Blogs
Home/business/Tak mozna ratowac firme po powodzi. Pierwsze formy wsparcia dla przedsiebiorcow

business

Tak mozna ratowac firme po powodzi. Pierwsze formy wsparcia dla przedsiebiorcow

Przedsiebiorcy poszkodowani w wyniku powodzi moga liczyc na kilka form wsparcia m.in. w zakresie regulowania zobowiazan finansowych. Sprawdzilismy jakie rozwiazania zostay juz uruchomione przez rzad dla firm mierzacych sie z negatywnymi skutkami powodzi. Zarowno ZUS jak i urzedy skarbowe obiecuja mniej formalnosci przy skadaniu wnioskow i ich rozpatrywaniu.

September 20, 2024 | business

Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą liczyć na kilka form wsparcia m.in. w zakresie regulowania zobowiązań finansowych. Sprawdziliśmy, jakie rozwiązania zostały już uruchomione przez rząd dla firm mierzących się z negatywnymi skutkami powodzi. Zarówno ZUS, jak i urzędy skarbowe obiecują mniej formalności przy składaniu wniosków i ich rozpatrywaniu. fot. Wojciech Koziol / / FORUM Czasowe zawieszenie płatności składek ZUS po powodzi Przedsiębiorcy z terenów dotkniętych powodzią, tylko po złożeniu oświadczenia, że zostali poszkodowani przez powódź, mają możliwość przesunięcia płatności składek ZUS za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. na wrzesień 2025 r . Warto podkreślić, że przedsiębiorcy, którzy skorzystają z tej możliwości nie zapłacą odsetek. Jak poinformował ZUS, przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą także wystąpić z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty . Mogą również wnioskować o zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek lub zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie należności na raty. W przypadku zawieszenia realizacji umowy zostanie wyznaczony nowy termin odroczenia lub nowy termin płatności rat. Reklama Zobacz także Warte uwagi: 300 zł na zakupy i do 2700 zł w innych bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazał, że procedury rozpatrywania wniosków o udzielenie ulgi zostały uproszczone . Obecnie wystarczy oświadczenie płatnika. Przedsiębiorcy nie będą musieli składać m.in. dokumentów obrazujących ich sytuację ekonomiczno-finansową z ostatnich trzech lat. JDG mogą wystąpić o umorzenie składek Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia, którzy ponieśli straty materialne w wyniku klęski żywiołowej (np. powodzi) lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które powodują, że po opłaceniu należności z tytułu składek zobowiązany nie mógłby dalej prowadzić działalności - mogą wnioskować do ZUS-u o umorzenie składek . Zgodę na umorzenie wydaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych jeśli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić składek, ponieważ niosłoby to za sobą zbyt ciężkie skutki dla niego i jego rodziny. Warto w tym miejscu przypomnieć, że okres, za który zostały umorzone składki na ubezpieczenia społeczne nie wpływa na wysokość emerytur, rent i innych świadczeń oraz nie będzie uwzględniany przy ustalaniu prawa do emerytur i rent z ubezpieczeń społecznych ani innych świadczeń, do których prawo zależy od posiadania wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego. Dokumenty rozliczeniowe można złożyć później "Co ważne, płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów rozliczeniowych za bieżące okresy. Płatnicy, którzy będą mieli problem z ich złożeniem, mogą je przekazać do ZUS później . Nie będą wyciągane konsekwencje z tego tytułu . Jeśli przedsiębiorca nie przekaże dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc, wymiar składek zostanie utworzony z urzędu. Płatnik zostanie o tym poinformowany na PUE ZUS/eZUS. Prosimy zignorować to powiadomienie" – podkreśla Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jak podaje Zakład, od 18 września do 4 października 2024 r. w godz. 8:00–15:00 pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek. Odroczenie podatku dochodowego dla firm, które ucierpiały w powodzi Kolejną opcją, z której mogą skorzystać przedsiębiorcy dotknięci powodzią, jest wydłużenie terminów płatności podatków: VAT, PIT i CIT. W przypadku podatku od towarów i usług (VAT) odroczenie zapłaty podatku będzie obowiązywać do 25 stycznia 2025 r. Natomiast odroczenie podatków dochodowych (PIT i CIT) dotyczy zaliczek należnych za okres od sierpnia do grudnia 2024 r. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym. Jak podaje resort finansów, odroczenie dotyczyć będzie również podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm. Ministerstwo poinformowało, że urzędy skarbowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników będą załatwiane „od ręki”. Resort dodał, że tworzone są tymczasowe punkty obsługi podatników. Uruchomiona została również specjalna infolinia dla podatników, czynna w godz. 8:00-18:00 pod numerem telefonu 22 460 59 30. Z kolei Ordynacja podatkowa przewiduje jeszcze możliwość umorzenia zaległości podatkowe (w całości lub w części) jeśli organ podatkowy uwzględniając ważny interes podatnika lub interes publiczny. Dodatkowa opcja dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi Jednak obciążenia z tytułu podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne nie są jedynymi zobowiązaniami finansowymi osób prowadzących własną działalność. Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi wciąż muszą poradzić sobie z opłaceniem faktur od kontrahentów. – Przedsiębiorcy dotknięci skutkami powodzi, mimo zapewnień ze strony rządu o nadchodzących programach pomocowych i preferencyjnych kredytach, takich jak kredyty klęskowe, które są dostępne głównie dla sektora rolnego, nadal nie mają dostępu do tych form wsparcia. Programy te, zapewniane przez urzędy i banki we współpracy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wciąż nie zostały uruchomione. Biorąc jednak pod uwagę, że problemy przedsiębiorców, w tym utrata płynności finansowej spowodowana skutkami powodzi, są dynamiczne i płatności bieżące muszą być realizowane, wielu z nich zgłasza się do naszej kancelarii po bezpłatne porady prawne i konsultacje, których udzielamy zawsze w tej kryzysowych sytuacjach – mówi Patryk Kruczek, adwokat i doradca restrukturyzacyjny z kancelarii Kruczek+Partnerzy. Adwokat podkreśla, że wsparcie może polegać m.in. na negocjacjach z instytucjami finansowymi, a także przy pisaniu wniosków do instytucji publicznych o rozłożenie na raty lub odroczenie płatności zobowiązań publicznoprawnych. "Na późniejszym etapie przedsiębiorcy ci często interesują się restrukturyzacją, a stan klęski żywiołowej nie wyklucza możliwości prowadzenia postępowania restrukturyzacyjnego w stosunku do ich przedsiębiorstw" – dodaje Patryk Kruczek. – Pozytywnym skutkiem restrukturyzacji dla przedsiębiorców dotkniętych powodzią jest ochrona przed utratą płynności i stabilności finansowej. Przede wszystkim na zabezpieczeniu przed wypowiedzeniem kluczowych umów, niezbędnych do dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dodatkowo restrukturyzacja uniemożliwia wszczynanie nowych postępowań egzekucyjnych oraz wstrzymuje już toczące się postępowania. Kolejną korzyścią jest możliwość redukcji zadłużenia. Warto zauważyć, że stan klęski żywiołowej wpłynie na rentowność przedsiębiorstw, a zobowiązania zaciągnięte wcześniej były powiązane z ich dawną kondycją finansową. W ramach postępowania restrukturyzacyjnego przedsiębiorca będzie miał szansę dostosować spłatę tych zobowiązań do obecnej sytuacji gospodarczej firmy. Czwartym, kluczowym aspektem restrukturyzacji, jest możliwość wspólnego opracowania planu spłaty zobowiązań, dostosowanego do aktualnych możliwości finansowych przedsiębiorcy – tłumaczy doradca restrukturyzacyjny. Źródło:

SOURCE : bankier

LATEST INSIGHTS