominujących tematów festiwalu były kobiety walczące o wolność i widzialność, zdecydowanie sprzeciwiające się dyskryminacji ze względu na płeć. Drugim nurtem były wiejskie korzenie polskiej kultury. Spektakl "Piękna Zośka" Marcina Wierzchowskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku został uznany za jedno z najważniejszych polskich przedstawień sezonu. Reżyser przedstawił dramaty kobiet w patriarchalnym społeczeństwie polskiej wsi. Spektakl przenosił widzów do wiejskiej izby, gdzie byli biernymi świadkami przemocy domowej. Tematyka emancypacji obecna była także w przedstawieniu "Genialna przyjaciółka" w reżyserii Eweliny Marciniak z Narodowego Starego Teatru w Krakowie, opartym na prozie Eleny Ferrante, a także w "Pamięci dziewczyny" Annie Ernaux z berlińskiego Teatru Schaubühne, gdzie aktorka Veronika Bachfischer odgrywała postać kobiety próbującej odzyskać godność po trudnym doświadczeniu młodzieńczej inicjacji seksualnej. Na uwagę zasługiwał także występ Miny Kavani, francuskiej aktorki irańskiego pochodzenia, która pokazała swoje zmagania z emigracją i osobistymi wyborami artystycznymi w spektaklu "I’m Deranged". Emocjonalna opowieść o życiu w zawieszeniu między marzeniem a rzeczywistością wywarła silne wrażenie na publiczności. Produkcja "1989" w reżyserii Katarzyny Szyngiery była jednym z festiwalowych hitów. Przedstawienie Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wypełniło salę Kieleckiego Centrum Kultury po brzegi. Spektakl opowiadał o przełomowych wydarzeniach w polskiej historii, przedstawiając rok 1989 przez współczesny pryzmat. "Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu" z Teatru Polskiego w Bydgoszczy przypomniały o końcu brutalnej rumuńskiej pary dyktatorów. "Pogo" wyprodukowane przez warszawski Teatr Polonia na podstawie książki kielczanina Jakuba Sieczki w reż. Kingi Dębskiej z udziałem Marcina Hycnara opisywało pracę ratownika medycznego. Lżejszym elementem programu były "Złote płyty" Mateusza Pakuły z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, które zachwyciły warstwą muzyczną i humorem. Ważnym wydarzeniem dla lokalnej sceny było także przedstawienie "Niko, czyli prosta zwyczajna historia", powstałe z myślą o osobach w spektrum autyzmu, które zdobyło uznanie za innowacyjne podejście do teatru inkluzywnego. Drugim istotnym wątkiem festiwalu była chłopskość i wiejskie korzenie polskiej kultury. Na scenie zaprezentowano m.in. "Widnokrąg" w reżyserii Michała Kotańskiego, adaptację powieści Wiesława Myśliwskiego, oraz "Chłopów" Władysława Reymonta w reżyserii Remigiusza Brzyka. "Noce i dnie" w reżyserii Michała Siegoczyńskiego, inspirowane dziełem Marii Dąbrowskiej, przyniosły nową interpretację kultowej powieści. Po niemal wszystkich spektaklach odbywały się rozmowy z ich twórczyniami i twórcami, prowadzone przez krytyka teatralnego Jacka Wakara. Wielu słuchaczy zgromadził także cykl debat "Powiedz wszystko". Prof. Roch Sulima, Przemysław Wielgosz i prowadzący rozmowę Wojciech Szot skupili się na tematyce chłopskiej, zaś dyskusja prowadzona przez Annę Sańczuk dotyczyła ocalałych z przemocowych sytuacji, o których opowiadały reporterki Katarzyna Włodkowska, Marta Abramowicz i Ewa Wilczyńska. Na zakończenie festiwalu odbyły się warsztaty "Śnienie w teatrze. Sen i Zen", prowadzone przez aktorkę Joannę Kasperek oraz kapłankę zen Małgorzatę Sieradzką, które połączyły sztukę teatralną z medytacją. Festiwal jeszcze się nie skończył – jego finałem będzie prezentacja islandzkiego spektaklu "Be a Wolf" w reżyserii Unnur Ösp Stefánsdóttir. Prezentacja ta – owoc pięcioletniej współpracy Teatru im. Żeromskiego z Narodowym Teatrem Islandii w Reykjaviku, będzie możliwa dzięki wsparciu Funduszy EOG 8 listopada. Wstęp bezpłatny.
PREV NEWSKinga Rusin remontuje 100-letni dom na Mazurach. "Ocale ten budynek"
NEXT NEWSBlanka Lipinska nie oszczedza na zyciu. Kwota ktora wydaje na zakupy zwala z nog
Rzad zajmie sie emeryturami artystow ale Cugowskiemu i Rodowicz to nie pomoze. "Liczby nie kamia"
Polskie gwiazdy takie jak Krzysztof Cugowski Maryla Rodowicz Marcin Miller czy Magorzata Ostrowska od lat zwracaja uwage na swoje "godowe emerytury". Artysci zarabiaja czesto na umowach o dzieo kontraktach i zleceniach co nie pozwala na odkadanie dodatkowych srodkow z tytuu ubezpieczen spoecznych. Ministerstwo Kultury zapowiedziao wasnie projekt nowej ustawy ktora ma pomoc artystom. Mamy cay szereg programow emerytalnych ktore pozwalaja na to zeby sie na wasna reke zabezpieczyc zwraca uwage specjalistka ds. ubezpieczen Katarzyna Faliszek.
Afera podsuchowa Katarzyny Cichopek i Macieja Kurzajewskiego. Nie tylko Marcin Hakiel zeznawa
Do mediow wrocia gosna sprawa podsuchow zamieszczonych w prywatnych miejscach Katarzyny Cichopek i Macieja Kurzajewskiego. Po dwoch latach gos w sprawie zabraa prokuratura. Okazuje sie ze w tej kwestii zosta przesuchany nie tylko Marcin Hakiel.
Corka Sylwii Bomby ma dopiero szesc lat a juz dostaa program w telewizji. "Moge sie pochwalic"
Niedaleko pada jabko od jaboni. Maa corka Sylwii Bomby nie chce proznowac i zamarzya o sawie jak jej matka. Dostaa juz pierwsze zawodowe zlecenie.
By Bartosz PańczykDumna Caroline Derpienski prezentuje sie w NATURALNYM wydaniu. "Zdjeam rzesy. Nie mam makijazu i FaceApp"
Caroline Derpienski daa sie poznac jako miosniczka wyrazistych makijazy i programow upiekszajacych. W poniedziaek zaskoczya fanow pokazujac sie bez make-upu i filtra. Poznalibyscie ja
Magda Gessler zaskoczya wyznaniem. To dlatego tak chudnie
Magda Gessler 71 l. miaa za soba dosc dugi okres wahan wagi. Probowaa wtedy roznych diet bardziej i mniej popularnych. Dopiero gdy na stae zmienia swoje nawyki sytuacja z waga ustabilizowaa sie. W najnowszym wywiadzie restauratorka ujawnia jak do tego doszo.
Magorzata Ostrowska-Krolikowska wiele poswiecia dla rodziny. "Umkneo mi mnostwo rol"
Magorzata Ostrowska-Krolikowska po smierci swojego meza znanego aktora Pawa Krolikowskiego staa sie gowa jednego z najbardziej popularnych artystycznych klanow w polskim show-biznesie. Aktorka oraz jej szwagier Rafa Krolikowski od lat nieustannie wystepuja na szklanym ekranie. Mimo to 60-latka przez lata poswiecia sie wychowywaniu swoich pociech o ktorych tez jest coraz gosniej.