business
Piwo i wino coraz czesciej bez procentow. Eksperci To nie chwilowa moda
Trunki w wersji bezalkoholowej podbijaja polski rynek ze sprzedaza rosnaca nawet ponad 50 proc. w skali roku. To dopiero poczatek coraz mocniejszego trendu konsumenckiego.
Alkohole to wciąż największe kategorie wydatków w wydatkachkonsumenckich. Tylko w 2023 r. na wódkę Polacy wydali 16,8 mld zł, a 22,8 mldzł na piwo. Jednak obie kategorie od jakiegoś czasu tracą, jeśli chodzi osprzedaż, a zachowania konsumenckie w tym zakresie stopniowo się zmieniają.Pokazują to dane NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Paweł Krupecki Coraz więcej alkoholu bez procentów – Piwa bezalkoholowe stanowią już ponad 7 proc. wartościsprzedaży całej kategorii piw, odnotowując tym samym niemal 1-pkt proc. wzrostuznaczenia rok do roku – mówi Anna Wagner, client business partner w NielsenIQ. – Wina są drugą kategorią, gdzie znaczenie wariantów bezalkoholowych jestnajwiększe. Wyjątkowo dobrze przyjęły się w winach musujących. Ich sprzedażzarówno wartościowa, jak i ilościowa rośnie ponad 50 proc. i stanowią już 5proc. sprzedaży wszystkich win musujących – dodaje. Z danych firmy wynika, że trend na bezalkoholowe trunkiwidać także w innych kategoriach. W przypadku wermutów to wzrost udziału o 1pkt proc., a odpowiadają już za 2 proc. sprzedaży kategorii. Nieco wolniejrośnie znaczenie bezalkoholowych win deserowych, ale te już odpowiadają za 3proc. wartości sprzedaży tych win. Potwierdzają to dane producentów. – W tym segmencie mamy doczynienia z dużą tendencją wzrostową – wolumenowo to już rynek wielkości 1,5mln litrów z dynamiką 51,9 proc. Naszamarka Mionetto jako mocny lider rynku z udziałem wartościowym 56,6 proc. idynamiką 75,9 proc. w największym stopniu odpowiada za wzrost kategorii – mówi Hanna Hausman, kierownik marketingu wfirmie Henkell Freixenet Polska. Czytaj więcej Od lat firmy sprzedające produkty alkoholowe poruszają się w prawnej próżni. Ministerstwo Rolnictwa stwierdza, że powinno się ten handel w końcu dostosować do realiów rynkowych. Alkohol jest eliminowany na jednym z końcowych etapów produkcji – w procesie destylacji próżniowej. To pozwala uzyskać prawdziwy smak winamusującego. – Smak – to o niego toczysię tu walka – tłumaczy Tomasz Potrzebowski, międzynarodowy ekspert ds. rozwojurynku wina. – Dobre wino bezalkoholowe musi po prostu genialnie smakować iwygrywa ten producent, który potrafi zaoferować taki produkt – dodaje. Producenci z branży alkoholowej nie mają wątpliwości – trendna świadome wybieranie napojów o niższejbądź zerowej zawartości alkoholu będzie przybierał na sile. To niechwilowa moda, a trend, który zostanie z nami na długo i w perspektywienajbliższych lat nabierze przyspieszenia. Wiąże się z choćby modą na zdrowy trybżycia. – Szczególnie jest to widoczne wśród młodych osób, którechcą próbować nowych smaków, eksperymentować (to zaspokaja im potrzebęczerpania z życia przyjemności), a jednocześnie nie narażać się na złesamopoczucie następnego dnia. Mają tak mało czasu dla siebie, że nie chcą gotracić na leczenie się z kaca – uważa Dorota Peretiatkowicz, socjolożka,prezeska zarządu w firmie IRCenter. Napoje bezalkoholowe. Zmiana na sklepowych półkach Widzą to przedstawiciele sieci handlowych. – Trendspożywania napojów bezalkoholowych rozwija się z roku na rok i widzimy w tejkategorii produktowej duży potencjał. W przypadku win bezalkoholowych stanowią onekilka procent całego wolumenu sprzedaży, natomiast dla piw jest to już ok. 11 proc. – a z roku na rok w obu tych segmentach sprzedaż rośnie z dynamiką dwucyfrową– mówi Paweł Czeluśniak, kierownik kategorii Aldi Polska. – W ślad za rosnącymzainteresowaniem i oczekiwaniami naszych klientów idzie rozwójoferty. W obu kategoriach posiadamy warianty bezalkoholowe w stałej ofercie idodatkowo wiele propozycji w ramach akcji sezonowych – w przypadkupiw jest to nawet kilkanaście pozycji. W przypadku wina w stałej sprzedaży mamybezalkoholowe wino białe, czerwone oraz musujące, a w sezonie zimowymposzerzamy portfolio o wino grzane 0 proc. – dodaje. Anna Wagner zauważa, że jakość i receptura produktówbezalkoholowych zdecydowanie poprawiła się w ostatnich latach i smakprzemawia do konsumentów. – Postępujący trend w ograniczaniu iwręcz zaprzestaniu spożycia alkoholu również dobrze wróży dalszemu rozwojowitego segmentu – podsumowuje. Widzi to również lider handlu detalicznego, czyli Biedronka. – W ostatnich 12 miesiącach widzimy rosnące zainteresowanie alkoholami 0 proc.na rynku osiągające 16-proc. wzrost ilościowy. Kategorią, która jestniekwestionowanym liderem, są piwa 0 proc., których rozwój widzimy już od kilkulat, drugą kategorią co do wielkości są wina – mówi Arleta Sobierajczyk,starsza menedżerka ds. badań rynku i analiz konsumentów w sieci Biedronka. –Duży wzrost konsumpcji napojów zero wynika z trendów coraz zdrowszegoodżywiania i wzrostu świadomości konsumentów. W związku z tendencją rosnącego zainteresowania napojami o niższej czy zerowej zawartości alkoholu sukcesywniestaramy się rozszerzać naszą ofertę takich napojów bezalkoholowych – dodaje. Także sieć Lidl obserwuje rosnące zainteresowanieklientów ofertą tego rodzaju napojów oraz niskoprocentowych. – Dlatego w tymroku w naszych sklepach zostały utworzone specjalne strefy, w których oferowanesą bezalkoholowe zamienniki popularnych trunków, np. ginu, rumu, winaspokojnego i musującego – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka LidlPolska. – Zauważamy, iż Polacy coraz częściej decydują się na mocktaile (bezalkoholowe warianty klasycznych koktajli czy zupełnie nowe połączeniasmaków). Opcje 0% wybierane są m.in. ze względu na niską kaloryczność, dobrysmak czy po prostu brak „procentów” – dodaje.
PREV NEWSZabka mocno rozgrzaa rynek. IPO juz jest sukcesem
NEXT NEWSW 2025 roku zapacimy wiecej obowiazkowych skadek niz podatkow
Zabka mocno rozgrzaa rynek. IPO juz jest sukcesem
Na globalnym rynku debiutow panuje umiarkowany optymizm. Koncowka roku zapowiada sie jednak bardzo ciekawie. Globalne statystyki wyjatkowo podbije Polska.
By Katarzyna KucharczykW 2025 roku zapacimy wiecej obowiazkowych skadek niz podatkow
W 2025 roku zapacimy az 5816 mld z w formie obowiazkowych skadek.
By Aleksandra FandrejewskaPilna potrzeba wyduzenia rynku mocy
Spoki energetyczne coraz mocniej upominaja sie o wydzielenie aktywow weglowych z ich struktur. Rzad zapewnia ze nad tym pracuje nie podajac szczegoow.
By Bartłomiej SawickiSymboliczne odbicie na amerykanskich giedach
Srodowa sesja na giedach w Stanach Zjednoczonych zakonczya sie lekkimi wzrostami indeksow chociaz zapowiadao sie ze kontynuowana bedzie spadkowa tendencja.
Schnabel EBC nie moze nie ignorowac ryzyka dla wzrostu gospodarczego
Isabel Schnabel. czonek zarzadu Europejskiego Banku Centralnego uwaza ze decydenci nie moga ignorowac sabych wynikow gospodarki strefy euro.
Toyota chce odleciec rywalom. Inwestuje po miliarda dolarow w podniebne taksowki
Toyota przeznaczy kolejne 500 milionow dolarow w Joby Aviation w ramach partnerstwa majacego na celu pomoc w uruchomieniu komercyjnej dziaalnosci amerykanskiej firmy zajmujacej sie taksowkami powietrznymi.