Home/business/Resort infrastruktury od 1 listopada planuje rozszerzenie sieci drog patnych dla ciezarowek

business

Resort infrastruktury od 1 listopada planuje rozszerzenie sieci drog patnych dla ciezarowek

Rozszerzenie sieci patnych drog dla ruchu ciezarowego o ok. 1600 km nastapic ma od 1 listopada tego roku - poinformowao Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelacje poselska.

September 18, 2024 | business

"W pierwszym etapie poborem opłat zostanie objęte dodatkowe ok. 1600 km autostrad i dróg ekspresowych. Planowany termin rozszerzenia to obecnie 1 listopada 2024 r. W dalszej kolejności ww. system poboru opłat będzie rozszerzany o kolejne nowe drogi, których budowa planowana jest w kolejnych latach" - podano w odpowiedzi na interpelację. Na początku sierpnia resort infrastruktury poinformował w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) do projektu rozporządzenia, że planuje rozszerzyć sieć dróg płatnych dla ruchu ciężarowego o 1600 km, a w ciągu 10 lat dochody Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tego tytułu mają wynieść prawie 14 mld zł. Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych. "Rozszerzenie zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa i zwiększy źródło przychodów KFD, z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana będzie rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce" - podano w OSR. "Należy zauważyć, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Projekt rozporządzenia jest kontynuacją polityki rozpoczętej w 2011 r., tj. obejmowania nowo wybudowanych dróg najwyższej klasy opłatą za przejazd pojazdów o masie powyżej 3,5 t." - dodano w OSR. Według OSR zwiększenie sieci dróg płatnych w Polsce może przyczynić się do zmiany postrzegania przez przedsiębiorców alternatywy dla transportu kołowego, tj. transportu kolejowego. Dodano, że koszt przewozu towaru z punktu A do punktu B w ramach tranzytu przez Polskę realizowanego przez sektor kolejowy zyska na atrakcyjności względem takiego działania realizowanego przez transport drogowy, bowiem będzie się wiązać z podobnymi obciążeniami związanymi z wykorzystaniem publicznej infrastruktury. "Rozszerzenie sieci dróg płatnych jest więc działaniem wyrównującym konkurencyjność. Objęcie opłatą nowo wybudowanych odcinków dróg wysokiej klasy prowadzi bowiem do zmniejszenia nierówności międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym a transportem kolejowym, z którą mamy aktualnie do czynienia w Polsce" - wskazano w OSR.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS