Home/business/Specustawa powodziowa. Tego w niej nie znajdziecie

business

Specustawa powodziowa. Tego w niej nie znajdziecie

W czwartek w Sejmie ma sie odbyc pierwsze czytanie rzadowej specustawy powodziowej. Ostateczna wersja projektu do poznych godzin nocnych nie bya jednak dostepna ani na stronach Rzadowego Centrum Legislacji ani na stronach Sejmu. Znamy zatem tylko wersje nieoficjalna do ktorej dotarlismy. A z niej wynika ze panstwo wyda miliardy zotych na usuwanie skutkow ale przedsiebiorcy na razie nie moga oczekiwac na zbyt duza pomoc. Wsparcie oferowane samorzadom tez budzi watpliwosci.

September 25, 2024 | business

Usuwanie skutków powodzi, to jednak nie tylko odbudowa. Teraz wskazujemy najważniejsze punkty, których zabrakło w specustawie powodziowej, a dokładnie nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. Brak wyraźnego wsparcia dla przedsiębiorców Największym minusem projektu specustawy jest to, że choć rząd go przyjął, to wciąż oficjalna wersja nie jest dostępna. Widać, że Kolejnym minusem jest brak niestandardowych form pomocy dla poszkodowanych przedsiębiorców. Na razie mogą oni liczyć na i Ponadto podatnicy mogą według standardowej procedury starać się o umorzenie podatków. Piotr Juszczyk zwraca uwagę, że co do zasady przepisy Ordynacji podatkowej pozwalają na takie umorzenie, np. ze względu na ważny interes podatnika. — Przy czym z praktycznego punktu fiskus nie zezwala. Najczęściej jest propozycja rozłożenia należności na raty — mówi Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy inFakt. Składki ZUS może umorzyć osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, ale tylko za siebie. Będzie możliwość przeznaczenia środków PFRON m.in. na utrzymanie zagrożonych likwidacją na skutek powodzi miejsc pracy osób niepełnosprawnych; odtworzenie zniszczonej na skutek powodzi infrastruktury i wyposażenia warsztatów terapii zajęciowe. Projekt poszerza grono uprawnionych o podmioty lecznicze, ale nie zwiększa kwoty. Dodatkowo projekt wydłuża termin na rozliczenie pożyczki z sześciu do 12 miesięcy. Dodatkowe obciążenia dla pracodawców Z drugiej strony pracodawcy mogą czuć się zaskoczeni. Otóż projekt specustawy przewiduje, że . Ponadto Pracodawca jest obowiązany do uwzględnienia wniosku pracownika. Może odmówić ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika, ale odmowę trzeba uzasadnić na piśmie i to w terminie dwóch dni od złożenia wniosku. Zgodnie z obowiązującą ustawą o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi pracownik ma prawo do 10 dni usprawiedliwionej nieobecności z prawem do wynagrodzenia w wysokości liczonej od stawki minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wynagrodzenie to pokrywa pracodawca. Więc nie ma pewności, ile dni ostatecznie uchwali Sejm. — Jeśli pracodawca nie ma środków na wypłatę takiego wynagrodzenia, ponieważ wskutek powodzi przejściowo wstrzymał prowadzenie działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie, wówczas może wnioskować do właściwego marszałka województwa o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych — wyjaśnia Honorata Zakrzewska-Krzyś z Grant Thornton. Na razie innego wsparcia brak. Dodatkowy zasiłek dla rodziców Rząd jednak przewidział Warto przypomnieć, że to świadczenie wypłacane przez ZUS m.in. z powodu niespodziewanego zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przysługuje on przez 60 dni na dzieci do lat ośmiu lub z niepełnosprawnością oraz przez 14 dni dla dziecka w wieku ponad 14 lat. Zgodnie z projektem specustawy te terminy nie będą obowiązywać, jeśli placówka została zamknięta z powodu powodzi. Zasiłek będzie przysługiwał przez cały okres zamknięcia, nawet jak będzie dłuższy, w wysokości 80 proc. wynagrodzenia. Mocno krytykowany zasiłek losowy i zakończenie programu laptop dla ucznia Projekt specustawy przewiduje jeszcze 1000 zł dodatkowego zasiłku losowego na cele edukacyjne dla dzieci i uczniów. Jak jednak zauważa na portalu X Michał Wawer, poseł Konfederacji, jest to " — Po co oddzielny zasiłek i oddzielna procedura? Jeśli w ogóle idziemy w takie drobnicowe rozwiązania, to nie prościej po prostu podnieść zasiłek celowy o 1000 zł za każde dziecko w wieku szkolnym? Mnożenie biurokracji na minus — pisze Wawer. Zasiłek dla uczniów też będzie musiał ktoś przyznać, a potem zweryfikować. Co prawda inne samorządy będą mogły delegować swoich pracownikach do gmin z terenów dotkniętych pomocą, ale i tak brakuje rąk do pracy, więc dodatkowe obciążenia mogą budzić wątpliwości. Zwłaszcza że by przyznać zasiłek celowy i tak pracownicy pomocy społecznej muszą zrobić wywiad środowiskowy, i to w dwa dni. Do wydania decyzji o przyznaniu zasiłku celowego wójt czy burmistrz może upoważnić każdego pracownika. Pytanie, czy sami nie mają dużo pracy, np. w wydziale gospodarki komunalnej czy oświaty. Często zaś urzędnicy z terenów zalanych sami są poszkodowanymi i mogą skorzystać z uprawnień pracowniczych, np. wziąć wolne. Z drugiej strony rząd wykorzystuje projekt specustawy do zakończenia programu "Laptop dla ucznia". W tym roku uczniowie czwartych klas nie dostaną już sprzętu, a w budżecie państwa nie zabezpieczono środków na realizację programu w kolejnych latach. Dalsze wsparcie będzie realizowane dopiero po właściwym przygotowaniu kolejnego programu. Pozostałe 19 tys. laptopów z tzw. nadwyżki minister edukacji przekaże wybranym szkołom i poradniom pedagogiczno-psychologicznym. Michał Wawer podkreśla, że takich rzeczy się nie robi wrzutką do specustawy powodziowej, choć jest za likwidacją programu.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS