business
Najwiekszy przewoznik kolejowy pod wzgledem taboru nie wymieni starych pociagow. Ich sredni wiek to ponad 40 lat
Najwiekszy przewoznik kolejowy w kraju pod wzgledem taboru dramatycznie odstaje od innych operatorow regionalnych. Sredni wiek pociagow to ponad 40 lat. Dla porownania pojazdy Kolei Dolnoslaskich maja przecietnie tylko cztery lata - pisze w czwartkowym wydaniu "Dziennik Gazeta Prawna".
Największy przewoźnik kolejowy w kraju pod względem taboru dramatycznie odstaje od innych operatorów regionalnych. Średni wiek pociągów to ponad 40 lat. Dla porównania pojazdy Kolei Dolnośląskich mają przeciętnie tylko cztery lata - pisze w czwartkowym wydaniu "Dziennik Gazeta Prawna". fot. Longfin Media / / Shutterstock Jak przypomniał dziennik, sytuacja taborowa Polregio miała się znacząco zmienić dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy. W marcu, po rozstrzygnięciu przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkursu na dofinansowanie zakupu pojazdów dla kolei regionalnej, przewoźnik informował, że stał się największym beneficjentem programu. Wówczas zostało zaakceptowanych 10 wniosków o dofinansowanie zakupu 98 pociągów kwotą 780 mln zł. Jak się jednak teraz okazało, za pieniądze z KPO spółka może kupić znacznie mniej pociągów - zaledwie 36. "Z zaktualizowanej listy beneficjentów wypadło 7 z 10 wniosków. Doszło do tego po tym, jak ze współfinansowania zakupu wycofała się większość urzędów marszałkowskich. To one miały wyłożyć środki na wkład własny. Władze regionów odstraszył głównie zbyt duży wymagany udział własnego finansowania" - pisze "DGP". „W marcu Polregio otrzymało informację o obniżonym poziomie dofinansowania z 84 proc. do zaledwie 24,89 proc. dla 10 projektów zgłoszonych przez spółkę w ramach konkursu. Realizacja projektów przy obniżonym poziomie wsparcia wymagała zgody województw, które w tej sytuacji byłyby zobowiązane do pokrycia brakujących środków w ramach deklarowanego udziału własnego. Pomimo zwiększenia poziomu dofinansowania do 41 proc. ostatecznie na realizację projektów w zmienionych warunkach zdecydowały się tylko trzy województwa: wielkopolskie, łódzkie i warmińsko-mazurskie. Pozostałych sześć województw wycofało się z realizacji projektów. W ich przypadku zwiększenie udziału własnego w projekcie przekraczałoby ich możliwości budżetowe" - poinformowało Polregio, cytowane przez dziennik. Jak pisze "DGP", przedstawiciele województwa pomorskiego przyznali, że w ich przypadku był inny powód odmowy finansowania. "Mając na względzie konieczność rozliczenia programu pomocowego KPO do połowy 2026 r., nie jest możliwe, aby zakończyć realizację inwestycji w wymaganym terminie" - powiedział gazecie rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego Michał Piotrowski. Według urzędu najwięksi producenci mogą dostarczyć pojazdy najprędzej w I połowie 2028 r. Ministerstwo Funduszu i Polityki Regionalnej, pytane przez "DGP", czy w kontekście dofinansowania zakupu pociągów dla Polregio są szanse na przesunięcie terminu rozliczenia pieniędzy z KPO, stwierdziło, że "Polska ma wpisane do KPO - jako kamień milowy - podpisanie umów na dofinansowanie zakupu nowych pociągów dla kolei regionalnej, a nie ich dostarczenie". Resort przyznał jednak później, że do odpowiedzi wkradła się nieścisłość, a jego biuro prasowe zaznaczyło, że składy dofinansowane z KPO powinny być dostarczone do końca II kw. 2026 r. Gazeta przypomniała, że szefowa przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce Katarzyna Smyk stwierdziła niedawno, że ten termin raczej nie zostanie przesunięty. Z kolei MFIPR poinformowało, że o jego wydłużeniu może zdecydować szefowa KE Ursula von der Leyen. Na to się jednak nie zanosi - pisze "DGP". (PAP) bpk/ wus/ Źródło: PAP
PREV NEWSDonald Trump 2.0 bedzie gra cami i imigracja
NEXT NEWSNiemcy maja pomys na braki kadrowe w wojsku. Ida zmiany dla modych mezczyzn
Nowe otwarcie przy budowie atomu
Przyspieszamy prace a czesc tych planowanych w ramach przyszej umowy na budowe elektrowni w Choczewie zrealizujemy juz w ramach umowy pomostowej ktora chcemy zawrzec jak najszybciej mowi Leszek Juchniewicz prezes Polskich Elektrowni Jadrowych.
By Bartłomiej SawickiFed i trzy inne banki tna stopy NBP czeka do marca
Cykl agodzenia polityki pienieznej na swiecie rozkreca sie. Tylko w czwartek cztery banki centralne zredukoway stopy w Stanach Zjednoczonych Wielkiej Brytanii Czechach i Szwecji. W skali swiata przyspieszenie cyklu nastapio w ostatnich dwoch miesiacach. Wciaz nie doacza w tym roku NBP.
Wall Street w gore po decyzji Fed
W czwartek amerykanska gieda zakonczya dzien na plusie po tym jak Rezerwa Federalna ogosia obnizenie stop procentowych o 25 punktow bazowych co przeduzyo dynamiczny wzrost zapoczatkowany powrotem Donalda Trumpa na urzad prezydenta USA podaje agencja Reuters.
Trump prezydentem USA. Glapinski oceni wpyw wyborow na polska gospodarke
Wybor Donalda Trumpa na prezydenta USA bedzie mia znikomy wpyw na polska gospodarke ewentualnie moze wpynac na wzrost kosztow obsugi dugu publicznego ocenia prezes Narodowego Banku Polskiego i przewodniczacy Rady Polityki Pienieznej Adam Glapinski.
Ceny ropy wzrosy inwestorzy analizuja wpyw Trumpa na rynek
Ceny ropy wzrosy w czwartek o prawie 1 proc. poniewaz rynek analizowa wpyw przyszej polityki prezydenta-elekta Donalda Trumpa na podaz a firmy wydobywcze ograniczyy produkcje przygotowujac sie na uderzenie huraganu Rafael podaje agencja Reuters.
Prezydent Duda "Polska bardzo dynamicznie sie rozwija"
"Polska rzeczywiscie rozwija sie znakomicie" - oceni prezydent Andrzej Duda.