Home/business/Niemieckie miasto bez przyszosci Budowano je dla robotnikow Trzeciej Rzeszy

business

Niemieckie miasto bez przyszosci Budowano je dla robotnikow Trzeciej Rzeszy

Cztery gigantyczne kominy gorujace w miejskim pejzazu liczaca sie Bundeslidze pikarska druzyna jeden z najwiekszych zakadow motoryzacyjnych w Europie i mieszkancy ktorych dochody byy tradycyjnie wyzsze niz niemiecka srednia. Dzisiaj mieszkancy Wolfsburga drza o prace a niektorzy chca nawet sprzedawac swoje mieszkania i domy zanim te straca sporo ze swojej rynkowej wartosci. Wszystko przez kryzys w branzy motoryzacyjnej a szczegolnie przez kopoty ktore stay sie udziaem Volkswagena.

October 23, 2024 | business

" , ma tam rodzinę i przyjaciół lub jego biznes zależy od firmy" - zwraca uwagę "Deutsche Welle" i dodaje, że teraz, gdy motoryzacyjny gigant wpadł w poważne tarapaty, miasto ma obawy o swoją przyszłość. Budowanie miast związanych z powstającą obok wielka fabryką czy hutą nie było tylko domeną państw totalitarnych, ale Wolfsburg do takich plan "planowanych" miast należał. Został zaprojektowany w określonym celu i zbudowane na wcześniej niezagospodarowanym terenie w czasach nazistowskich, jako miasto dla robotników produkujących tzw. KdF-Wagen - auto dla ludu w ramach kampanii Trzeciej Rzeszy Kraft durch Freude ("Siła przez radość"). Ta "radość" mieszkańców, paradoksalnie mogła pojawić się już po upadku hitlerowskich Niemiec - w dobrych dla motoryzacji latach 60. i 70. ubiegłego wieku. To wtedy mieszkańcy Wolfsburga śnili już swój sen o dobrobycie, pracując na dobrze opłacanych stanowiskach . "Wolfsburg istnieje dzięki fabryce Volkswagena (VW), a niektórzy twierdzą, że gdy VW kicha, Wolfsburg łapie przeziębienie" - pisze "DW" odnosząc się do kryzysu w niemieckiej branży motoryzacyjnej, który szczególnie uderzył w Volkswagena. "Co drugi mieszkaniec Wolfsburga pracuje dla VW. , co sprawia, że koszty pracy w firmie są najwyższe w branży motoryzacyjnej - w 2023 r. za godzinę pracy zarabiano około 62 euro" - wlicza "Deutsche Welle". W 2023 roku koncern raportował o zyskach sięgających 18 mld euro. Ale to tylko część prawdy - , mający na celu zmniejszenie kosztów o 10 miliardów euro do 2026 roku. Gdy w lecie 2024 roku ogłoszono możliwość zamknięcia dwóch fabryk samochodów w Niemczech, w Wolfsburgu zapanował niepokój. "Pracownicy VW dzwonią i chcą sprzedać swoje domy, zanim ich wartość spadnie. Inni klienci odstępują od umowy kupna domów" - "DW" cytuje jedną z agentek nieruchomości, która tłumaczy, że ludzie wahają się przed zakupem nowego domu i chcą zachować swoje pieniądze, dopóki nie dowiedzą się, jaka będzie decyzja VW dotycząca istnienia fabryki i skali produkcji. Jednak, choć tyle mówi się o kryzysie branże motoryzacyjnej w Niemczech, to właśnie ośrodki produkcji samochodów pozwalają liczyć na wyższe zarobki. "Na razie wciąż - ze średnim dochodem wynoszącym 5238 euro na osobę, , ustępując jedynie mieszkańcom , gdzie swoją siedzibę ma producent samochodów Audi" - konkluduje "Deutsche Welle".

SOURCE : interiabiznes
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS