business
Smiertelnosc na drogach w Polsce mocno spada ale nadal przekracza srednia UE. W tych krajach jest najbezpieczniej
W ubiegym roku na drogach w UE zgineo 204 tys. osob a w Polsce - 1893. Jak poinformowaa Komisja Europejska liczba smiertelnych wypadkow drogowych w naszym kraju zmniejszya sie o 35 proc. w latach 2019-23 lecz smiertelnosc na drogach w Polsce nadal przekracza unijna srednia.
W ubiegłym roku na drogach w UE zginęło 20,4 tys. osób, a w Polsce - 1893. Jak poinformowała Komisja Europejska, liczba śmiertelnych wypadków drogowych w naszym kraju zmniejszyła się o 35 proc. w latach 2019-23, lecz śmiertelność na drogach w Polsce nadal przekracza unijną średnią. fot. Gorodenkoff / / Shutterstock Liczba wypadków śmiertelnych na drogach Unii spadła o 1 proc. w porównaniu z rokiem 2022, a średnia unijna wyniosła 46 ofiar śmiertelnych na 1 mln mieszkańców - poinformowała Komisja Europejska. Z przedstawionych danych wynika, że sytuacja jest różna w zależności od państw członkowskich. Jeśli chodzi o liczby, to najwięcej osób zginęło w ubiegłym roku we Francji (3167), Włoszech (3099) i Niemczech (2839) , jednak jeśli wziąć pod uwagę liczbę ofiar w porównaniu z liczbą mieszkańców, to np. Niemcy z wynikiem 34 uplasowały się poniżej unijnej średniej (Francja i Włochy - powyżej). Patrząc w ten sposób, najbezpieczniejszymi drogami w Unii mogą pochwalić się Szwecja (22 zgony na milion mieszkańców) i Dania (27 na 1 mln), a najmniej bezpieczne są w Bułgarii (82 na 1 mln) i Rumunii (81 na 1 mln). Poza UE najbezpieczniej jest w Norwegii, Szwajcarii i Islandii, a najbardziej niebezpiecznie - w Serbii. W Polsce liczba wypadków śmiertelnych spadła o 35 proc. od 2019 roku, kiedy rozpoczęły się nowoczesne pomiary śmiertelności na drogach w UE (taki sam spadek odnotował w UE jeszcze tylko Cypr). Nadal jednak Polska, ze wskaźnikiem 52 ofiar śmiertelnych na 1 mln mieszkańców, znajduje się powyżej średniej unijnej. W ubiegłym roku na polskich drogach zginęły 1893 osoby, zaś odsetek wypadków śmiertelnych był taki sam, jak w roku poprzednim. Przykładowo, Irlandia zgłosiła najwyższy w UE, bo aż 31-procentowy wzrost wypadków śmiertelnych od 2019 roku, ale ogólny wskaźnik śmiertelności na drogach w tym kraju na mieszkańca był niższy niż unijna średnia i wyniósł 35 osób na 1 mln mieszkańców. Jak poinformowała KE, wstępne dane na pierwsze półrocze 2024 roku wskazują, że liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE nie zmieniła się w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. Liczba wypadków śmiertelnych znacznie, bo o ponad 25 proc., zmalała, co prawda, w Austrii, Litwie i Słowenii, ale wzrosła w pozostałych krajach UE. Jak jednak zaznaczyła Komisja, jako że dane się zmieniają, dokładne szacunki roczne są w tej chwili niemożliwe. W 2018 roku UE postawiła sobie za cel zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i rannych na drogach Unii o połowę do 2030 roku i całkowite wyeliminowanie takich wypadków do roku 2050. Aby jednak zrealizować ten cel, liczba wypadków śmiertelnych w całej Unii powinna spadać o 4,5 proc. rocznie. Tymczasem w porównaniu z ubiegłym rokiem liczba takich zdarzeń na drogach spadła zaledwie o 2 proc., a w porównaniu z 2019 rokiem - o 11 proc. To oznacza, że obecne tempo spadku jest zbyt niskie, żeby osiągnąć unijne cele. Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana Źródło: PAP
PREV NEWSDuze kopoty DPS-ow. Resort chce wyjasnien od wojewodow a samorzady wiecej pieniedzy z budzetu
NEXT NEWS"Odzyskac kontrole zapewnic bezpieczenstwo". Tusk zapowiada strategie migracyjna
Relacja mistrzuczen w realiach XXI wieku czyli rozwoj przez mentoring
Prawie co czwarta firma i ponad jedna trzecia duzych uczelni w Polsce siega po programy mentoringowe.
By Anita BłaszczakRosnie wiara w ciecie stop w I poowie 2025 roku
Wsrod ekonomistow zwiekszya sie w ciagu ostatnich miesiecy wiara w to ze obnizki stop procentowych w Polsce rusza juz w pierwszej poowie 2025 r. wynika z kwartalnych prognoz w konkursie organizowanym przez Parkiet.
By Mikołaj FidzińskiIda podwyzki cen samochodow spalinowych. Producenci dolicza kary za emisje CO2
Od stycznia producenci zapaca kary za przekroczenie zaostrzonych limitow emisji CO2. Aby nie przerzucac ich na klientow musieliby zwiekszyc sprzedaz elektrykow na ktore popyt sabnie.
By Adam WoźniakOd stycznia podwyzki cen aut benzynowych i diesli ale elektryki moga taniec
W ostatnich tygodniach roku rynek nowych samochodow czeka sprzedazowy boom. Nowe regulacje dotyczace emisji CO2 wchodzace w zycie od 1 stycznia 2025 r. moga przyniesc wzrost cen o kilkakilkanascie tysiecy zotych.
By Adam WoźniakSzef Agencji Uzbrojenia Nie kupimy szybciej uzbrojenia bez zmiany prawa
Jezeli chcemy pozyskiwac wiecej pociskow 155 mm to formua Narodowej Rezerwy Amunicyjnej musi zostac dogebnie zrewidowana a jej zaozenia urealnione adekwatnie do aktualnej sytuacji na rynku zbrojeniowym mowi gen. Artur Kuptel szef Agencji Uzbrojenia.
By Maciej MiłoszBanki kusza klientow procentami
Od 6 do 8 proc. mozna zyskac na najlepszych produktach oszczednosciowych w polskich bankach o ile spenimy warunki promocyjnych ofert.