Home/business/Jerzy Mazgaj niemal cakowicie wycofa sie z VRG

business

Jerzy Mazgaj niemal cakowicie wycofa sie z VRG

Znany przedsiebiorca sprzeda ponad 13 mln akcji odziezowej spoki stanowiacych 55 proc. kapitau. Odkupi je Santader TFI.

October 21, 2024 | business

16 października Jerzy Mazgaj dokonał trzech transakcji — w ramach pierwszej sprzedał 5 mln akcji, w kolejnej 8,055 mln, a w trzeciej 1,7 mln. Po latach bycia jednym z głównych akcjonariuszy Vistula Retail Group (VRG) biznesmen zredukował swoje udziały w spółce niemal do zera, a dokładnie do poziomu 0,023 proc. w kapitale zakładowym. Jerzy Mazgaj nie chce komentować transakcji, choć w przeszłości zazwyczaj chętnie dzielił się opiniami na temat swoich działań. Warto przypomnieć, że w grudniu zeszłego roku, po sprzedaży 1,5 mln akcji VRG, uzasadniał transakcję końcem roku, podkreślając, że stał się biernym akcjonariuszem. W poniedziałek pod koniec sesji fundusze Santander TFI poinformowały, że w wyniku transakcji zrealizowanych 16 października przekroczyły próg 5 proc. w akcjonariacie VRG. Obecnie największym akcjonariuszem VRG jest Jan Kolański, założyciel firmy Colian specjalizującej się w produkcji słodyczy. Sukcesywnie zwiększał zaangażowanie w spółce, przejmując czołową rolę po Jerzym Mazgaju. Wraz z podmiotami zależnymi ma 35,78 proc. akcji. Od listopada zeszłego roku jego syn, Mateusz Kolański, pełni funkcję prezesa VRG. Pozostali duzi udziałowcy to OFE PZU Złota Jesień, które posiada 19,44 proc. akcji, oraz NN OFE, które ma 13,97 proc. Biznesmen od dawna sukcesywnie zmniejszał zaangażowanie kapitałowe w VRG. Jednak jeszcze 20 maja miał 32,15 mln akcji, dających 13,71 proc. udziału. Od tego czasu poinformował o dwóch znaczących transakcjach sprzedaży łącznie 4,54 mln akcji. Jednak sprzedał znacznie więcej, ponieważ po drugiej transakcji zakomunikował, że ma ich już tylko 22,46 mln, a jego udział skurczył się do 9,58 proc. To oznacza, że przedsiębiorca kojarzony dawniej także m.in. z Almą i Krakowskim Kredensem zbył w tamtym okresie 9,7 mln akcji. Jeszcze w październiku, przed ostatnimi transakcjami, jego udział wynosił 5,568 proc. VRG to właściciel marek takich jak Vistula, Bytom czy W.Kruk. Spółka od dłuższego czasu zmaga się z trudną sytuacją rynkową. W 2023 r. zwiększyła co prawda przychody o 2,2 proc., do 1,3 mld zł, ale nie osiągnęła zamierzonych wyników. Zysk operacyjny i EBITDA spadły znacząco, co wyraźnie rozczarowało akcjonariuszy. Mimo rozwoju segmentu jubilerskiego, a w szczególności spod marki W.Kruk segment odzieżowy VRG pozostaje problematyczny. Wólczanka, jedna z głównych marek odzieżowych spółki, nie sprostała oczekiwaniom, a pomysły rozszerzenia jej oferty i otwierania większych sklepów okazały się nieudane.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS