Home/business/O czym pamietac szykujac firme na Black Friday

business

O czym pamietac szykujac firme na Black Friday

E-sklepy powinny z wyprzedzeniem podjac dziaania marketingowe i zapewnic klientom wysoka jakosc obsugi klienta. Oznaczajac artykuy w promocyjnych cenach musza pamietac o dyrektywie Omnibus.

October 20, 2024 | business

Zbliża się coroczne święto zakupów, czyli Black Friday (Czarny Piątek), które w tym roku wypada 29 listopada. Tego dnia konsumenci będą mogli nabyć produkty lub skorzystać z wybranych usług w niższych cenach. Natomiast dla przedsiębiorców to okazja do zwiększenia sprzedaży i dotarcia do nowych klientów. Zanim wezmą udział w święcie promocji, powinni jednak przekalkulować, czy im się to w ogóle opłaca. Konieczne zatem będzie przeprowadzenie analizy biznesowej. Jeśli wyniknie z niej, że udział w Czarnym Piątku pozwoli firmie zwiększyć dochody lub dotrzeć do szerszego grona klientów, powinna z odpowiednim wyprzedzeniem zacząć przygotowania do tego święta. E-sklepy muszą zadbać o przygotowanie akcji promocyjnej – przykładowo ustalić wysokość zniżek i rodzaj produktów lub usług, które będą objęte rabatami. - Wskazana jest wcześniejsza analiza aktualnych trendów i potrzeb konsumentów – te nieustannie się zmieniają. Dopiero wtedy można dostosować ofertę firmy tak, aby klienci mogli skorzystać z atrakcyjnych promocji na najpopularniejsze produkty - Karolina Pietz-Drapińska, dyrektor ds. marketingu i rozwoju cyfrowego w firmie Komputronik. Poza tym przedsiębiorcy powinni zadbać o odpowiednio wczesne powiadomienie grupy docelowej o planowanym udziale w Black Friday. Jak to zrobić? Doskonale sprawdzą się do tego reklamy w internecie, w tym na firmowych kontach w mediach społecznościowych. Do wysyłki powiadomień drogą elektroniczną należy podejść z ostrożnością. - Przedsiębiorca, który chce powiadomić potencjalnych klientów o udziale w Black Friday mejlem lub SMS, powinien upewnić się, że posiada ich zgody na odbiór tego typu wiadomości. Jeśli ich nie otrzymał, a mimo to zdecyduje się na wysyłkę wiadomości, mogą one zostać potraktowane jako niezamówione informacje handlowe. Takim działaniem e-sklep naraża się na odpowiedzialność prawną. Wśród konsekwencji, jakie może ponieść, należy wymienić przede wszystkim sankcje nałożone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych – informuje Karol Witas, prawnik z kancelarii The Heart Legal. O czym jeszcze pamiętać, przygotowując się do udziału w święcie zakupów? Na przykład o zadbaniu o dużą ilość towarów w sklepie. Przedsiębiorcy powinni mieć świadomość, że w trakcie Black Friday sprzedaż może mocno poszybować w górę. Jeśli okaże się, że klienci nie mogą nabyć produktów lub - co gorsza - sprzedawca będzie musiał anulować część zamówień, e-sklep straci na tym wizerunkowo. - Pamiętajmy przy tym o możliwym wydłużeniu realizacji dostaw z powodu zwiększonego obciążenia firm logistycznych. Pilne zakupy warto zaplanować wcześniej. Duże rabaty przyciągają wielu klientów, dlatego dobrym rozwiązaniem jest zatrudnienie dodatkowego personelu do działu sprzedaży, magazynu i obsługi klienta – uważa Karolina Pietz-Drapińska. Zwiększona sprzedaż wiąże się również z koniecznością zadbania o serwery, które będą musiały zapewnić użytkownikom prawidłowe korzystanie ze strony e-sklepu. Sprzedający powinni pamiętać o obowiązkach, jakie narzuca na nich prawo, w szczególności wynikających z dyrektywy Ominbus. Oznacza to, że muszą zwrócić uwagę na to, jak prezentują ceny. - Konieczne jest podanie informacji o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem rabatu. Od momentu implementacji dyrektywy Omnibus Prezes UOKiK regularnie dokonywał przeglądów stosowania przepisów, dlatego można się spodziewać, że również w tym roku urząd zweryfikuje legalność prowadzenia akcji wśród e-sklepów – informuje Karol Witas. Jak dodaje, przepisy zabraniają sprzedającym podwyższania cen tuż przed wyprzedażą - sklepy decydują się na to, żeby wywołać wrażenie, że rabat jest atrakcyjniejszy niż w rzeczywistości. Korzystają też z innych sposobów na ominięcie zakazu. Jednym z nich jest wprowadzenie nowego towaru o wyższej cenie i zastosowanie natychmiastowej obniżki. Jak wskazuje Prezes UOKiK, takie działanie może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, wprowadzającą konsumentów w błąd. Dlatego decydując się na różne działania związane z cenami należy być ostrożnym, aby nie skończyło się naruszeniem przepisów.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS