business
Prawie 80 proc. Polakow korzysta ze zbiorkomu. Niestety co 10. jecha "na gape"
77 proc. Polakow w ostatnim roku podrozowao komunikacja zbiorowa - wynika z badania przeprowadzonego dla Rejestru Duznikow BIG InfoMonitor. Co dziesiaty badany przyzna ze nie zapaci za bilet a co czwarty ze przynajmniej raz w zyciu otrzyma kare za jazde bez biletu.
77 proc. Polaków w ostatnim roku podróżowało komunikacją zbiorową - wynika z badania przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Co dziesiąty badany przyznał, że nie zapłacił za bilet, a co czwarty, że przynajmniej raz w życiu otrzymał karę za jazdę bez biletu. fot. Piotr Guzik / / FORUM Jak wynika z badania przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, 77 proc. Polaków w ostatnim roku korzystało z transportu publicznego. Jednocześnie co dziesiąty badany przyznał, że nie zapłacił za bilet, a 7 proc. - że w przeszłości zdarzało im się jeździć na gapę. "Rzetelność pasażerów wzrasta wraz z wiekiem. Wśród najmłodszych ankietowanych (18-24 lata) gapowicze stanowią aż 1/4. Wśród seniorów (65+), do jazdy bez biletu przyznaje się zaledwie 3 proc., trzeba jednak zaznaczyć, że wielu przewoźników oferuje najstarszym pasażerom darmowe przejazdy" - wskazał BIG InfoMonitor. Autorzy badania zwrócili uwagę, że co czwarty spośród respondentów badania nt. korzystania z samochodów i komunikacji zbiorowej zadeklarował, że przynajmniej raz w życiu została nałożona na niego kara za jazdę bez biletu. Zdecydowana większość z nich (80 proc.) opłaciła mandat w terminie. 12 proc. gapowiczów uregulowała zobowiązanie po terminie, a 8 proc. nigdy go nie opłaciło, bo kara została anulowana. BIG InfoMonitor podkreśla, że kary za jazdę bez biletu nie warto lekceważyć. "W przeciwnym razie przewoźnicy mogą i często to robią, wpisać pasażera, który nie uiścił opłaty dodatkowej, do rejestru dłużników. W bazie BIG InfoMonitor zarejestrowanych jest prawie 208 tys. gapowiczów, a ich łączny dług sięga blisko 274 mln zł. Każdy z nich ma średnio 1 318 zł kary do spłacenia" – poinformował prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak. Eksperci z BIG InfoMonitor przestrzegają, że obecność w bazie dłużników zmniejsza wiarygodność płatnika i może odebrać mu szansę na realizację wielu planów. "Przed nawiązaniem współpracy np. banki, firmy pożyczkowe czy dostawcy usług telekomunikacyjnych weryfikują potencjalnego klienta w BIG" - przypominają. "Praktyka pokazuje, że część osób ignoruje wpis o długu do momentu, gdy zaczyna im to przeszkadzać np. w zaciągnięciu kredytu, zakupach ratalnych, zakupie abonamentu telekomunikacyjnego czy podpisaniu umowy na telewizję kablową" - zauważył Grzelczak. Według danych BIG InfoMonitor 39 proc. respondentów deklaruje, że ogranicza prowadzenie samochodu z czego na rzecz transportu publicznego 13 proc. Prezes BIG InfoMonitor zaznaczył, też, że w małych miastach i wsiach wielu mieszkańców nawet gdyby chciało, nie może korzystać z komunikacji publicznej, bo jest ona bardzo ograniczona lub nieosiągalna. "Wykluczenie transportowe dotyczy już nawet 15 mln Polaków. Według Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, do 20 proc. miejscowości w Polsce nie dojeżdża transport publiczny. W latach 2014-2020 liczba tras obsługiwanych przez przewoźników zmalała o połowę " - przekazał Grzelczak. Jego zdaniem nie można się więc dziwić, że "zaledwie 8 proc." zapytanych mieszkańców wsi zwiększyło częstotliwość korzystania z komunikacji publicznej. Badanie nt. korzystania z samochodów i komunikacji zbiorowej zrealizowane przez Quality Watch dla BIG InfoMonitor metodą CAWI na próbie 1050 osób we wrześniu 2024 r. BIG InfoMonitor to biuro informacji gospodarczej, które gromadzi i udostępnia informacje o wiarygodności płatniczej uczestników rynku. Spółka prowadzi rejestr dłużników, do którego każdy przedsiębiorca oraz inne upoważnione do tego instytucje, mogą wpisać firmę i konsumenta, którzy zalegają z płatnościami i pobrać informacje o ich ewentualnym zadłużeniu. Baza BIG InfoMonitor składa się z około 6 mln informacji o zaległych długach i jest jedną z największych w Polsce. Wśród klientów są głównie banki, firmy telekomunikacyjne i ubezpieczeniowe, gminy, sądy, a także osoby fizyczne np. rodzice chcący odzyskać alimenty. (PAP) ab/ malk/ Źródło: PAP
PREV NEWSCo jest lepsze testament czy dziedziczenie ustawowe To bedzie najlepszy wybor
NEXT NEWSZwroty z PPK za 500 mln z. Tylko w jeden kwarta
PIU Po powodzi nie mozna wykluczyc wzrostu cen polis dla nieruchomosci
Kalkulujac cene polisy na dom czy mieszkanie ubezpieczyciel ocenia ryzyko zwiazane z objeciem ja ochrona. Ceny na terenach zalewowych sa wiec zwykle wyzsze. A po powodzi jeszcze moga pojsc w gore.
By Piotr SkwirowskiBiometan moze pomoc w uniezaleznieniu od importu bekitnego paliwa
Polska jest zaliczana do grona panstw o najwiekszym potencjale produkcyjnym biometanu w Unii Europejskiej. Bariera sa jednak m.in. procedury prawne.
By Bartłomiej SawickiPraca dla prokuratora. Juz kilkadziesiat donosow na bye zarzady spoek Skarbu Panstwa
Wielomilionowe straty i dziesiatki doniesien na bye zarzady spoek Skarbu Panstwa. A to dopiero poczatek.
By Tomasz FurmanSiec placowek bankow kurczy sie w oczach. Wkrotce znikna w ogole
Oddziaow bankow ubywa w zastraszajacym tempie jest ich juz o prawie poowe mniej niz dekade temu. Przyczyna jest prosta klienci wola bankowac zdalnie. Pytanie co dalej
By Anna Cieślak-WróblewskaOkrety podwodne ugrzezy na politycznej mieliznie. Czy Polska je kupi
Kanada zapowiedziaa ze rusza z programem zakupu 12 okretow podwodnych. W Polsce od co najmniej tylu lat sie o tym rozmawia ale bez efektow. W najblizszych tygodniach temat ma byc poruszony na spotkaniu Komitetu Rady Ministrow do spraw Bezpieczenstwa Narodowego.
By Maciej MiłoszPolska walczy o high-tech z Tajwanu
Czy Wrocaw stanie sie wraz z Dreznem i Praga czescia ultranowoczesnego trojkata poprzewodnikowego
By Krzysztof Adam Kowalczyk