Home/business/Kolejarze wracaja do deweloperki

business

Kolejarze wracaja do deweloperki

Firma odmraza komercyjne projekty m.in. w Warszawie Gdyni i Minsku Mazowieckim. W planach ma tez inwestycje energetyczne. Probuje rowniez poprawic statystyki najmu lokali na dworcach.

September 19, 2024 | business

PKP starają się poprawić słabe w ostatnich latach wskaźniki wynajmu powierzchni komercyjnych na dworcach. - Opracowaliśmy nowy algorytm liczenia cen najmu i wychodzimy z ofertą marketingową, zachęcając potencjalnych klientów do korzystania z naszych lokali – twierdzi szef kolejowej grupy. Alan Beroud podkreśla, że udało się zawrzeć porozumienie dotyczące powstania przejścia podziemnego między stołecznym dworcem centralnym a biurowcem Varso Tower. To powinno zwiększyć zainteresowanie najemców lokowaniem działalności na dworcu. Obecnie wskaźnik najmu wynosi 77 proc. - Nasze działania już przynoszą efekty, np. na dworcu Olsztyn Główny wynajęliśmy 100 proc. powierzchni komercyjnej wobec 70-80 proc. we wcześniejszych okresach – informuje Alan Beroud. Grupa reaktywuje też działalność deweloperską na rynku biurowców. - W zajmującej się tym obszarem spółce X-City został powołany nowy zarząd. Wróci do realizacji planowanych przed laty projektów. Dotyczą one np. zagospodarowania obszarów kolejowych na dworcu Warszawa Gdańska, w Alejach Jerozolimskich 140, na tzw. obszarze Gdynia Międzytorze oraz w Mińsku Mazowieckim – wylicza Alan Beroud. Dzięki inwestycjom w niektórych lokalizacjach powstaną nowe dworce, biura, mieszkania czy sklepy i inne obiekty użyteczności publicznej. PKP przygotowują się też do tzw. zabudowy warstwowej, czyli budowania m.in. nad torami przebiegającymi w tunelach. Tam, gdzie są właścicielami gruntu z liniami kolejowymi, mogą to zrobić już dziś. Nie wszystkie jednak potencjalne lokalizacje zabudowy warstwowej spełniają ten warunek. W ich przypadku uruchomienie inwestycji wymaga specjalnej ustawy. Pracuje nad nią Ministerstwo Infrastruktury. Część gruntów PKP chcą także wykorzystać pod inwestycje energetyczne. - Do końca września powstanie komórka zajmująca się gospodarką energetyczną grupy PKP, która przez pół roku opracuje analizy zużycia i dostaw energii dla kolei – informuje Alan Beroud, podkreślając, że plan budowy własnych źródeł musi być dopasowany do potrzeb i możliwości sieci trakcyjnej. Dlatego też konieczna jest współpraca ze spółką PGE Energetyka Kolejowa. Konieczność realizacji inwestycji energetycznych i przygotowania kolei na globalną dekarbonizację jest jednym z powodów włączenia się Alana Berouda w działalność międzynarodowych organizacji branżowych. Jest on przewodniczącym UIC, czyli Międzynarodowego Związku Kolei oraz wiceprzewodniczącym CER (Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej). - Instytucje międzynarodowe pełnią ważną rolę w transformacji kolei. Przez lata państwa demokratyczne mocniej skupiały się na rozwoju transportu drogowego czy lotniczego niż kolejowego, wymagającego podejmowania wielu decyzji na szczeblu centralnym. Jednak plany dekarbonizacji oraz wojna w Ukrainie, gdzie pociągi pełnią bardzo ważną rolę transportową, zmieniły postrzeganie kolei nie tylko w Unii Europejskiej, ale także w USA. Angażujemy się w pracę organizacji europejskich oraz podjęliśmy współpracę z kolejami amerykańskimi, by nie zostać w tyle – mówi Alan Beroud. Dodaje, że rolą europejskich organizacji jest m.in. opracowanie projektów finansowania rozwoju kolei, cyfryzacji, cyberbezpieczeństwa, poprawy łączności, opiniowanie regulacji prawnych powstających na unijnym szczeblu itp., więc polskie koleje muszą uczestniczyć w ich pracach, by nie być pominięte.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS