business
Wakacje bez fast foodow Raport Barom ubyo klientow
Ruch w pizzeriach spad w wakacje o 103 proc. rr a w lokalach oferujacych kanapki i dania z kurczaka 32 proc. - wynika z raportu Proxi.cloud i UCE Research. Fast foodom ubyo tez klientow odpowiednio 114 proc. i 17 proc. Wyduzy sie natomiast sredni czas pojedynczej wizyty.
Ruch w pizzeriach spadł w wakacje o 10,3 proc. r/r, a w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka – 3,2 proc. - wynika z raportu Proxi.cloud i UCE Research. Fast foodom ubyło też klientów – odpowiednio 11,4 proc. i 1,7 proc. Wydłużył się natomiast średni czas pojedynczej wizyty. fot. Valeria Boltneva / / Pexels Od czerwca do sierpnia br. tzw. footfall (ruch) w badanych pizzeriach zmniejszył się o 10,3 proc. r/r. W tym samym czasie w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka nastąpił spadek o 3,2 proc. r/r. "W naszej opinii, na spadek ruchu mogło wpłynąć kilka czynników. Można wskazać na specyfikę okresu wakacyjnego. Ponadto sytuacja ekonomiczna Polaków mogła decydować o zmniejszeniu okazji do stołowania się poza domem. Warto zwrócić też uwagę na trend składania zamówień przez aplikacje oferujące dowóz posiłków do domu" – skomentował Łukasz Pytlewski z firmy technologicznej Proxi.cloud. Jak wynika z raportu, liczba klientów w pizzeriach spadła z kolei o 11,4 proc., a w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka – o 1,7 proc. Jak zaznaczył Mateusz Chołuj z Proxi.cloud, "dwucyfrowy spadek jest biznesowo odczuwany przez sieci pizzerii. Można zatem spodziewać się, że rekompensują to wyższymi cenami". Współautorzy badania z UCE Research zauważyli natomiast, że niższy ruch w tego typu lokalach wcale nie musi przekładać się na mniejszy zarobek branży, bo coraz więcej osób zamawia fast food na wynos, więc nie muszą osobiście się pojawiać w danym lokalu. "Spadek liczby klientów sieci z kanapkami i daniami z kurczaka ma znacznie mniejszą skalę. To może się wiązać z dużo większymi inwestycjami w działania reklamowe tychże podmiotów" – dodał Łukasz Pytlewski. Autorzy raportu przeanalizowali też średniomiesięczną częstotliwość wizyt. W przypadku pizzerii średnia liczba odwiedzin przypadająca na klienta od czerwca do sierpnia br. wynosiła 2,3. Z kolei w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka odnotowano 3,6 wizyt na jednego konsumenta. "Zmiany częstotliwości są nieznaczne i nie wpłynęły istotnie na ruch. Kluczową kwestią jest natomiast odpływ klientów. Dlatego sieci powinny w większym stopniu skupiać się na pozyskiwaniu i utrzymaniu gości, nie tylko na działaniach nakierowanych na wzrost częstotliwości wizyt" – ocenił Łukasz Pytlewski. Z raportu wynika też, że wydłużył się średni czas trwania pojedynczej wizyty w placówkach typu fast food. W przypadku pizzerii odnotowano wzrost o 2 proc. (od czerwca do sierpnia br. – 22:49, w analogicznym okresie ub.r. – 22:21). W lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka wzrost był mniejszy i wyniósł 0,4 proc. (od czerwca do sierpnia br. – 23:04, rok wcześniej – 22:59). "Na te dane wpływa to, ile zamówień jest konsumowanych na miejscu, a ile – na wynos. Wyższy udział tych ostatnich skraca wizyty w restauracjach. Można by się spodziewać, że czas poświęcony na zamówienie i konsumpcję w pizzerii jest dłuższy niż w lokalu z kanapkami i daniami z kurczaka. Zbliżone wyniki mogą świadczyć o tym, że w przypadku pizzerii, w porównaniu z lokalami oferującymi kanapki i dania z kurczaka, wyższy udział mają zamówienia na wynos" – zaznaczył Mateusz Chołuj. W opinii Łukasza Pytlewskiego, w najbliższym czasie nie należy spodziewać się znaczących zmian w natężeniu ruchu w lokalach fast food. "Z punktu widzenia długoterminowych trendów, analitycy będą obserwować, czy liczba klientów w lokalach zmniejszy się z powodu rozwoju aplikacji i platform do składania zamówień z dowozem. Nasilenie tego zjawiska może być naprawdę sporym wyzwaniem dla placówek działających na tym rynku" - podsumował Pytlewski. Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół ponad 1,8 tys. największych restauracji typu fast food, oferujących kanapki i dania z kurczaka (McDonald’s, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway), a także pizzerii (Pizza Hut, Telepizza, MaxiPizza, Gruby Benek, Domino’s Pizza, Da Grasso i Biesiadowo). Analitycy z Proxi.cloud i UCE RESEARCH przyjrzeli się sytuacji występującej od początku czerwca do końca sierpnia br. i porównali ją z analogicznym okresem ubiegłego roku. Łącznie poddano analizie ruch pochodzący z monitoringu zachowań blisko 3 mln konsumentów. (PAP) gkc/ malk/ Źródło: PAP
PREV NEWSWiniarze ruszaja na ponoc. Zmiany klimatu sa nieubagane
NEXT NEWS"Kary zbiorowe" w Chinach maja sie dobrze. Ale cos drgneo
Banki nie beda czekac. Rozpoczyna sie pomoc dla powodzian
Banki nie czekajac na zatwierdzenie projektu przez europejskiego nadzorce beda uruchamiay moratoria kredytowe dla powodzian odroczenie spat kredytu wynosic bedzie maksymalnie trzy miesiace poinformowa Tadeusz Biaek prezes ZBP.
Gubernator Kalifornii zablokowa przeomowy projekt ustawy o bezpieczenstwie AI
Demokratyczny gubernator Kalifornii Gavin Newsom zablokowa przeomowy projekt ustawy o bezpieczenstwie sztucznej inteligencji AI. Projekt by ostro krytykowany przez duze firmy technologiczne.
By Urszula LesmanByy szef CBA Nikt nigdy nie naciska na mnie ws. afery wizowej
B. szef CBA Andrzej Strozny powiedzia przed sejmowa komisja sledcza ze nikt nigdy nie naciska na niego ws. tzw. afery wizowej. Przyzna przy tym ze moment zatrzymania podejrzanego w tej sprawie Edgara K. nie by "do konca na reke" CBA bo jeszcze "nie wszystkie karty zostay odkryte".
"Co najwyzej stagnacja". Niemcy obniza prognoze gospodarcza na 2024 rok
Niemiecki rzad planuje obnizyc prognoze gospodarcza na 2024 r. i spodziewa sie co najwyzej stagnacji podaa w poniedziaek agencja Bloomberga powoujac sie na zroda w ministerstwie gospodarki. Wczesniej na biezacy rok prognozowano wzrost PKB o 03 proc.
Rzad walczy z marnowaniem zywnosci. Beda zmiany dla sieci handlowych
W ciagu dwoch dni do konsultacji ma byc skierowany projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziaaniu marnowaniu zywnosci - zapowiedzia w poniedziaek wiceminister rolnictwa Micha Koodziejczak. Kazdy sklep o powierzchni pow. 250 mkw bedzie musia podpisywac umowe o przekazywaniu nadmiaru produktow.
Niemiecki rzad zmienia prognoze na 2024 r. Zamiast wzrostu stagnacja
Niemiecki rzad planuje obnizyc prognoze gospodarcza na 2024 r. Wczesniej przewidywa wzrost teraz spodziewa sie co najwyzej stagnacji - poinformowaa agencja Bloomberga powoujac sie na zroda w ministerstwie gospodarki.