Home/business/Jakie cechy liderow wpyna na efektywne zarzadzanie

business

Jakie cechy liderow wpyna na efektywne zarzadzanie

W przyszosci u menedzerow najwazniejsza bedzie zdolnosc do zrozumienia i empatycznego reagowania na potrzeby pracownikow. Powinna ich cechowac rowniez umiejetnosc holistycznego postrzegania spraw.

July 07, 2024 | business

Efektywność zarządzania wpływa na wyniki firmy, ale nie wszyscy szefowie nadają się na skutecznych przywódców. Pożądane u nich kompetencje ewoluują wraz z rozwojem technologicznym otoczenia, w jakim muszą pracować. Jakie cechy kadry kierowniczej będą miały w najbliższym czasie kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania firmą? Tego dotyczy raport „Przywództwo przyszłości", który powstał na podstawie badania EY Academy of Business i Uniwersytetu Łódzkiego przeprowadzonego wśród rynkowych liderek i lidedów. Byli oni pytani o kluczowe kompetencje i technologie, które będą kształtowały efektywne przywództwo w nadchodzących latach. Z raportu wynika, że najważniejsza będzie zdolność do zrozumienia i empatycznego reagowania na potrzeby pracowników. Takiego zdania jest 38 proc. respondentów. Istotne znaczenie odgrywać będzie również postrzeganie holistyczne, na co wskazuje 24 proc. ankietowanych, oraz komunikacja oparta na współpracy (23 proc. odpowiedzi). Odzwierciedla to rolę integracji i synergii w działaniach biznesowych. Co jeszcze wymieniali badani? 23 proc. respondentów uważa, że kluczową kompetencją dla przyszłości zarządzania będzie umiejętność budowania zespołów hybrydowych, które łączą kompetencje ludzkie z technologicznymi. Taka umiejętność ważna jest jednak już teraz, gdy w firmach coraz powszechniej stosowane są rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (AI). Raport pokazuje, że przywódcy widzą szanse i wyzwania związane z wykorzystaniem AI w swojej pracy. Ich zdaniem kluczowe będą do tego kompetencje interpersonalne, adaptacyjne i technologiczne. 41 proc. z nich zamierza powierzyć AI czasochłonne i powtarzalne zdania, jak np. konsolidacja raportów lub pisanie notatek. Z kolei jedna trzecia (33 proc. odpowiedzi) planuje wykorzystać ją do tworzenia zestawień danych, a niewiele mniejszy odsetek (32 proc.) do wypełniania raportów i formularzy. Z badania wynika, że kadra kierownicza nie chce delegować sztucznej inteligencji zadań związanych z zarządzaniem ludźmi i relacjami pomiędzy pracownikami. Ich zdaniem takie działania powinny pozostać w ludzkich rękach, bo wymagają empatii, intuicji oraz umiejętności interpersonalnych. Ponad połowa liderów (52 proc.) nie zamierza powierzać AI dawania feedbacku pracownikom. Większość ankietowanych (65 proc. wskazań) sądzi, że największą przewagą AI nad człowiekiem jest zdolność do analizy wielu danych w bardzo krótkim czasie. Odzwierciedla to rosnącą rolę pozyskiwania informacji w działalności biznesowej. 35 proc. za przewagę AI nad człowiekiem uznaje tworzenie przez nią propozycji scenariuszy działań z uwzględnieniem szans i zagrożeń.

SOURCE : pb

LATEST INSIGHTS