Blogs
Home/business/Fundusze lustruja rynek handlowy

business

Fundusze lustruja rynek handlowy

Inwestorzy coraz wiecej kapitau lokuja w galeriach i parkach handlowych nad Wisa. W rynek wierza takze nowe marki.

November 13, 2024 | business

Między styczniem a wrześniem 2024 r. fundusze zainwestowały w nieruchomości handlowe w Polsce 614 mln EUR wobec 405 mln rok wcześniej — podaje Avison Young. Ponad połowa liczby transakcji dotyczyła parków handlowych i centrów zakupów codziennych, a jeśli chodzi o całkowitą wartość umów, to największy udział — 67-procenowy — miały w niej galerie. — Na rynku handlowym pojawili się również dwaj nowi inwestorzy: Star Capital Finance z regionu CEE, który nabył sześć centrów handlowych, oraz Emira Property Fund z siedzibą w RPA, który pozyskał udziały w portfelu DL Invest — mówi Artur Czuba, zastępca dyrektora działu inwestycyjnego w firmie Avison Young. Analitycy twierdzą, że mimo spadku sprzedaży detalicznej we wrześniu i podwyższonej inflacji warunki do inwestycji w polski rynek handlowy są dobre. — Biorąc pod uwagę okres od stycznia do września 2024 r., w sprzedaży detalicznej widać trend wzrostowy — w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku zwiększyła się o 2,6 proc. Wrześniowy spadek o 3 proc. może wynikać z kilku powodów, m.in. wydatków konsumentów w sierpniu, które były wyższe niż zwykle, mniejszych zakupów na terenach zagrożonych powodzią czy oszczędności przed zimowymi rachunkami za energię. Choć przewidywania dotyczące inflacji wskazują na jej wzrost, to daleko nam do poziomów, z którymi mierzyliśmy się jeszcze kilkanaście miesięcy temu. We wrześniu inflacja wyniosła 4,9 proc. Do końca roku możemy spodziewać się wzrostu cen, a szczyt podwyżek nastąpi w 2025 r. — mówi Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE. Z danych firmy wynika, że od początku roku w Polsce oddano do użytku 37 nowych obiektów handlowych, a 12 rozbudowano. — Większość to parki w mniejszych miejscowościach. W budowie jest 588,1 tys. m kw., z czego gros to nieduże obiekty w małych miastach. Na rynku powstają także cztery centra handlowe, których powierzchnia będzie większa niż 10 tys. m kw. — mówi Mariusz Majkowski. Według Colliersa w III kw. w polskie centra handlowe uwierzyły również nowe marki. W warszawskim Westfield Arkadia zadebiutowały m.in. modowe firmy Arket i Uniqlo, w Westfield Mokotów pojawiły się pierwsze sklepy marek Dreame oraz TAG Heuer, natomiast w Złotych Tarasach sklep otworzyła firma Tissot. Do Polski powrócił również GAP, otwierając sklep w Designer Outlet Warszawa. Również w stolicy otwarto butik Bvlgari z luksusową biżuterią i akcesoriami.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS