Home/business/MP strategia spoki Fundusz Transformacji Woj. Slaskiego na poczatku 2025 r.

business

MP strategia spoki Fundusz Transformacji Woj. Slaskiego na poczatku 2025 r.

Powstajaca strategia spoki Fundusz Transformacji Woj. Slaskiego powinna przejsc konsultacje i wejsc w zycie na poczatku 2025 r. - wynika z informacji przedstawionych w poniedziaek przez przedstawicieli ministerstwa przemysu.

October 07, 2024 | business

Strategia (a następnie przygotowana na jej podstawie dokumentacja konkursowa) stanie się podstawą wydatkowania środków spółki. Według obecnych prognoz wybór pierwszych projektów do wsparcia przez Fundusz powinien być możliwy w II kw. 2025 r. W poniedziałek w siedzibie Muzeum Śląskiego w Katowicach odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej podkomisji stałej ds. sprawiedliwej transformacji. Jednym z punktów posiedzenia była informacja minister przemysłu nt. działań związanych z uruchomieniem spółki Funduszu Transformacji Woj. Śląskiego SA (FTWS). Zadaniem Funduszu, przewidzianego przez umowę społeczną ws. górnictwa węgla kamiennego z maja 2021 r., ma być prowadzenie prorozwojowych inwestycji w woj. śląskim. Tworzone tak miejsca pracy powinny wypełniać lukę powstającą wskutek likwidacji kopalń. Nadzór nad Funduszem Transformacji Woj. Śląskiego Minister Przemysłu Marzena Czarnecka objęła w marcu br. Wcześniej nadzór ten pełniła KRPM. Informację minister przemysłu przedstawiła dyrektor departamentu funduszy europejskich i spraw zagranicznych w tym resorcie Joanna Pauly. Jak przypomniała, ustawa o funduszu została przyjęta 13 stycznia 2023 r., 27 kwietnia 2023 r. ARP powołała spółkę o tej nazwie z kapitałem 750 tys. zł, 18 sierpnia 2023 r. ukonstytuowała się rada nadzorcza, 15 września ub. roku spółka została zarejestrowana w KRS, a 13 października podpisano umowę inwestycyjną między Skarbem Państwa, a spółką FTWS, regulującą możliwość dokapitalizowania spółki z Funduszu Inwestycji Kapitałowych. "To nastąpiło 24 listopada (na kwotę 0,5 mld zł – PAP). Tak późne dokapitalizowanie uniemożliwiło wykonanie umówionych w umowie inwestycyjnej projektów zgłoszonych do Funduszu Inwestycji Kapitałowych" – wskazała dyrektor Pauly. Dodatkowo nie można było podpisać umów na wykonanie tych projektów ze względu na nieprawidłowy statut spółki, co okazało się już w tym roku. Minister Przemysłu otrzymał uprawnienia Skarbu Państwa do wykonywania praw z akcji należących do SP 13 marca br. "Zweryfikowaliśmy szereg nieprawidłowości, w tym podpisanie umowy inwestycyjnej niezgodnie z ustawą, więc nawet jeżeli statut spółki i skład rady nadzorczej byłyby prawidłowe, nie mogliśmy przystąpić do podpisywania umów na realizację projektów" – zastrzegła Pauly. Uściśliła, że największe problemy dotyczyły braku kompletnego zarządu, co uniemożliwiło podpisywanie umów zgodnie z reprezentacją wpisaną w KRS, a także nieprawidłowo powołanego 18 sierpnia ub. roku składu rady nadzorczej, która powinna liczyć 11 osób, miała trzy (przy czym do prawidłowego wykonywania obowiązków potrzebne było sześć osób). Nieprawidłowy skład RN uniemożliwiał wybór zarządu. "Musieliśmy przede wszystkim wyprostować kwestie formalnoprawne. Od kwietnia do czerwca powołaliśmy większość rady nadzorczej. Udało nam się dzięki temu, bo mieliśmy już sześć osób, podejmować działania związane ze skompletowaniem zarządu" – relacjonowała dyrektor w MP. W lipcu tego roku nastąpiła kolejna nowelizacja ustawy o Funduszu, która jeszcze zwiększyła skład rady nadzorczej – do 12 osób (2 przedstawiciel władz woj. śląskiego, 3 strony społecznej, 7 poszczególnych resortów). Obecnie skład ten liczy 11 osób; ostatnia 12. osoba jest oceniana przez radę ds. spółek w KPRM i powinna zacząć pracę w RN do początku listopada. Dotąd w zarządzie spółki FTWS pracuje wiceprezes ds. transformacji regionu przemysłowego, który pełni obowiązki od 1 września br. (jest nim Marcin Korzeb); do zarządu oddelegowana ze składu rady nadzorczej została też dyrektor Pauly. Powtórzone postępowania ws. prezesa i wiceprezesa ds. finansowych toczą się, jednak najprawdopodobniej zostaną przeprowadzone raz jeszcze. Intencją MP jest, aby wybór prezesa i wiceprezesa ds. finansowych nastąpił w listopadzie i grudniu br. Ministerstwo zaczęło już prace nad znaczną nowelizacją ustawy o Funduszu Transformacji Woj. Śląskiego. "Jest tam szereg nielogicznych i niespójnych zapisów, które wymagają korekty, ponieważ aktualnie prowadzą do błędnych interpretacji utrudniających działania zarządcze i operacyjne" – wskazała Pauly dodając, że problemy stwarza np. funkcjonowanie dwunastoosobowego składu rady nadzorczej (RN Orlenu liczy 7 osób). Ponadto – jak przekazała - obecne zapisy ustawy nie pozwalają spółce na działanie zgodne z praktyką biznesową: konieczne jest m.in. uproszczenie procesu przygotowania i realizacji strategii, wskazanie terminów realizacji działań czy zobowiązanie do przygotowania programów wsparcia na podstawie transparentnych zasad. Obecnie spółka pracuje nad pozyskaniem kadr, organizacją siedziby i zaplecza techniczno-organizacyjnego oraz opracowaniem strategii, zgodnie z zapisami ustawy. Został już zbudowany ośmioosobowy ekspercki zespół zadaniowy ds. opracowania strategii (kierowany przez prof. Adama Drobniaka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach), która powinna być zgodna z regionalnymi dokumentami strategicznymi. Zespół ten powinien do końca tego roku przy udziale interesariuszy wypracować projekt strategii, który następnie powinien być konsultowany społecznie co najmniej przez 21 dni. "Konsultacje projektu strategii powinny odbyć się zimą" – zasygnalizowała dyrektor Pauly. Przygotowany został też harmonogram zmiany realizacji umowy inwestycyjnej, nad którą nadzór pełni Ministerstwo Aktywów Państwowych, aby zabezpieczyć 0,5 mld zł, którymi już dysponuje spółka. "Mamy już wstępną zgodę na przedstawienie aneksu do tej umowy i podpisanie go, tym sposobem te pieniądze nie zostaną zwrócone do KPRM" – wyjaśniła dyrektor z MP. "Projekty, które mamy w umowie inwestycyjnej, to dziesięć projektów niezgodnych z ustawą. Siłą rzeczy nie możemy podpisać więc umów. Potrzebna jest do tego strategia, dokumentacja konkursowa, to musi być transparentne. Projekty będą mogły być zgłoszone, również te zgłoszone niezgodnie z prawem i będziemy mogli je wybrać według klucza wyboru. Myślę, że nie damy tego zrobić wcześniej, niż w drugim kwartale 2025 r." – oceniła Pauly. Ponadto uściśliła, że ustawa o FTWS została znowelizowana o kwestię wsparcia gmin dotkniętych skutkami powodzi (również z woj. opolskiego i dolnośląskiego). Muszą to jednak być projekty zgodne z umową inwestycyjną i Funduszem Inwestycji Kapitałowych. Dotąd Fundusz Inwestycji Kapitałowych nie ma jeszcze strategii, w jaki sposób będą wspierane projekty powodziowe. Inwestycje powodziowe są wyłączone spod strategii FTWS, ale wymagają uzgodnienia z Funduszem Inwestycji Kapitałowych. Pauly zastrzegła, że zgodnie z ustawą FTWS może prócz projektów inwestycyjnych może angażować się w realizację programów okołogórniczych (np. dot. przekwalifikowania), które mogą być zgłaszane m.in. przez ministerstwa. Założenia FTWS nie wykluczają wspierania projektów spółek górniczych ani tworzenia spółek celowych.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS