Home/business/Odzyje inwestycja Lufthansy i GE w Srodzie Slaskiej

business

Odzyje inwestycja Lufthansy i GE w Srodzie Slaskiej

Firma GE Aerospace ogosia plany zainwestowania ponad 130 milionow dolarow w swoje zakady zajmujace sie konserwacja naprawami i remontami.Jeden z nich znajduje sie w Polsce.

By Danuta Walewska | October 23, 2024 | business

Te130 mln dolarów zostanie rozdzielone na pięć zakładów remontowych.Trzy z nich są w Wielkiej Brytanii: w szkockimPrestwick,walijskimNantgarworaz pod Londynem. Jedenjest pod Budapesztem ijedenjestwŚrodzie Śląskiej, zarządzanim XEOS, wspólny projekt GE Aerospace i Lufthansa Technik. Kwotowonajwięcej otrzyma z tej puli Polska – 30 mln dolarów, reszta po25 mln dol., dla pozostałych.Inwestycjazakończy sięw2026 roku. Czytaj więcej W Środzie Śląskiej symbolicznie wmurowano kamień węgielny pod budowę centrum serwisowania i naprawy silników samolotowych. Ta inwestycja , na którą LH Technik i GE Aviation wydadzą wspólnie miliard złotych została ogłoszona niespełna 10 miesięcy temu. Ożywieniezakładów zajmujących się remontem silników toczęśćglobalnego, wieloletniego planu wzrostu wydatków GE Aerospace wobszarze MRO (skrótod angielskiego Maintenance,Repair and Overhaul — czyliutrzymanie, naprawy, remonty) o miliard dolarów. Programinwestycyjnyzostał ogłoszony na początku tego roku. Jegocelem jest zapewnienie zakładom zajmującym się tymiusługami możliwościzaspokojenia rosnącego popytu na usługi w całej baziezainstalowanych silników GE Aerospace i CFM. Naco pójdą pieniądze Tainwestycja sfinansujedodatkowe możliwościtestowe silników, nowy sprzęt i najnowocześniejszą technologię,w tym ulepszone techniki inspekcji wspomagane sztuczną inteligencją— wynikaz komunikatu GE.— Obiekty MRO w Europie odgrywają kluczową rolę w naszejglobalnej sieci usług, a nowa inwestycja pomoże nam sprostaćpopytowi i zapewnić bezpieczne loty flot klientów. Koncentrujemysię na tworzeniu zdolności produkcyjnych i nowych możliwości —mówiłRusselStokes prezesi dyrektor generalny GE Aerospace, Commercial Engines and Services,cytowany w komunikacie. Największaczęść inwestycji zostanie przeznaczona na zaspokojenie rosnącegopopytu na silniki CFM LEAP1,ponieważ floty samolotów wciąż rosną,ale jednocześniesięstarzeją.Weksploatacji znajduje się dzisiajponad3300 maszynnapędzanych silnikami LEAP. NatomiastGE otrzymał zamówieniana kolejne ponad10 000 jednostek takiego napędu. Inwestycja pozwoli sfinansować dodatkowe ogniwa testowe silników, nowy sprzęt inajnowocześniejszą technologię, w tym ulepszone techniki inspekcjiwspomagane sztuczną inteligencją. Ulepszenia te mają na celuskrócenie czasu realizacji usług dla klientów i rozszerzeniemożliwości naprawy komponentów w obiektach MRO należących do GEAerospace. Czytaj więcej General Electric, światowy lider w energetyce, ogłosił przejęcie LM Wind Power, duńskiej firmy rozwijającej nowe technologie i produkującej komponenty dla energetyki wiatrowej. Duńska firma jest obecna także w Polsce. Zakładw Środzie Śląskiej ma za sobą bardzo trudne dni Zakładw Środzie Śląskiej przechodziobecniereorganizację,aby skupić się wyłącznie na serwisowaniu silników LEAP. Tojeden ze sztandarowych projektów rządów Prawa i Sprawiedliwości.Inwestycja warta 250 mln euro (wtedy miliard złotych) zostałaogłoszona w grudniu 2016 r. wobecności Mateusza Morawieckiego, ówczesnego wicepremiera iministra rozwoju. Wczerwcu 2017 r. wbito pierwszą łopatę, a 16 miesięcy późniejzakład ruszył. Ibył chwalony jako jeden z najlepszych w Europie. Tędobrą passę przerwała pandemia. Samoloty praktycznie przestałylatać, więcniebyło silników do remontu. Ostatecznie8 czerwca 2021 XEOSogłosił zawieszenie działalności. Nadodatek zmniejszył się globalny popyt na serwis naprawianychw średzkim zakładzie silników GEnx2B doBoeingów 747-8.Terazte maszyny są niemal w „ruchu ciągłym”. Przed pandemią wśredzkim zakładzie pracowało pracowałook. 300 osób z całego świata iplanowano zwiększenie zatrudnienia nawet do 700 osób. Po wprowadzeniupandemicznych ograniczeń ichliczba zmniejszyła się do 220 i zapowiedziano głębokąrestrukturyzację obejmującą cały personel. W spółceprzewidywanowtedy, że popytna ich usługi powróci do normy dopiero za kilka lat. Irzeczywiście tak się stało. Bowyraźne ożywienie ruchu lotniczego nastąpiło trzy lata później. Dzisiajpopytna silniki i ich serwisowanie jest najwyższy od lat.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS