Home/business/Smietanke w branzy kurierskiej spijaja najwieksi gracze

business

Smietanke w branzy kurierskiej spijaja najwieksi gracze

Choc Polacy oszczedzaja firmy kurierskie zacieraja rece. Wydajemy mniej ale kupujemy czesciej.

By Michał Duszczyk | September 09, 2024 | business

– Klienci zaczynają liczyć każdą złotówkę, spodziewam się więc w kolejnych miesiącach zmniejszania wartości koszyka e-zakupów. Już to zresztą widzimy. Konsumenci, zamiast kupować droższe markowe produkty, kupują tańsze. Stąd choćby sukces chińskich platform oferujących tańsze zamienniki droższych produktów – mówi Rafał Brzoska, prezes InPostu. Konsumenci, szukając oszczędności, coraz chętniej decydują się na dostawy do automatów paczkowych. Przygotowane przez Biostat badania pokazują, że dziś aż trzy czwarte Polaków odbiera produkty zakupione w internecie za pośrednictwem automatów. Do tego aż 83 proc. ankietowanych właśnie dostawę do takich maszyn ocenia jako najlepszą opcję. Nic dziwnego, iż wszyscy liczący się operatorzy stawiają na rozwój takiej sieci. Czytaj więcej: Choć rynek kurierski nad Wisłą rozgrzany jest do czerwoności, to mniejsze podmioty z branży ledwo zipią. Aż 78 proc. działalności gospodarczych w tym sektorze znajduje się w słabej lub wręcz bardzo złej kondycji – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Pro Mniej, ale więcej Liderem jest InPost, który tylko w II kwartale na swojej mapie paczkomatów dodał 800 kolejnych lokalizacji (w sumie z jego punktów korzysta już 18,6 mln użytkowników). Dominacja tej firmy nad Wisłą jednak nie jest już aż tak wyraźna, jak jeszcze kilka lat temu. – W 2021 r. paczkomaty stanowiły 92 proc. wszystkich maszyn, ale do końca 2023 r. ich udział spadł do 57 proc., bo na rynku pojawili się nowi konkurenci, jak DPD, Allegro, tandem DHL i AliExpress, Orlen czy Poczta Polska – wylicza Łukasz Łukasiewicz, operations manager w SwipBox Polska. Firm kurierskich nie martwi spowolnienie wzrostu wydatków na e-zakupy, ponieważ kurierzy nie sprzedają produktów w sieci, lecz je dostarczają. A liczba przesyłek szybko rośnie. – Dla nas cała ta sytuacja paradoksalnie jest pozytywna – przekonuje prezes InPostu. – Klienci kupują mniej, ale częściej. Wyraźnie widzimy tę prawidłowość – kontynuuje. Boom w branży KEP (kurier, ekspres, paczka) trwa w najlepsze, a Tomasz Starzyk, ekspert w Dun & Bradstreet (D&B), nie ma wątpliwości, że w konsekwencji jeszcze w br. zostanie przekroczona liczba ponad 9 tys. podmiotów prowadzących działalność na tym rynku. Boom nie dla każdego Większość firm nie ma jednak powodu, by się cieszyć. Śmietankę spijają najwięksi gracze. W przypadku firm kurierskich duża konkurencja na rynku wymusza mniejszą marżę i obniżkę cen. To z kolei zaś przekłada się na kondycję finansową podmiotów z tego sektora. Także tych najmniejszych, jednoosobowych – mówi Tomasz Starzyk. Analizy D&B pokazują, że wielu przedsiębiorców z branży KEP ma problem. – Sytuacja firm nie jest najlepsza – przyznaje Tomasz Starzyk. Jak zaznacza, dotyczy to niemal 78 proc. podmiotów. Z tego 70 proc. znajduje się w słabej kondycji.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS