Home/business/Nieludzki rynek pracy. Niepokojace trendy juz od przyszego roku

business

Nieludzki rynek pracy. Niepokojace trendy juz od przyszego roku

Do 2025 r. rynek pracy stanie przed powaznymi wyzwaniami ktore beda wynikac z rozwoju technologii oraz zmieniajacych sie oczekiwan pracownikow. Raport Accenture wskazuje na kluczowe trendy ktore juz dzis ksztatuja firmy a w nadchodzacych latach zdefiniuja nowoczesne srodowisko pracy.

October 20, 2024 | business

Pracownicy podkreślając, że czują się traktowani jak zasób lub narzędzie, a nie człowiek. W ich opinii, dla pracodawców są łatwo wymienialnym trybikiem w machinie, który ceniony jest wyłącznie za zwiększanie wydajności i zysków firmy, a nie doświadczenie, umiejętności czy osobowość. Mniej niż połowa badanych wierzy, że pracodawca ma na uwadze ich dobro i rozwój. To wrażenie wzmacnia porównywanie produktywności ludzi i coraz powszechniej stosowanych narzędzi sztucznej inteligencji. Wszystko jest pod kontrolą? Mimo dowodów na pozytywny wpływ większej autonomii na kreatywność i wydajność pracowników, dużych organizacji korzysta z narzędzi kontroli i stale . Z kolei nieustanne cięcia kosztów i restrukturyzacje wywołują w pracownikach stan permanentnego napięcia i lęk, co obniża ich poziom zaangażowania w pracę i sprzyja rozwojowi wypalenia zawodowego. To wszystko skutkuje szerzącym się zjawiskiem – pracownicy wycofują się z pełnego zaangażowania, ograniczając wkładany w pracę wysiłek do minimum określonego w zakresie obowiązków. Cięcia budżetowe nie zawsze oznaczają oszczędność Z raportu wynika, że uważa i możliwość podnoszenia kwalifikacji za kluczowy czynnik i wspierający ich w pracy. Jednak coraz częściej firmy ograniczają budżety przeznaczone na rozwój i integrację pracowników. Brak odpowiednich inwestycji w te obszary prowadzi do wzrostu stresu i wycofania, co negatywnie wpływa na efektywność pracy. Rosnąca przewaga AI budzi niepokój Obecność sztucznej inteligencji w miejscu pracy budzi zarówno nadzieje, jak i obawy. Coraz więcej firm inwestuje w automatyzację procesów, a AI staje się nieodłącznym narzędziem do optymalizacji pracy. Jednak pracownicy mierzą się również ze zjawiskiem , który opisują jako dezorientację, przytłoczenie informacyjne i zbyt wiele nowych umiejętności do opanowania. Odczuwają dyskomfort, gdy procesy AI traktowane są , to obniża ich poczucie wartości i sensu wykonywanych zadań. Problem stanowi też brak konsultacji i konkretnej strategii przy wdrażaniu nowych rozwiązań, skutkujący jeszcze większą frustracją personelu pozostawionego z narzędziami, które miały wspierać ich pracę, a w rzeczywistości ją . Zamiast oczekiwanego wzrostu produktywności, firmy napotykają na wypalonych i zdystansowanych pracowników. Najważniejsza jest równowaga Technologia będzie kluczowym czynnikiem kształtującym przyszłość pracy, ale równie ważne staną się rosnące wymagania pracowników. Według analizy Accenture, w ostatnich latach znacząco wzrosła wartość . Dla 52 proc. pracujących . Ponadto, pracownicy chcą być i czuć, że ich praca stanowi istotny wkład w rozwój firmy. Organizacje muszą skupić się na " . Liderzy powinni być bardziej i dbać o autentyczne z pracownikami. W kontekście zmian technologicznych oraz rosnącego dystansu do pracy, kluczowe będzie przywództwo, które potrafi połączyć cele biznesowe z potrzebami emocjonalnymi pracowników. To pomoże utrzymać motywację i zaangażowanie zespołów. Niezbędnym, a wciąż niedocenianym w wielu firmach, elementem budującym stabilny biznes jest skuteczne i wzmacnianie tych kompetencji wśród menadżerów. Wdrażanie innowacji ma sens wyłącznie wtedy, kiedy jest prowadzone w sposób zaplanowany i przemyślany. Organizacje, które potrafią sprostać tym wyzwaniom mają szansę zostać liderami branży i zyskać produktywnych, zadowolonych i lojalnych pracowników.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS