business
Okecie sie zatkao. Rozbudowa potrzebna na juz. Plany sa pad termin
Stoeczne Lotnisko Chopina dobija do granic swoich mozliwosci jesli chodzi o przepustowosc. Na nadchodzacy sezon letni koordynator przyzna tylko 678 proc. wnioskow o prawo do startow i ladowan tzw. slotow inaczej port na Okeciu po prostu by sie zapcha. Wadze spoki Polskie Porty Lotnicze ktore zawiaduja warszawskim lotniskiem zapewniaja nas ze rozbudowa - potrzebna wasciwie "na wczoraj" ruszy juz niebawem. Czy rozwiaze problemy Okecia A moze lepiej "rzucic to wszystko" i skupic sie na szybszej budowie CPK Pytamy o to eksperta.
Warszawskie się korkuje. Niedawno brytyjska spółka Airport Coordination Limited (ACL), która przydziela tzw. sloty dla przewoźników (linii lotniczych), opublikowała wstępny raport dla portu na Okęciu. Wynika z niego, że na prośbę przewoźników przyznano niecałe 68 proc. wnioskowanych slotów. Liczba odrzuconych aplikacji wyniosła blisko 50 tysięcy. W liczbach bezwzględnych linie lotnicze wnioskowały o ok. 154,6 tys. slotów, zaakceptowano zaś niecałe 105 tys. wniosków. Widać więc, że zapotrzebowanie na sloty było o wiele większe. Niestety, , niewystarczająca jest też liczba bramek, tzw. gate'ów. Slot - jak tłumaczy nam Dominik Sipiński, analityk rynku lotniczego w ch.aviation i Polityce Insight - to formalna zgoda na wykonanie operacji lotniczej przez samolot, czyli startu i lądowania. Na każdy lot potrzebne są więc dwa sloty. Są one planowane na konkretne godziny w okienkach piętnastominutowych. W sytuacji idealnej, jeśli wszystkie loty odbywają się o czasie, to liczba przyznanych slotów gwarantuje na danym lotnisku. Władze Polskich Portów Lotniczych - państwowej spółki zawiadującej Okęciem, ale też lotniskami w Zielonej Górze i Zamościu - mają świadomość problemu i szykują się do podjęcia kroków zmierzających do jego rozwiązania. To , która - jak powiedział niedawno wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek - ma sprawić, że (wobec 18,5 mln pasażerów w 2023 r.). PPL zapytaliśmy, czy planowana przyczyni się do zmniejszenia liczby odrzucanych wniosków slotowych kierowanych przez przewoźników - i w jakiej perspektywie czasowej można oczekiwać tutaj poprawy. - Głównym celem jest poprawa jego przepustowości, która już teraz jest niewystarczająca, szczególnie w obszarze terminala pasażerskiego, ale również miejsc postojowych dla samolotów - przekazał Interii prezes PPL Andrzej Ilków. - Prawdą jest, że plany alokacji slotów na sezon rozkładowy "Lato 2025", który trwa od ostatniego weekendu marca do ostatniego weekendu października, wykazują w szerokim zakresie . Dane opublikowane przez koordynatora rozkładów lotów (brytyjska firma ACL Ltd.) wskazują, że wszystkie sloty od maja do września 2025 zostały już alokowane. . Problem z nie jest nowy. Uwidaczniał się coraz bardziej z każdym rokiem już od kilku lat. W trakcie rządów Prawa i Sprawiedliwości postanowiono, że zamiast , Polska postawi na , który zaabsorbuje ruch ze stołecznego lotniska. Do tych czasów wraca prezes Ilków: - Cofnijmy się na chwilę do roku 2019, kiedy to ówczesne władze wstrzymują procesy związane z modernizacją lotniska oraz podają nierealny w 2028 roku. Te manipulacje zostały szybko skorygowane przez nowy zarząd CPK, który po wewnętrznym audycie udowodnił, że najszybsze realne oddanie nowego lotniska to jesień 2032 roku. - Biorąc pod uwagę powyższe informacje, . Wspomniany sezon rozkładowy "Lato 2025" jest wskazaniem, że w kolejnych sezonach letnich, aż do roku 2032, będziemy tracili poważny wolumen nieobsłużonych pasażerów i operacji lotniczych z powodu nierozbudowania . Drugi ważny wniosek to wskazanie, że ten nieobsłużony wolumen na Lotnisku Chopina nie zasili CPK w początkach jego funkcjonowania. Oba wnioski wskazują również, jak wielkie to będzie przynosiło straty ekonomiczne. - wyjaśnia szef PPL. - Inwestycja ta pozwoli odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie dopiero w sezonie rozkładowym "Lato 2029". Zatem przez pięć kolejnych sezonów letnich nie będzie w stanie odpowiednio obsłużyć wzrastającego ruchu lotniczego. Podobne tendencje będziemy odnotowywać również w nadchodzących sezonach zimowych, które charakteryzują się trochę mniejszą dynamiką wzrostu ruchu - dodaje. - O tym, że i sytuacja się tutaj nie poprawi - zgadza się Dominik Sipiński. - Mogę zagwarantować, że za pół roku sytuacja się powtórzy, to znaczy aplikacji będzie więcej niż przyznanych slotów. Analityk ch. aviation i Polityki Insight również wskazuje, że rozbudowa jest konieczna i przyniesie wymierne korzyści. Planowana poprawi sytuację o tyle, że pole manewru w zakresie przyznawania slotów się zwiększy. Powinna poprawić przepustowość terminala i pasów startowych, bo obecnie stołeczne lotnisko ma problem z jednym i z drugim. nasz narodowy przewoźnik jest w grupie linii lotniczych, które mają najniższy współczynnik akceptowanych slotów (obok LOT-u ten sam problem ma Ryanair czy WizzAir, czyli linie wykonujące największą liczbę operacji). Jakie działania trzeba podjąć w ramach planowanej rozbudowy? - Okęcie ma tak naprawdę , jeśli wziąć pod uwagę to, że przepustowość terminala dzielimy na samolotową i pasażerską - tłumaczy Dominik Sipiński. - Przepustowość samolotowa to bramki lotniskowe i miejsca postojowe - wszystko, co decyduje o możliwości zaparkowania samolotu. Przepustowość pasażerska to liczba pasażerów odprawianych w terminalu, gdzie wąskim gardłem najczęściej jest kontrola bezpieczeństwa. - Rozbudowa terminala, oprócz poprawy przepustowości samolotowej, wpłynie też na przepustowość pasażerską, chociaż z nią i tak są najmniejsze problemy - mówiąc wprost, da się ją najmocniej "nagiąć", to znaczy "upchnąć" więcej pasażerów fizycznie - nawet jeśli ich komfort spadnie - czego nie można już zrobić z samolotem. Większy problem jest z sortownią bagażu, która też ma związek z przepustowością pasażerską. Na Okęciu została ona zbudowana w taki sposób, który - niestety - uniemożliwia rozbudowę bez przebudowania połowy terminala. Być może da się jednak tutaj improwizować, zbudować drugą sortownię itp. Ostatecznie nawet w obecnym kształcie ta sortownia w końcu obsłuży pasażerów, choć standard obsługi będzie fatalny, np. czas oczekiwania na bagaż zwiększy się do 1,5 godziny (już dziś latem nierzadko na Okęciu trzeba czekać godzinę na bagaż). - Reasumując, : przepustowość samolotową, pasażerską, i przepustowość pasów startowych - konkluduje Dominik Sipiński. Zapytaliśmy PPL o to, kiedy można spodziewać się szczegółów dotyczących . - Zakładamy, że szczegółowy plan będzie przedstawiony jeszcze przed końcem tego roku. Jeśli chodzi o - mówi nam prezes Andrzej Ilków. - Największym wyzwaniem pozostają kwestie formalne, czyli uzyskanie wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń. PPL intensywnie pracuje nad przygotowaniem dokumentacji, jednak procesy decyzyjne są poza naszą kontrolą - zastrzega. - Jeśli uda się dotrzymać planowanego terminu rozpoczęcia budowy, - zapewnia prezes PPL. - Mówimy tutaj o zwiększeniu przepustowości na sezon rozkładowy "Lato 2029". Kluczowe będzie tutaj zachowanie sprawności proceduralnej na każdym etapie realizacji projektu. Prezes PPL przybliżył nam także główne zadania w ramach rozbudowy. Władze Okęcia identyfikują te same problematyczne obszary, na które wskazał w rozmowie z Interią Dominik Sipiński. - Na pewno . Modernizacja musi również poprawić komfort pasażerów, usprawnić operacje linii lotniczych oraz zlikwidować obecne "wąskie gardła", takie jak sortownia bagażu. - Rozbudowa to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale także w przyszłość polskiego lotnictwa. Musimy pamiętać, że każde działanie zwiększające przepustowość i ruch generowany na Lotnisku Chopina bezpośrednio przekłada się na zwiększenie funkcji HUB-owej, a tym samym zwiększenie możliwości szybszego , które w przyszłości będzie obsługiwało znacznie większe natężenie ruchu - zauważa prezes Ilków. - Rozbudowa Okęcia jest jak najbardziej zasadna - zgadza się Dominik Sipiński. - Zaniechano jej w 2018 r., co było błędem, i trzeba teraz to nadrobić, ponieważ to nie jest tak, że Okęcie dopiero się zakorkuje - ono już jest zapchane. . Rozwiąże ona jednak problem tylko tymczasowo i z tego punktu widzenia - może spróbować przesunąć datę oddania w harmonogramie na 2030 r. zamiast 2032? Osobnym pytaniem jest, czy obecnie jest polityczna wola, aby tak się stało. Po wielomiesięcznej medialnej sadze dotyczącej wiadomo już, że rząd Donalda Tuska chce kontynuować jego budowę. W stosunku do pierwotnie zakładanego przez rząd Zjednoczonej Prawicy harmonogramu prac, termin otwarcia pierwszego etapu lotniska przesunięto o 4 lata, na 2032 rok. W połowie października br. światło dzienne ujrzał zoptymalizowany projekt budowlany planowanego portu centralnego. "Wyraźnie przyspieszamy" - zapewniał wówczas minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Ale czy rok 2030 jako data odlotu pierwszego samolotu z CPK jest realny? - Tak czy inaczej, nawet przyspieszenie uruchomienia CPK oznacza, że Dlatego rozbudowa jest konieczna, tym bardziej, że obecne problemy uderzają też biznesowo w LOT, który może realizować mniej lotów - a to z kolei ma wpływ na biznesplany kreślone dla CPK - mówi analityk rynku lotniczego. Na to, że wyczerpujące się rezerwy na Okęciu stanowią istotną barierę dla rozwoju LOT-u, zwraca też uwagę prezes PPL Andrzej Ilków. Nie zapominajmy też o naszym narodowym przewoźniku - PLL LOT, który ma bardzo ambitne plany rozwojowe, zwiększanie floty i siatki połączeń. Bez modernizacji ich baza operacyjna na Lotnisku Chopina nie będzie mogła sprostać tym wyzwaniom, co ograniczy ich konkurencyjność w skali globalnej. To kolejny powód, dla którego - nie tylko dla samego lotniska, ale dla całego ekosystemu polskiego lotnictwa.
PREV NEWSIle kosztuje frank szwajcarski Kurs franka do zotego PLNCHF 25.11.2024
NEXT NEWSSzwedzki gigant fintech otwiera w Warszawie centrum innowacji
Audyt w spokach Skarbu Panstwa. Prawie 50 zawiadomien do prokuratury
W wyniku przeprowadzonych audytow Ministerstwo Aktywow Panstwowych zozyo do prokuratury blisko 50 zawiadomien. Chodzi o potencjalne nieprawidowosci.
Wyciek "plan Tusk". Fala komentarzy po doniesieniach ws. 800 plus
Tzw. plan Tuska zaakceptowany prze KE budzi olbrzymie emocje. Politycy opozycji alarmuja ze stanowi on uderzenie w polskie rodziny.
Barbara Nowak zle rozliczaa kilometrowki Prokuratura zbada sprawe
Prokuratura Rejonowa w Krakowie zbada czy Barbara Nowak w czasie penienia funkcji maopolskiej kurator oswiaty popenia przestepstwo polegajace na nieprawidowym rozliczaniu podrozy samochodem suzbowym czyli kilometrowek.
Potezne zwolnienia w Poczcie Polskiej. Propozycje odejscia dostao ponad 700 osob
Ruszy Program Dobrowolnych Odejsc w Poczcie Polskiej. W pierwszym etapie propozycje odejscia otrzymao 707 osob 34 przyjeo oferte. To element programu ratowania Poczty. W jego ramach spoka zamierza zwolnic 93 tys. osob ok. 15 proc. zaogi.
By Piotr SkwirowskiVolkswagen ugia sie pod krytyka. Sprzeda fabryke w Chinach
Volkswagen sprzeda swoja fabryke w Sinciangu w ponocno-zachodniej czesci Chin. Zbycie nastapio w reakcji na krytyke jakiej zosta poddany niemiecki gigant motoryzacyjny za naruszenia praw czowieka wobec mniejszosci Ujgurow zamieszkujacej ten region.
Minister aktywow podsumowuje audyty
50 zgoszen do prokuratury i nieprawidowosci na kilkanascie miliardow zotych - to efekt audytow w spokach skarbu panstwa. Resort aktywow zapowiada nowe zasady adu korporacyjnego.