Home/business/Miliardy na elektryczne pietrowe pociagi. PKP mocno inwestuje

business

Miliardy na elektryczne pietrowe pociagi. PKP mocno inwestuje

PKP Intercity ogosio przetarg na dostawe 42 pietrowych pociagow elektrycznych wraz ze swiadczeniem usug utrzymania. To czesc dugofalowej strategii polskiego przewoznika.

October 16, 2024 | business

Tak wynika z Suplementu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Dodano, że zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji, polegającego na możliwości dostawy dodatkowych maksymalnie 30 pojazdów wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Wstępny harmonogram postępowania zakłada, że składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu ma nastąpić do 12 listopada br. Wnioski te mają być badane w styczniu 2025 r., natomiast zaproszenie do udziału w dialogu konkurencyjnym przewidziano na luty 2025 r.; dialog ma być prowadzony w lutym i marcu. Zaproszenie do składania ofert w przetargu nastąpi w kwietniu, 30 pojazdów zamiast 38 PKP Intercity początkowo planowało kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull. Przewoźnik unieważnił jednak dwa postępowania przetargowe. W drugim propozycja złożona przez konsorcjum nie podlegała dalszej ocenie, gdyż skończył się termin związania ofertą. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione, ponieważ złożona oferta przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. W majowej rozmowie z PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski przekonywał, że piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne w porównaniu do pociągów typu push-pull mają wiele zalet, np. mniejsze zużycie energii, co, jak stwierdził, "w dzisiejszych czasach jest niezwykle istotne". Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych znajdujących się na końcach pociągu i członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne, takie jak Pendolino, FLIRT, Dart i ED74. Pociągi push-pull. Czym są? W pociągach push-pull złożonych z lokomotywy i wagonów ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany, sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego. Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać blisko dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię "PKP Intercity — Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS