business
Niebezpieczny i uszkodzony. Statek z wybuchowym adunkiem utkna na morzu
Statek Ruby przewozacy potencjalnie wybuchowy adunek azotanu amonu utkna na Morzu Ponocnym gdyz europejskie porty odmawiaja mu przyjecia. Wasciciele jednostki i wadze od tygodni szukaja rozwiazania sytuacji. Od 25 wrzesnia statek stoi na kotwicy u wybrzezy poudniowo-wschodniej Anglii.
Maltański masowiec Ruby, przewożący 20 000 ton azotanu amonu , od wielu tygodni nie może znaleźć portu, który zgodziłby się go przyjąć. Ilość niebezpiecznego ładunku na pokładzie jest ponad siedmiokrotnie większa niż ta, która w 2020 roku spowodowała katastrofalną eksplozję w Bejrucie . Statek wyruszył 22 sierpnia z rosyjskiego portu Kandałaksza, ale podczas sztormu na Morzu Barentsa doznał uszkodzeń. Po inspekcji w norweskim porcie Tromsø, Ruby został zmuszony do opuszczenia go i kontynuowania podróży z pomocą holownika . Litwa odmówiła przyjęcia jednostki, żądając wcześniejszego rozładunku niebezpiecznego towaru. Od 25 września statek stoi na kotwicy u wybrzeży południowo-wschodniej Anglii, w pobliżu Cieśniny Dover, jednego z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie. Dalsza część artykułu pod materiałem wideo Wyzwania związane z niebezpiecznym ładunkiem Brytyjska straż przybrzeżna zapewnia, że statek Ruby jest zdolny do żeglugi i posiada odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa. Jednak mimo to jednostka pozostaje zakotwiczona od września, a jej załoga, składająca się głównie z obywateli Syrii , nadal przebywa na pokładzie. Zarząd statku z siedzibą w Dubaju wyraził nadzieję na rozładowanie ładunku w brytyjskim porcie, co umożliwiłoby przeprowadzenie niezbędnych napraw w suchym doku. Eric Slominski, ekspert w dziedzinie transportu towarów niebezpiecznych, podkreśla, że sytuacja jest możliwa do opanowania. Zwraca uwagę, że ładunek Ruby był przeznaczony do produkcji nawozów, w przeciwieństwie do azotanu amonu w Bejrucie, który miał być wykorzystany do wytwarzania materiałów wybuchowych. Nicolas Tanic z francuskiej organizacji zajmującej się zanieczyszczeniami morskimi Cedre dodaje: "to nie jest produkt, z którym można się bawić, ale nie jest on wybuchowy. To środek podtrzymujący spalanie w pożarach". Konsekwencje dla portów i bezpieczeństwa morskiego Laurent Martens, dyrektor zarządzający francuskiego stowarzyszenia armatorów, wskazuje na inne powody, dla których porty mogą niechętnie przyjmować statki takie jak Ruby. "Jeśli statek osiądzie na mieliźnie w twoim kanale, zamyka to port. Jeśli osiądzie przy jednym z twoich doków, dok będzie nieużywany przez kilka miesięcy. To duże ryzyko przyjąć statek w trudnej sytuacji" - wyjaśnia Martens. Dodatkowo, rozładunek ładunku takiego jak ten na Ruby jest długotrwałą operacją, która "kosztuje setki tysięcy euro". Po katastrofie tankowca Erika w 1999 roku, która spowodowała wyciek około 20 000 ton ciężkiego oleju opałowego u zachodnich wybrzeży Francji, Unia Europejska zaostrzyła przepisy dotyczące bezpieczeństwa morskiego. Państwa członkowskie UE są teraz zobowiązane do zapewnienia miejsc schronienia dla statków w niebezpieczeństwie, aby uniknąć zanieczyszczenia środowiska. Jednak zasady te podlegają interpretacji, co pokazują przypadki statków MSC Flaminia w 2012 roku i Purple Beach w 2015 roku, które również przez długi czas nie mogły znaleźć portu schronienia.
PREV NEWSW Polsce powstana dwie nowe gminy. Premier powoa penomocnikow
NEXT NEWSEkspert plan Zeenskiego jest co najmniej optymistyczny w zaozeniach
La Repubblica Niemcy na wzor Polski rozwazaja ochrone bankow przed zagranicznymi przejeciami
Niemcy rozwazaja wprowadzenie prawa chroniacego krajowe banki przed zagranicznymi przejeciami informuje Reuters powoujac sie na woska gazete La Repubblica.
Hejt wsrod najczestszych nieodpowiednich zachowan w internecie
Osoby ktore w internetowych materiaach wideo czy komentarzach spotkay sie z nieodpowiednimi razacymi zachowaniami i wypowiedziami najczesciej wskazyway ze by to hejt. Oprocz niego wskazano na wulgarne tresci i dyskryminacje - wynika z badania CBOS.
Tragiczny karambol w Gdansku. 37-letni kierowca tira usysza zarzuty
37-letni Mateusz M. kierowca tira ktory staranowa auta na S7 w Borkowie k. Gdanska usysza zarzut spowodowania katastrofy drogowej w wyniku ktorej zginey cztery osoby a 15 zostao rannych. Prokuratura zozya wniosek do sadu o tymczasowe aresztowanie podejrzanego na trzy miesiace.
Rosnaca popularnosc elektrykow moze doprowadzic do zakocen na rynku ropy. Raport MAE
Rosnaca popularnosc samochodow elektrycznych moze doprowadzic do zakocen na rynku ropy a swiat bedzie w coraz wiekszym stopniu opierac sie na czystych zrodach energii elektrycznej - wynika z dorocznego raportu Miedzynarodowej Agencji Energetycznej MAE i oswiadczenia jej dyrektora Fatiha Birola.
Politico UE i Trump sa blizej siebie w kwestii migracji niz mogoby sie wydawac
Chociaz wiekszosc przywodcow UE unika rasistowskiej ksenofobicznej retoryki ktorej byy prezydent USA i kandydat na kolejna kadencje Donald Trump uzywa do opisywania imigrantow to ich podejscie do migracji nie rozni sie az tak bardzo jak mogyby sugerowac sowa pisze "Politico".
Polacy kupuja firme z Hull. Duzego gracza na brytyjskim rynku
Polska firma Suempol swietujaca 35 lat dziaalnosci nabya brytyjska Copernus Ltd z siedziba w Hull czoowego dostawce swiezych ryb. Dzieki temu przejeciu polska rodzinna firma umacnia swoja pozycje na rynku brytyjskim oferujac szerszy asortyment produktow rybnych.