business
Zabka i tysiace nowych sklepow maja tez inne plany
Siec rozpoczynajaca oferte publiczna akcji ma 105 tys. sklepow za cztery lata ma byc ich o poowe wiecej. Firma widzi potencja na kolejne 195 nowych placowek.
Firma podczas konferencji poświęconej ofercie publicznej akcji podała, że potencjał na nowe sklepy ogółem to wciąż 19,5 tys. lokalizacji. Podobnie jak obecnie najwięcej, bo 35 proc. nowych, ma powstawać w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców. Tylko 8 proc. zaplanowanych do 2028 r. lokalizacji to Warszawa, a inne miasta z ponad 500 tys. mieszkańców to w sumie 12 proc. – Nowe sklepy będą powstawać w podobnych lokalizacjach co obecnie, mamy podpisane już umowy na 1 tys. W ich wyborze korzystamy z algorytmu analizującego potencjał danego miejsca – mówi Tomasz Blicharski, wiceprezes odpowiedzialny za strategię w Grupie Żabka. Do 2028 r. liczba nowych sklepów ma zbliżyć się do 15 tys. Żabki nie walczą ze sobą Jednocześnie firma podała, że mimo tak szybkiego tempa ekspansji nie ma problemu z tzw. kanibalizacją. Rosnące zagęszczenie sklepów sieci nie powoduje, że konkurują one same ze sobą o klientów i w efekcie tracą obroty. Według danych sieci straty z tego wynikające to jedynie ok. 0,2 proc. sprzedaży, jeśli weźmiemy pod uwagę zasięg 500 metrów wokół sklepu. Z tym nie zgadzają się branżowi eksperci, ponieważ w dużych miastach zagęszczenie sklepów sieci już jest wysokie, a ma jeszcze znacząco wzrosnąć. – Czasami wręcz po drugiej stronie ulicy od działającego sklepu pojawia się kolejny. Nie da się nie walczyć ze sobą w takich realiach – mówi jedna z sieci handlowych. Czytaj więcej Księga popytu na akcje Żabki już pierwszego dnia została pokryta w całości przy cenie maksymalnej – wynika z nieoficjalnych informacji „Parkietu”. To dobrze rokuje rynkowi ofert pierwotnych. Żabka podkreśla ewolucję formatu, jaka miała miejsce w ostatnich latach i zapowiada dalsze zmiany w ofercie. – Chcemy rozwijać nasze wszystkie koncepty, od kateringu dietetycznego Maczfit, przez porównywarkę takich ofert Dietly, po nasze kanały cyfrowe, jak Delio i Jush! – zapowiada Tomasz Suchański, prezes Grupy Żabka. – W zasadzie nie zamykamy sklepów, nowe analizujemy w ciągu 18 miesięcy od powstania i w tym okresie działają. Zaś ogólnie w 2023 r zamknęliśmy ok. 80 placówek – dodaje. Kanały cyfrowe mają być w tym roku rentowne, a w latach do 2028 r. sprzedaż w kanałach cyfrowych ma wzrosnąć pięciokrotnie. To szybkie dostawy w ramach Jush! Oraz sklep internetowy Delio. – Ten sektor wciąż ma być najszybciej rosnącą częścią polskiej gospodarki. Nowy raport Strategy& wskazuje, że do 2028 roku wartość rodzimego rynku e-commerce może osiągnąć 192 mld PLN, co oznacza średni roczny wzrost na poziomie 8 proc. – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Univio. Żabka podaje, że w latach 2021–2023 średnioroczna stopa wzrostu sprzedaży Żabki wyniosła ponad 25 proc. Było to efektem, z jednej strony, wzrostu liczby sklepów, a z drugiej – wzrostu sprzedaży w ujęciu porównywalnym. Marka Żabka ma w Polsce rozpoznawalność na poziomie około 90 proc., a ok. 17 mln konsumentów mieszka w promieniu 500 m od najbliższego sklepu sieci. W 2023 r. Grupa obsługiwała średnio 3,6 mln transakcji dziennie i widzi potencjał na wzrost. Nowe dania i Rumunia Firma rozwija ofertę, ma na półkach tylko ok. 30 proc. tych samych produktów co w dyskontach, inne np. są w mniejszych opakowaniach czy z zupełnie innego segmentu. Wynika to z innej specyfiki klienta, w Żabce większość kupujących ma do 35 lat. Do tego 76 proc. zakupów nabywcy przeznaczają do spożycia tego samego dnia – w dyskontach to 40 proc. – Rośnie nam też udział przekąsek ciepłych, jesteśmy liderem tego segmentu. Sprzedaliśmy ponad 80 mln hot dogów, 60 mln kanapek i 30 mln kaw – mówi Tomasz Blicharski. – Rozwijamy ofertę tego asortymentu sprzedawanego na ciepło, jak frytki, nuggetsy, jest na to popyt – dodaje. Dyrektor finansowa Marta Wrochna-Łastowska wskazuje, że sieć odnotowała w ostatnich latach wzrost trzykrotny per sklep, to ponad 2 mln zł rocznie. – Jest to możliwe zarówno dzięki wzrostowi tzw. sprzedaży porównywalnej LfL, wartości koszyka, jak i liczby klientów – mówi. – Mamy wysoką zdolność generowania gotówki, inwestujemy w sklepy, logistykę czy nowe produkty – dodaje. Czytaj więcej Trigon DM oszacował wartość Żabki na 23,3-26,1 mld zł. Znacznie wyżej niż wynosi wartość spółki przy cenie maksymalnej w trwającym IPO. Jakie są prognozy analityków? Inwestycje w ostatnich latach przekraczały 1 mld zł rocznie. Dyrektor finansowa przekazała, że sieć najwyższą sprzedaż i rentowność generuje w trzecim kwartale, co jest efektem wpływu pogody na sprzedaż kategorii impulsowych. W efekcie cały rok będzie lepszy niż dane za pierwsze półrocze – w tym okresie sprzedaż do klientów końcowych wzrosła 22 proc., do 10,5 mld zł. Przychody grupy zwiększyły się 21,5 proc., do 11,1 mld zł, a EBITDA 33,5 proc., do 1,4 mld zł. Prezes Tomasz Suchański, odpowiadając na pytania, wskazał, że sieć nie traktuje jako ryzyka zmian w zakresie prawa choćby odnoście do handlu alkoholem czy zakazu handlu w niedzielę. – Gdy to prawo wprowadzono, obroty w innych sieciach z niedzieli przeszły na inne dni tygodnia. Jeśli zmiany się pojawią, ponownie będziemy świadkami przepływu, choć z punktu widzenia biznesu ważniejsza jest stabilność prawa, a nie jego ciągłe zmienianie – mówił. Żabki jako sklepy franczyzowe w niedzielę pracują i zdecydowanie nie narzekają wówczas na brak klientów. Potencjalna zmiana, jeśli chodzi o zakaz handlu, na Żabkę powinna wpłynąć zdaniem branżowych ekspertów, ale sieć ma inne zdanie. Firma oddała też, że alkohol i papierosy to ok. 20-proc. udział w liczbie transakcji, czyli mniej niż typowo dla mniejszych formatów. Standardowo małe sklepy ok. 40 czy nawet 50 proc. sprzedaży generują na tych kategoriach. Firma rozwija się też w Rumunii z marką Froo. Wraz z lokalnym partnerem otworzyła już ok. 20 sklepów, do końca roku będzie kilkadziesiąt kolejnych i to pozwoli na ocenienie, jakie lokalizacje mają najwyższy potencjał. Do tego trwa test sklepów bezobsługowych Nano w Niemczech, gdzie uruchamiane są na terenie zakładów przemysłowych. Źródło: Parkiet
PREV NEWSBanki ida na rekord. Zysk po sierpniu by wiekszy niz w caym zeszym roku
NEXT NEWSInwestorzy indywidualni oszczedza na prowizji w IPO
Rynek odrzuca ciecie stop proc. o 50 pb przez Fed
Rynek pracy w USA wypad znacznie lepiej niz przewidywano. Imponujaca liczba 254 tys. nowych miejsc pracy i spadek stopy bezrobocia do 41 proc. ucinaja spekulacje odnosnie mozliwego mocniejszego ciecia stop procentowych przez Fed w listopadzie. Zatem w tym momencie scenariuszem bazowym jest ruch o 25 pb. Rynek dostosowa swoja wycene przez co dolar zyska na wartosci a zoto zostao znacznie przecenione ale wciaz pozostaje powyzej 2630 USD.
TSUE Facebook musi ograniczyc wykorzystanie danych uzytkownikow do spersonalizowanych reklam
Firma Meta musi ograniczyc wykorzystanie danych osobowych zebranych z nalezacego do niej portalu spoecznosciowego Facebook do spersonalizowanych reklam - orzek w piatkowym wyroku Trybuna Sprawiedliwosci UE w Luksemburgu.
Tencent i rodzina Guillemontow rozwazaja wykupienie Ubisoftu
Chinska firma technoogiczna oraz Guillemont Brothers konsultuja sie w celu znalezienia sposobu na ustabilizowanie znajdujacego sie w kopotach Ubisoftu wynika z nieoficjalnych informacji agencji Bloomberg. Jedna z omawianych mozliwosci obejmuje poaczenie si w celu wycofania firmy z obrotu publicznego.
Sprzedaz obligacji spada o poowe
Powoli rozkreca sie jesienny sezon emisji obligacji kierowanych do inwestorow indywidualnych. Zapisy zbiera Olivia Fin a od poniedziaku doaczy do niej Kruk. Juz teraz wartosc ofert przekroczya ubiegoroczne. W tle nieznacznie ale jednak osuwaja sie wyceny na Catalyst.
Unijne ca na chinskie elektryki. Wiadomo jak zagosowaa Polska
Nie byo jednomyslnosci w unijnym gosowaniu nad wprowadzeniem ce na samochody elektryczne z Chin. Ostatecznie panstwa czonkowskie uzgodniy wprowadzenie taryf celnych na chinskie elektryki a Polska oddaa gos na tak.
Badz drugim Bradem Pittem
Dlaczego zakupy z nawyku moga byc korzystne w jakim celu warto miec krotkowidza w zespole marketingowym i jaka funkcje spenia marka sekrety decyzji konsumenckich odkrywa przed nami Phil Barden kreator globalnych kampanii dla T-Mobile i Unilever oraz autor ksiazki Odkoduj puapki myslenia w biznesie.