Home/business/Rosja rozbudowuje porty na Batyku. Ambitny plan Putina

business

Rosja rozbudowuje porty na Batyku. Ambitny plan Putina

Rosja rozbudowuje swoje porty nad Morzem Batyckim chcac zwiekszyc eksport produktow rolnych o 50 proc. do 2030 r. przy jednoczesnym zmniejszeniu zaleznosci od tradycyjnych szlakow przez Morze Czarne. Transport przez Batyk ma pomoc w zdobyciu nowych rynkow i zmniejszeniu kosztow.

September 27, 2024 | business

Jak zauważa agencja, Władimir Putin postawił sobie za cel zwiększenie eksportu produktów rolnych o 50 proc. do 2030 r. w ramach strategii umocnienia pozycji kraju jako superpotęgi rolniczej wraz z Brazylią, Stanami Zjednoczonymi i Chinami. Przez ostatnie dziesięciolecia Rosja polegała na swoich portach nad Morzem Czarnym, jeśli chodzi o obsługę dynamicznie rozwijającego się eksportu produktów rolnych, ale inwazja na Ukrainę sprawiła, że obszar ten stał się ryzykowny dla żeglugi. Rosyjskie porty na Bałtyku rosną w siłę W ciągu ostatnich 18 miesięcy Rosja uruchomiła dwa porty, w Wysocku i Ust-Łudze, — oba w Zatoce Fińskiej, niedaleko Sankt Petersburga. Z portu Wysock po raz pierwszy wysłano zboże w kwietniu 2023 r., natomiast port w Ust-Łudze rozpoczął działalność w czerwcu tego roku i według prognoz na początku 2025 r. ma osiągnąć przepustowość 7 mln ton. Dmitrij Rylko z firmy doradztwa rolniczego IKAR powiedział, że oba porty będą w stanie obsłużyć do 15 mln ton eksportu produktów rolnych, w tym zbóż, rocznie. Stanowiłoby to jedną czwartą prognozy rosyjskiego eksportu zbóż na sezon 2024/25 wynoszącej 60 mln ton. Wiele rosyjskich portów ogłosiło plany zwiększenia przepustowości po rekordowych zbiorach w ciągu ostatnich dwóch lat. Oczekuje się, że terminale na Morzu Bałtyckim będą się rozwijać w szybszym tempie. "Bałtyk ma wiele zalet" W sezonie 2023/24 Rosja wyeksportowała drogą morską 62 mln ton zboża, z czego 90 proc. dostaw odbywało się przez Morze Czarne, głównie na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Udział ten będzie spadał wraz z rozwojem infrastruktury na Morzu Bałtyckim. Jak wynika z obliczeń Reutersa opartych na publicznie dostępnych danych, porty Morza Bałtyckiego załadowały w zeszłym sezonie 1,5 mln ton zboża, co oznacza trzykrotny wzrost w porównaniu z poprzednim sezonem, ale nadal stanowi zaledwie 2,4 proc. całkowitego rosyjskiego eksportu. "Logistycznie Bałtyk ma wiele zalet dla eksportu zbóż" – mówi Darya Snitko, wiceprezes Gazprombanku. Ocenia, że ​​zdolność terminali bałtyckich do obsługi większych statków powinna pomóc w obniżeniu ogólnych kosztów.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS