Blogs
Home/business/Spoka polskiego miliardera szybko rosnie ale inwestorzy nieusatysfakcjonowani

business

Spoka polskiego miliardera szybko rosnie ale inwestorzy nieusatysfakcjonowani

Po publikacji wynikow przez InPost i zapowiedzi zarzadu dotyczacych oczekiwan biznesowych na najblizsze miesiace kurs akcji na giedzie w Amsterdamie spada o prawie 4 proc.

November 08, 2024 | business

Zysk operacyjny wyniósł 414 mln zł wobec 332 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął 852,7 mln zł wobec 639,4 mln zł zysku rok wcześniej (wzrost rok do roku o 33 proc.). Skorygowana marża EBITDA osiągnęła poziom 33,6 proc., co oznacza wzrost o 2,70 pkt proc. porównaniu do III kwartału 2023 r. Wzrost EBITDA wynikał głównie z międzynarodowej części działalności. Wzrost w Polsce szybszy od rynku Skonsolidowane przychody ze sprzedaży urosły rok do roku o 23 proc. (25 proc. bez wpływy kursów walutowych), do 2,53 mld zł. "Szczególnie dobre wyniki odnotowano w Polsce i w Wielkiej Brytanii, a także w segmencie B2C na rynkach Mondial Relay" — podano w raporcie. Grupa podkreśliła też dynamiczny wzrost wolumenu przesłanych paczek, który urósł rok do roku o 25 proc., do 262,5 mln. Przyczyniły się do tego zarówno rynek polski, jak i rynki zagraniczne — odnotowując wzrosty w skali roku odpowiednio o 21 proc. i 32 proc. Wzrost wolumenu w Polsce był powyżej dynamiki rynku, przy zachowaniu wysokich marż: w Polsce w III kwartale 2024 r. wolumen InPost wyniósł 170 mln paczek, co oznacza wzrost o 21 proc. rok do roku, czyli znacznie powyżej wzrostu rynku e-commerce. — To jest znaczące pobicie rynku, gdyż szacujemy, że rynek w Polsce wzrósł o 9-11 proc., patrząc na wszystkie źródła informacji. To pokazuje, że my nadal w Polsce rośniemy, niezależne od tego, ile jeszcze firm ogłosi, że rozstawia swoje maszyny — powiedział prezes Rafał Brzoska. — Gdy popatrzymy na rynki zagraniczne, to bardzo mocny wzrost notuje Mondial Relay, o 17 proc. rok do roku, podczas gdy rynek francuski był na zero. Kolejny kwartał we Francji mamy do czynienia ze stagnacją, a my bardzo mocno rośniemy. Imponujący wzrost notujemy w Wielkiej Brytanii i we Włoszech — dodał. — Jeśli patrzymy na perspektywy czwartego kwartału, to zakładamy wzrost wolumenu w Polsce o "naście" procent. Trudno to jeszcze dokładnie określić, gdyż październik był bardzo mocny, listopad zaczął się dniem wolnym, kolejny dzień wolny w poniedziałek, ma to wpływ na dynamikę wzrostu, zobaczymy, jak to będzie wyglądało — powiedział Brzoska podczas piątkowej telekonferencji prasowej. Dodał, że na 20 proc. firma szacuje wzrost na rynkach międzynarodowych, co ponownie pokazuje, że InPost będzie rosnąć powyżej rynku. — W czwartym kwartale jak dotąd obserwujemy na polskim rynku wzrost wolumenów o kilkanaście procent, w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku oraz o około 20 proc. poza Polską. Na poziomie grupy odnotowujemy wzrost wolumenu o wysokie kilkanaście procent rok do roku — przekazano w komunikacie prasowym. InPost spodziewa się, że wzrost wolumenu grupy będzie powyżej rynku na wszystkich rynkach. Spółka działa na dziewięciu rynach: Wielka Brytania, Francja, Polska, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Luksemburg, Holandia. wykluczając wydatki na M&A. Nakłady inwestycyjne grupy w okresie trzech kwartałów 2024 r. wyniosły 986 mln zł (+40 proc. rok do roku), z czego około 70 proc. przeznaczono na rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat, głównie na rynkach międzynarodowych. Wskaźnik nakładów inwestycyjnych do przychodów wzrósł do 13 proc. z 11 proc. w ubiegłym roku. "Grupa nadal umacnia swoją pozycję lidera w Polsce, cały czas rosnąc szybciej niż rynek, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich marż — co udało się osiągnąć pomimo zaostrzającej się konkurencji. Przyspieszyliśmy nasze inwestycje w IT i logistykę — na początku października otworzyliśmy największe i najnowocześniejsze centrum logistyczne w Polsce, gdzie na powierzchni 36 tysięcy m kw. InPost będzie mógł sortować nawet ponad 1 milion paczek dziennie" — powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Rafał Brzoska. Przed południem kurs akcji InPostu, który notowany jest na giełdzie Euronext w Amsterdamie, spadał o blisko 4 proc. i chwilowo za jeden walor płacono 17,22 euro, najmniej od prawie miesiąca. Dla porównania lokalny indeks AEX spadał o 0,8 proc. Od początku roku kurs polskiej grupy zyskał aż 42 proc. Potencjał programu lojalnościowego InPostu Program lojalnościowy InPostu zgromadził do tej pory 8 mln użytkowników — poinformowała Chief Marketing & ESG Officer spółki Izabela Karolczyk-Szafrańska. Dodała, że program jest na pierwszym etapie rozwoju, jest bardzo dobrze odebrany. — Już 4 mln użytkowników korzysta z niego bardzo, bardzo regularnie i już ma nagrody. Widzimy, że program jest zabawą, która lojalizuje. Będziemy na pewno zaskakiwać w tym programie różnymi nagrodami — powiedziała Karolczyk-Szafrańska podczas konferencji prasowej. Rafał Brzoska przypomniał, że całkowity potencjał programu to ponad 13 mln osób, bo tyle ma aplikację mobilną spółki. Na początku października Grupa InPost wprowadziła nową wersję aplikacji InPost Mobile, która wprowadziła program lojalnościowy. Przez zbieranie InCoinów — punktów przyznawanych za odebrane paczki i inne aktywności związane z usługami marki — można w nim zdobyć nagrody i niespodzianki oraz brać udział w loteriach i spersonalizowanych wyzwaniach.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS