Home/business/Rekordowa strata PKP Cargo. Krawedz przepasci coraz blizej

business

Rekordowa strata PKP Cargo. Krawedz przepasci coraz blizej

Czarne chmury gestnieja nad do niedawna najwiekszym kolejowym przewoznikiem towarow w Polsce. Panstwowe PKP Cargo w restrukturyzacji choc przewozi co miesiac regularnie tyle samo to przychody pozyskiwane z usug nie wystarczaja zeby pokryc koszty. W drugim kwartale br. strata netto wyniosa az 335 mln z i jest to nowy niechlubny rekord w historii spoki.

October 01, 2024 | business

. Koszty operacyjne też spadły, ale jednak o zaledwie 5,5 proc., głównie z powodu wzrostu kosztów pracowniczych o 3 proc. W rezultacie wynik EBITDA z 252 mln zł rok temu spadł do 115 mln zł. Nie widać było jeszcze w kosztach efektu zwolnień grupowych, bo decyzja o nich zapadła dopiero w lipcu i sierpniu. W drugim kwartale br. tylko zwolnieniem z obowiązku pełnienia pracy objęto niemal 3 tys. osób. Rozwiązywanie układu zbiorowego oraz Porozumienia Walentynkowego z pracownikami nie powiodło się, a bez zgody związków potrzeba by było na to 24 miesięcy do czerwca 2026 r. W rezultacie od lipca. Mają one dotyczyć 30 proc. załogi, czyli do 4,1 tys. pracowników PKP Cargo. Spółka zależna — PKP Cargotabor zajmująca się naprawami tabory o zwolnieniach 752 osób zdecydowała w sierpniu. W PKP Cargotabor podjęto w kwietniu decyzję o likwidacji. Później otwarto postępowanie restrukturyzacyjne. Wartość tej spółki w księgach PKP Cargo, czyli 254 mln zł wpisano w straty. Utratę wartości taboru kolejowego w grupie PKP Cargo wyliczono na 182 mln zł. Rynek spadkowy Podstawowym problemem PKP Cargo jest jednak pozyskiwanie zleceń. W tym roku przewozi miesięcznie od 4,8 do 5,2 mln ton towarów, podczas gdy w 2023 r. było to od 5,3 do 6,8 mln ton. W okresie styczeń-sierpień br. PKP Cargo przewiozło 40,9 mln ton, czyli aż o 15,4 proc. mniej rdr — wynika z danych UTK. Przy czym spadki nie tylko są skutkiem nieumiejętności w pozyskiwaniu zleceń przez samą spółkę lub należałoby pisać — nie tylko utratą ważnych klientów w czasie przewozów interwencyjnych państwa po wybuchu wojny na Ukrainie. a praca przewozowa o 5,5 proc. — wynika z danych UTK. Wozi się mniej węgla do elektrowni, których funkcjonowanie stało się nieopłacalne w Polsce przez koszty opłat za emisję dwutlenku węgla, więc i usługi kolejowe są mniej potrzebne. Tak czy inaczej, udział PKP Cargo w rynku spadł w tym roku od stycznia do sierpnia do 27,5 proc., podczas gdy rok temu wynosił 31,6 proc., a dwa lata temu 35,8 proc. Jeszcze w 2012 r. spółka kontrolowała ponad połowę krajowego rynku.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS