business
Ostatnia mila decyduje o sukcesie w e-handlu
Logistyka ostatniej mili jest dzis najwazniejsza przewaga konkurencyjna w e-handlu wynika z najnowszego badania firmy Postis.
Tak zwana ostatnia mila to końcowy etap procesu logistycznego. Zamówienia są zabierane z magazynu lub centrum dystrybucyjnego i dostarczane do domu klienta lub innego miejsca odbioru. Z najnowszego badania Postisu wynika, że to właśnie ten etap sprawia e-sprzedawcom najwięcej problemów, generując bardzo wysokie koszty. Jednocześnie jest dziś jedną z najważniejszych przewag konkurencyjnych w e-handlu. Według badanych specjalistów i menedżerów ds. logistyki na koszty dostaw ostatniej mili najbardziej wpływają ręczne procesy (marnują czas i pieniądze) oraz koszty zwrotów. Wskazali również na aspekty technologiczne — przez brak dostępu do kompleksowego podglądu wszystkich procesów dostaw mają znacznie utrudnioną ich analizę. Rosną natomiast wymagania klientów związane przede wszystkim z wygodą i dokładnością rozumiane jako dostawy w ściśle wyznaczonym przedziale czasowym. Wiele wskazań dotyczy także czasu dostaw oraz ich złożoności, np. związanej z kompletowaniem zamówień. — Wysokie koszty powstają głównie na ostatniej mili. Ten etap logistyki trudno zautomatyzować tak jak np. procesy magazynowe. Spore oszczędności dają rozwiązania w postaci dostaw poza domem [do automatów paczkowych i punktów odbioru — red.]. Klienci natomiast oczekują większej wygody i precyzyjnych dostaw w określonym czasie, co dodatkowo komplikuje zarządzanie logistyką — mówi Arkadiusz Kawa, dyrektor zarządzający Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny. Aż 60 proc. badanych zauważa różnicę w wydatkach klientów (wartość zamówień) w zależności od oferowanych form dostawy (standard, ekspres, tego samego dnia). Według 33 proc. ta różnica jest znacząca, według 27 proc. umiarkowana, ale jednak widoczna. — Nie tylko cena robi różnicę. W przypadku sklepu internetowego w odróżnieniu od tradycyjnego bardzo istotny jest etap dostarczenia towaru pod wskazany przez kupującego adres. Można zatem pokusić się o wniosek, że większość graczy e-commerce na polskim rynku jest świadoma tego, że bez odpowiednio dobranych opcji dostawy niektórzy klienci mogą wydawać mniej w ich sklepach lub wręcz zrezygnować z zakupów — mówi Damian Siusta, menedżer rozwoju biznesu w Postisie. 73,5 proc. ankietowanych wskazało też, że największą wartość dla ich klientów w obszarze dostaw stanowi możliwość śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym. — Coraz więcej sprzedawców e-commerce dąży do osiągnięcia doskonałości operacyjnej na ostatnim etapie dostawy. 70 proc. specjalistów od e-logistyki wskazało na opcje śledzenia, a dwie trzecie na koszty dostawy jako elementy determinujące tę doskonałość. Tylko 3 proc. uważa, że zaoferowanie krótkiego lub bardzo krótkiego czasu dostawy nie ma przełożenia na ich biznes — podkreśla Damian Siusta. Aż 88 proc. respondentów planuje zwiększyć zaangażowanie w poprawę i rozszerzenie opcji dostaw na ostatniej mili (40 proc. umiarkowanie, 13 proc. mocno). Ponad 60 proc. podkreśliło, że w ostatnim czasie oczekiwania klientów wobec dostaw na ostatniej mili znacząco wzrosły, a tylko 3 proc. stwierdziło, że zmalały (jedna trzecia nie widzi zmiany). Dlaczego sprzedawcy e-commerce tracą klientów? Przyczyną są nie tylko niższe ceny oferowane przez konkurencję — 60 proc. badanych wskazało je jako główny powód i złe doświadczenia na etapie zwrotów — 43 proc. wskazań. Ponad 65 proc. dostrzega, że jakość dostaw na ostatniej mili znacząco wpływa na reputację ich marek i retencję klientów. — Polscy sprzedawcy wiedzą i widzą, że tracą klientów także wtedy, gdy konkurencja oferuje więcej opcji dostaw, ponadto bardziej płynnych. Dlatego aby maksymalizować przychody przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu zadowolenia klientów, zamierzają wprowadzić kolejne optymalizacje w obszarze ostatniej mili — 30 proc. planuje wdrożenie zaawansowanych rozwiązań technologicznych, 28 proc. rozszerzanie opcji dostawy, 20 proc. koncentrację na inicjatywach związanych ze zrównoważonym rozwojem, a 22 proc. nawiązanie współpracy z zewnętrznymi dostawcami usług logistycznych — wyjaśnia Mircea Stan, prezes Postisu. Z badania wynika ponadto, że aż 17 proc. ankietowanych nigdy nie pyta klientów o opinię i nie monitoruje ich satysfakcji z procesu zakupowego, a tylko 20 proc. robi to często i regularnie. 66 proc. przyznaje, że robi to czasem lub okazjonalnie. — Optymalizując koszty obsługi zamówienia w magazynie czy dystrybucji na ostatniej mili, nie powinniśmy zapominać o spojrzeniu na proces przez pryzmat klienta. Customer satisfaction index [wskaźnik zadowolenia klienta — red.] to parametr, na który logistyka wpływa w znaczący sposób. Wspaniały produkt, dostarczony nie na czas bądź uszkodzony, skutecznie odstraszy klienta — twierdzi Sylwester Dmytriwski, właściciel firmy doradczej Logmil.
Prezes Totalizatora Sportowego odwoany
Rafa Krzemien wytrwa na stanowisku prezesa panstwowego monopolisty nieco ponad po roku. Wasnie zosta odwoany za "niedochowanie najwyzszych standardow".
Sprzedaz niemieckich aut w Chinach mocno spada
Niemieccy giganci motoryzacyjni nie maja atwego zycia w Chinach. Mierza sie ze spadkiem popytu na swoje pojazdy i rosnaca konkurencja lokalnych producentow szczegolnie w segmencie elektrykow.
Sad zablokowa emisje Movie Games
Choc walne producenta gier w kwietniu uchwalio emisje akcji serii I do dzis nie zostaa zarejestrowana. W ocenie sadu uchwaa zostaa podjeta bez wymaganego kworum spoka twierdzi ze jest wazna.
Cena zota odbija po szesciodniowym spadku w reakcji na dane z USA
Notowania zota odnotoway wzrost po szesciu dniach spadkow gdy inwestorzy zaczeli rozwazac mozliwosc obnizek stop procentowych przez Rezerwe Federalna do konca roku w reakcji na mieszane dane dotyczace inflacji i rynku pracy w USA informuje agencja Bloomberg.
Gigant najpierw okry sie hanba. Teraz zapada przeomowa decyzja
Firma Unilever znany na caym swiecie brytyjski producent artykuow zywnosciowych srodkow czystosci i higieny osobistej poinformowa o definitywnym opuszczeniu rosyjskiego rynku. Firma sprzedaa swoj biznes rosyjskiej spoce o podobnym profilu dziaalnosci informuje CNN.
Prezes Totalizatora Sportowego odwoany. MAP Rafa Krzemien straci stanowisko
Rada nadzorcza Totalizatora Sportowego zdymisjonowaa prezesa Rafaa Krzemienia motywujac to niedochowaniem najwyzszych standardow - poinformowa dziennikarzy minister aktywow panstwowych Jakub Jaworowski.