business
Zwalnia eksport produktow spozywczych z Polski. Producentom coraz trudniej konkurowac nizsza cena
W ciagu osmiu miesiecy 2024 roku polscy rolnicy wyeksportowali tylko o 05 proc. wiecej zywnosci niz w takim samym okresie poprzedniego roku. Wartosc eksportu wyrazona w zotych nawet spada o 56 proc. ze wzgledu...
W ciągu ośmiu miesięcy 2024 roku polscy rolnicy wyeksportowali tylko o 0,5 proc. więcej żywności niż w takim samym okresie poprzedniego roku. Wartość eksportu wyrażona w złotych nawet spadła (o 5,6 proc.) ze względu na umocnienie polskiej waluty do dolara i euro, w którym większość polskiego eksportu jest rozliczana. fot. Aleksandar Malivuk / / Shutterstock Problemem polskiego rolnictwa są wysokie koszty produkcji spowodowane m.in. wprowadzaniem Europejskiego Zielonego Ładu, koncentracja eksportu na nasyconych rynkach europejskich i brak rozpoznawalnych globalnie marek. - Z szacunków, które prowadzimy w Instytucie Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, wynika, że wolumen eksportu rolno-spożywczego jest niski. Po pierwszym półroczu ilość sprzedawanych produktów rolno-spożywczych za granicą była tylko o 0,5 proc. wyższa niż rok wcześniej - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr hab. Łukasz Ambroziak, prof. Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowego Instytutu Badawczego. Jak informuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, od stycznia do sierpnia 2024 roku włącznie wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 34,75 mld euro (150,1 mld zł) i była wyższa o 0,2 mld euro w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku. To wzrost tylko o 0,6 proc. w ujęciu rocznym - jednak pierwsze osiem miesięcy roku 2023 było pod względem wartości eksportu rekordowe. Pokazuje to zestawienie tegorocznej dynamiki względem lat poprzednich: +13 proc. wobec okresu styczeń-sierpień 2022 roku i +46 proc. wobec okresu styczeń-sierpień 2021 roku. Ten „efekt wysokiej bazy” może tłumaczyć osłabienie dynamiki wzrostu eksportu. Jednocześnie jednak w przeliczeniu na złote rolnicy zarobili mniej. Przed rokiem wartość eksportu przeliczona na polską walutę wynosiła o 7 mld zł więcej. To efekt umocnienia złotego: w tym roku euro kosztuje 4,25-4,38 zł, podczas gdy przez większość 2023 roku nie spadało poniżej 4,40 zł, w I kwartale przebijając nawet 4,70 zł. - To jest niepokojące, bo zwykle ten wolumen, nawet w okresach, kiedy dochodziło do spowolnienia eksportu rolno-spożywczego, był zazwyczaj kilkuprocentowy. Może to wynikać ze strategii konkurowania niższą ceną na rynkach zagranicznych. Jeżeli chodzi o polskie produkty rolno-spożywcze i polskich producentów żywności, ta strategia ma nadal duże znaczenie. Wiadomo jednak, że te przewagi cenowe się wyczerpują, bo wzrosły koszty produkcji przemysłu spożywczego poprzez koszty energii, koszty wynagrodzeń. Coraz trudniej jest polskim producentom radzić sobie na rynkach zagranicznych - podkreśla ekspert IERiGŻ. KOWR wskazuje, że wyniki eksportu rolno-spożywczego w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku były determinowane mniejszymi wpływami ze sprzedaży zagranicznej do największych odbiorców rodzimego eksportu, tj.: do Niemiec, Niderlandów, Włoch, Ukrainy i USA. - Potrzebujemy nowych rynków zbytu produktów rolno-spożywczych, poza rynkiem Unii Europejskiej, który jest dość nasycony i osiągnięcie tam wyższej dynamiki wzrostu eksportu poszczególnych produktów jest coraz trudniejsze. Dlatego powinniśmy korzystać i koncentrować się na wysiłkach, które pozwolą nam eksportować na inne, pozaunijne rynki zbytu - podkreśla prof. Łukasz Ambroziak. - Można chociażby wspomnieć o umowach o wolnym handlu, które zawiera Unia Europejska. One umożliwiają bardziej korzystny dostęp do rynków tych krajów i zwiększenie eksportu. Jednak problemem nadal jest to, że w polskim eksporcie dużą część stanowią półprodukty i produkty niskoprzetworzone, gdzie trudno o inną strategię konkurowania niż niższą ceną produktów. Polska też nie posiada tak znanych marek jak producenci rolni w innych krajach Unii Europejskiej, we Włoszech czy Francji, dlatego też trudniej te produkty reklamować i trudniej o ich zbyt na innych odległych rynkach. Udział rynku Unii Europejskiej w polskim eksporcie wyniósł 73 proc. Największe przychody z eksportu do UE w pierwszych ośmiu miesiącach br. uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (8,8 mld euro, o 1 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku), Francji (2,1 mld euro, wzrost o 2 proc. r/r), Niderlandów (blisko 2 mld euro, spadek o 7 proc.), Włoch (1,7 mld euro, spadek o 2 proc.) i Czech (1,6 mld euro, wzrost o 3 proc.). Do krajów UE wywożono głównie tytoń i wyroby tytoniowe, mięso drobiowe oraz wołowe, ryby i ich przetwory, produkty mleczne, pieczywo i wyroby piekarnicze, karmę dla zwierząt domowych, a także czekoladę i wyroby czekoladowe. Do krajów pozaunijnych (tzw. krajów trzecich) wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 9,2 mld euro (39,9 mld zł), co oznaczało wzrost wartości eksportu o 1 proc. Największymi odbiorcami polskiego eksportu spoza UE były Wielka Brytania, Ukraina (tu jednak odnotowano spadek o 16 proc.), Stany Zjednoczone (spadek o 11 proc.), Turcja (wzrost o 35 proc.), a w dalszej kolejności: Szwajcaria (wzrost o 52 proc.), Izrael oraz Algieria. - Polscy producenci stoją przed wieloma wyzwaniami, jeśli chodzi o rozwój sektora rolno-spożywczego. Jednym z nich jest integracja Ukrainy z jednolitym rynkiem europejskim i to, że Ukraina w odniesieniu do prawie wszystkich produktów ma bezcłowy dostęp do unijnego rynku, a ukraińskie produkty często nie muszą spełniać szeregu norm, które muszą być spełnione podczas produkcji w Unii Europejskiej - wskazuje ekspert Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. - Mowa tutaj chociażby o różnego rodzaju środkach ochrony roślin, których nie można stosować w Unii Europejskiej, a ukraińscy producenci mogą je stosować. Dużym wyzwaniem dla producentów w kolejnych latach mogą być także wymogi wynikające z wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu. - Bez względu na to, w jakim charakterze i w jakiej formie Europejski Zielony Ład będzie implementowany w polityce rolnej Unii Europejskiej, na pewno dążenie do bardziej zrównoważonej produkcji będzie wyzwaniem dla sektora rolno-spożywczego wielu krajów - podkreśla prof. Łukasz Ambroziak. Źródło:
PREV NEWSMinisterstwo Finansow mrozi pieniadze dla PiS. Chodzi o miliony zotych
NEXT NEWSWicekanclerz Niemiec dymisja ministra finansow bya niepotrzebna
Senator zozy mandat. Pokieruje polska ambasada w Stanach Zjednoczonych
Po 23 latach w parlamencie Bogdan Klich powiedzia "stop". Jego nowym miejscem pracy beda Stany Zjednoczone i tamtejsza ambasada. "Mam wielka nadzieje ze ocean nas nie rozdzieli" napisa.
Systemy rakietowe z Korei Ponocnej trafiy do Kurska. Rosja wypycha ukrainskie siy
Wedug ukrainskiego wywiadu Korea Ponocna dostarczya Rosji systemy rakietowe i artyleryjskie dalekiego zasiegu. Czesc uzbrojenia zostaa przeniesiona do Kurska na cele militarnego ataku. Te ciezkie systemy moga wystrzeliwac pociski na odlegosc do 60 km.
Namawiaja pracownikow do powrotu do biura. Obiecuja adniejsze azienki i lepszy catering
Szef brytyjskiej sieci sklepow spozywczych Asda walczy o powrot pracownikow do biur. Po powaznej restrukturyzacji podczas ktorej zwolniono 475 miejsc kierowniczych teraz namawia pracownikow korporacyjnych do powrotu do biur. Zachecic ich maja lepszy catering i wyremontowane azienki.
Nowa-stara opata na rachunkach za prad. Od 2025 r. Polacy zapaca wiecej
Od poczatku 2025 roku konsumenci korzystajacy z energii elektrycznej beda musieli zmierzyc sie z dodatkowym obciazeniem finansowym. Na rachunkach ponownie pojawi sie opata mocowa ktora zostaa tymczasowo zawieszona w 2024 roku ze wzgledu na wysokie ceny energii. O ile wzrosna rachunki
Jak zakonczy sie wojna na Ukrainie Ekspert Te tereny nie moga wpasc w rece Rosji
Ukraina posiada cenne zoza surowcow naturalnych rowniez tych rzadkich. Eksperci wskazuja ze nie moga one dostac sie w rece Rosji.
Black Friday tylko z drobnym drukiem. Promocja nie zawsze jest promocja
Black Friday zbliza sie wielkimi krokami. Zakupowy sza dotar do Polski i rozgosci sie w kalendarzu konsumentow na dobre. Zanim zaczniemy wydawac pieniadze na promocjach warto zwrocic uwage nie tylko na to kiedy przypada Black Friday ale rowniez szczegoy ofert. Ochronisz swoje konto bankowe korzystajac z europejskiej dyrektywy Omnibus. Nakada ona na przedsiebiorcow konkretny obowiazek.