Blogs
Home/business/Spad zysk Wizz Aira. Ale ma byc lepiej

business

Spad zysk Wizz Aira. Ale ma byc lepiej

Kryzys na Bliskim Wschodzie oraz kopoty z silnikami to gowne powody mniejszych zyskow Wizz Aira w I poroczu 2024.

By Danuta Walewska | November 11, 2024 | business

Zawiniły koniecznośćzawieszenia połączeń na Bliskim Wschodzie,przedewszystkim do Izraela i Jordaniii wycofania z użytkowania 40 airbusów,w którychtrzeba skontrolować, wyremontować, bądźnawet wymienić silniki produkcji amerykańskiego Pratt&Whitney. To z kolei znacznie ograniczyło możliwości przewozowe Wizz Aira wszczytowym sezonie letnim. Bardzotrudne półrocze Zysknetto węgierskiego przewoźnika za I półrocze 2024 (zakończyłoęsi 30 wrśzenia) wyniósł 315,2 mln euro, podczas gdy oczekiwania analityków przewidywały332 mln euro. Tobyło już i tak po obniżce prognozy w sierpniu. Wtedy doszło doodpisu jednorazowych kosztów oraz niezbędnych remontów. W Ikwartale oczekiwania sięgały nawet 350-450 mln euro.JozsefVaradi, prezes Wizz Aira nie ukrywał w komentarzudo wyników finansowych, że do poprawy dojdzie nieprędko. A niekorzystne wpływ na operacje nadal będąodczuwalne także w II półroczu,chociaż powinno być nieco lepiej. Jakna razie jednak liniawstrzymałaoperowanie do Izraela do 14 stycznia 2025 roku. Samoloty, któremiały tamlatać wokresie przed Bożym Narodzeniemzostaną przekierowane na inne rynki. Czytaj więcej Na wtorek, 12 listopada zapowiedziane są dwa duże strajki na lotniskach i w kontroli ruchu lotniczego we Włoszech i Francji. To będzie nowy kłopot dla przewoźników i pasażerów. — Tobyły połączenia średniodystansowe, rotacje na nich są znaczniedłuższe niż w przypadku rejsów europejskich, nie wspominającnawet o innych zagrożeniach. Bo sytuacja geopolityczna jest tambardzo niestabilna. Zawsze może się okazać, że wysyłamy tamsamolot, a doszło do jakiegoś niebezpiecznego wydarzenia. Dlategoznacznie rozsądniej z operacyjnego i finansowego punktu widzeniajest postawienie na krótsze rotacje. Wtedy będziemy w stanieprzewieźć dwukrotnie tyle pasażerów. Nie zmienia to faktu, żerynek bliskowschodni pozostaje dla nas ważny i przyszłościowy, alew tej chwili głównie obsługujemy go przez Wizz Air Abu Dhabi –tłumaczył wcześniejJozsefVaradi wrozmowie z „Rzeczpospolitą”. Czyw tej sytuacji wynik finansowy za II półrocze ma szansęna poprawę? Nienatychmiast, chociażJozsef Varadi wierzy, ze koszty związane z uziemieniem samolotówzostaną skompensowane przez większą efektywności wykorzystaniafloty oraz odszkodowanie od Pratta&Whitney..— Najważniejszejest to, że poziom rezerwacji od końca wrześnianie wykazuje żadnego spadku, jaki jest zazwyczaj o tej porze roku.Oczekujemy więckorzystnej sytuacji na rynku, co znajdzie odzwierciedlenie w wynikachfinansowych — mówił prezes Wizz Aira. GarryJ Gowers, analityk JPMorgan niema zastrzeżeń do takiej prognozy. „Wyraźnie widać, że Wizz Air koncentruje teraz raczej nazagęszczeniu ruchu na najważniejszych rynkach, niż na szukaniumożliwości otwierania nowychpołączeń.Taka strategia powinnaprzynieść korzyści” napisał w nocie o inwestorów. Czytaj więcej Samoloty się spóźniają, bo wojna zmieniła trasy, a w Europie Zachodniej i Południowej kontrolerów lotów jest za mało. Na dodatek pogoda mocno daje się ostatnio we znaki. Ztym, że niższy zysk Wizz Aira wpisuje się w ogólną tendencjęna rynku, a podobne problemy mają również Ryanair ( międzyinnymi z powodu opóźnionych dostaw samolotów B737 MAX), oraz AirFrance KLM. Tonie koniec niepowodzeń węgierskiej linii Sądw Luksemburgu oddalił skargę Węgrówna warunki udzielenia pomocy publicznej rumuńskiemu przewoźnikowiTarom, która została zatwierdzona przez Komisję Europejską, jakozgodna z prawem. Chodziło tutaj o 2 mln euro, jakie otrzymał Taromw formie rekompensaty za ograniczenia w podróżach wprowadzone przezwładze w Bukareszcie podczas pandemii Covid-19. Tymczasem sąd nawetnie zdecydował się na otwarcie dochodzenia, uznając, że pomoczostała udzielona zgodnie z obowiązującymi zasadami.Jedyne,co pozostaje w tej chwili Wizz Airowi, to zaskarżenie tej decyzji do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Rynekrumuński jest dla węgierskiej linii strategiczny i jest porównywanyz rynkiem polskim.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS