Home/business/PLK zapowiadaja zmiany w utrzymaniu sieci

business

PLK zapowiadaja zmiany w utrzymaniu sieci

Prace serwisowe pozwola nie tylko utrzymac tory w obecnym stanie ale takze znaczaco zwiekszyc predkosc. Do lepszej eksploatacji linii przyczyni sie tez planowane uporzadkowanie aktywow roznych kolejowych firm.

September 25, 2024 | business

Polskie Linie Kolejowe (PLK) zapowiadają poprawę efektywności, zwiększenie prędkości i skrócenie czasu jazdy dzięki inwestycjom w modernizację linii kolejowych. Pociągi przyspieszą jednak nie tylko dzięki projektom rozwojowym, ale też pracom utrzymaniowym i rewitalizacyjnym. - Będziemy wykorzystywać parametry geometryczne sieci i tak planować prace naprawcze, by nie tylko utrzymać bieżący stan linii, ale także podnosić na nich prędkość ruchu – mówi Piotr Wyborski. Przykładem jest odcinek Nasielsk – Płońsk – Sierpc, gdzie dotychczas pociągi mogły jeździć 60 km/h, a dzięki tegorocznej rewitalizacji pojadą z prędkościami do 120 km/h. Piotr Wyborski przypomina, że zlecenia utrzymaniowe są realizowane w trzech obszarach. Pierwszy stanowią prace związane z punktową wymianą elementów nawierzchni, utrzymaniem terenów okołotorowych i czystości, realizowane przez lokalnych wykonawców. Drugi to krótkoterminowe prace utrzymaniowe i remontowe wykonywane nocami i w weekendy, by zminimalizować negatywne skutki dla pasażerów. Przeprowadzą je spółki z grupy PLK dysponujące specjalistycznym sprzętem. Trzeci obszar to duże kontrakty utrzymaniowo-rewitalizacyjne na liniach kolejowych. Do realizacji części z nich wykonawcy będą wyłaniani w przetargach. W ostatnich latach PLK dokapitalizowały swoje spółki w celu rozbudowy parku maszynowego, m.in. do realizacji prac utrzymaniowych. Piotr Wyborski zapewnia, że nowoczesny sprzęt będzie wykorzystywany też w kontraktach modernizacyjnych, o które spółki z grupy mogą zabiegać w zamówieniach publicznych. Warto przypomnieć, że część inwestycji wykonanych przez spółki należące do PLK dotyczyła zakupu urządzeń do robót trakcyjnych. Celem była budowa potencjału alternatywnego wobec PKP Energetyka (obecnie PGE Energetyka Kolejowa), które wówczas były prywatnym podmiotem i dopiero w ubiegłym roku zostały kupione przez państwową PGE. Jakie plany wobec tej grupy i energetycznego potencjału kolejowego mają obecnie PLK? - Podjęliśmy prace w zakresie uporządkowania własności infrastruktury kolejowej – mówi Piotr Wyborski. Trwają rozmowy o uporządkowaniu praw własności aktywów dystrybucyjnych, takich jak urządzenia przesyłowe, podstacje czy odłączniki sieci trakcyjnej. - Zajmujący się tym zespół ma określić, kto będzie właścicielem elementów infrastruktury energetycznej, które służą zasilaniu nie tylko kolei, ale także klientów komercyjnych. Konieczna jest wycena aktywów i podjęcie wielu decyzji formalnych, więc finalizacji prac należy się spodziewać raczej w przyszłym roku – mówi Piotr Wyborski. PLK są także w trakcie przejmowania aktywów Cargotoru od PKP Cargo i firmy Telkol od PKP. Piotr Wyborski przypomina też, że w toku jest proces uporządkowania własności gruntów pod torami. Obecnie należą one do PKP, które przekażą je PLK.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS