Home/business/Sprzedaz detaliczna ponownie rozczarowaa. Polski konsument wciaz trzyma sie za portfel

business

Sprzedaz detaliczna ponownie rozczarowaa. Polski konsument wciaz trzyma sie za portfel

Sierpniowy wzrost sprzedazy detalicznej okaza sie nizszy odoczekiwan wiekszosci ekonomistow. By to juz trzeci miesiac z rzedu gdywydatki w sklepach rosy wolniej niz sie tego spodziewano.

September 23, 2024 | business

Sierpniowy wzrost sprzedaży detalicznej okazał się niższy odoczekiwań większości ekonomistów. Był to już trzeci miesiąc z rzędu, gdywydatki w sklepach rosły wolniej, niż się tego spodziewano. fot. Krzysztof Wojcik / / FORUM Sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych w sierpniu 2024była tylko o 2,6 % wyższa niż przed rokiem –poinformował Główny Urząd Statystyczny. T o rezultat niższy odrynkowego konsensusu , który zakładał realny wzrost obrotówplacówek handlowych o 3,4% rdr. Co więcej, jest to dynamika słabsza od tej zlipca, gdy obroty handlowców zwiększyły się o 4,4%. GUS Sierpień był trzecim miesiącem z rzędu, który przyniósłrozczarowanie dynamiką sprzedaży detalicznej. Wlipcu ekonomiści liczyli na wzrost o 5,6%, a faktyczny wynik wyniósł 4,4%. Wczerwcu sprzedaż miała wzrosnąć o 5,3%, a w rzeczywistości była wyższa tylko o4,4% rdr. Co gorsza, sierpniowa dynamika sprzedaży była najniższa od stycznia. Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowymsprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2024 r. była o 1,9% wyższa wporównaniu z lipcem. W okresie od stycznia do sierpnia sprzedaż wzrosła o 3,7%rdr (wobec spadku o 4,2% w analogicznym okresie 2023 r.). W cenach bieżącychdynamika sprzedaży detalicznej wyniosła 0,9% mdm i 3,2% rdr. - Patrząc tylko na tę miarę, zdajesię ona sygnalizować opadający impet wzrostu konsumpcji ogółem. Powoli zaczynateż słabnąć wzrost realnego funduszu płac. Z drugiej strony w minionym półroczucałkiem dobrze ubytek ten kompensowały usługi – ocenili ekonomiści mBanku. I napocieszenie dodali, że „oszczędności gospodarstw domowych w dużej mierzezostały odbudowane, co sygnalizuje pewną poduszkę na poniesienie przyszłychwydatków” 2⃣ Sprzedaż detaliczna podskoczyła tylko o 2,6% r/r, przy oczekiwaniach na poziomie 3,9% r/r. Patrząc tylko na tę miarę zdaje się ona sygnalizować opadający impet wzrostu konsumpcji ogółem. Powoli zaczyna też słabnąć wzrost realnego funduszu płac. Z drugiej strony w minionym... pic.twitter.com/MTHXVgh8RY — mBank Research (@mbank_research) September 23, 2024 Widać już, że pod względemkonsumpcji towarów rok 2024 nie przyniósł spodziewanego ożywienia. Polskikonsument najwyraźniej postanowił najpierw odbudować oszczędności, którezostały nadwątlone w okresie bardzo wysokiej inflacji w latach 2022-23. Ponadtood lipca odczuł drastyczne podwyżki rachunków za energię elektryczną, a zimądojdą do tego wyższe koszty ogrzewania (zarówno gazem jak i ciepłem sieciowym). To może tłumaczyć, dlaczego polski konsument nie rzuca się wwir zakupów, pomimo wciążdwucyfrowej dynamiki nominalnych płac w sektorze przedsiębiorstw orazbardzo wysokim podwyżkom w sferze budżetowej. Sierpień przyniósł wyraźny spadek zakupów samochodów, gdzierealna sprzedaż była aż o 11,5% niższa niż w lipcu. Ale w ujęciu rocznymsprzedaż w brany motoryzacyjnej i tak była o 15,7% wyższa niż w sierpniu 2023roku. Więcej niż rok temu kupiono też paliw (o 5,7%) oraz farmaceutyków ikosmetyków (11,2%). Wart odnotowania jest blisko 14-procentowy wzrost sprzedażyw „pozostałych” placówkach handlowych. GUS Nadal nie odbudowała się sprzedaż wielu dóbr trwałegoużytku. W kategorii „meble, rtv, agd” odnotowano regres o 5,3% rdr. Sprzedażodzieży i obuwia była natomiast o 13,6% niższa niż rok temu. W obu tychkategoriach głębokie spadki sprzedaży towarzyszą nam już od wielu miesięcy. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS