Home/business/E-commerce lekko hamuje

business

E-commerce lekko hamuje

Spada liczba kupujacych online. Rosnie popularnosc zagranicznych e-sklepow.

September 30, 2024 | business

W Polsce jest 30 mln internautów. W zeszłym roku 79 proc. z nich robiło zakupy online, a w tym jest to nieco mniej, bo 78 proc – wynika z najnowszej edycji raportu „E-commerce w Polsce”. Zmiana niewielka, ale jednak znacząca, bo od wielu lat odsetek odwiedzających sklepy internetowe stale rósł. Podobnie jak w 2023 r., 75 proc. nabywców wybiera polskie e-sklepy. Jednocześnie rośnie zainteresowanie zagranicznymi e-sklepami – odsetek osób kupujących na platformach spoza Polski wzrósł z 30 do 36 proc. Coraz bardziej interesują ich zwłaszcza azjatyckie marketplace’y AliExpress i Temu. Z kolei za pośrednictwem social mediów kupuje obecnie 19 proc. internautów. Produkty najczęściej kupowane w internecie to odzież, obuwie, kosmetyki, farmaceutyki, a także książki i płyty. Mężczyźni częściej sięgają po sprzęt RTV/AGD, smartfony, samochody oraz oprogramowanie, podczas gdy kobiety dominują w zakupach odzieżowych i kosmetycznych. Wiek także odgrywa tutaj pewną rolę, np. najmłodsi kupują częściej biżuterię i gry komputerowe. Coraz więcej konsumentów decyduje się na zakup używanych produktów. Aż 61 proc. przyznaje, że przynajmniej raz kupiło coś z drugiej ręki. Najpopularniejsze kategorie używanych produktów to odzież, akcesoria, książki i płyty. Najczęściej wybieraną platformą do zakupu takich towarów jest Vinted. Zaraz za nią plasują się Allegro i OLX. Według konsumentów największym atutem zakupów online jest ich całodobowa dostępność oraz wygoda. Najczęściej wybieraną formą płatności online stał się po raz pierwszy w historii Blik, wyprzedzając szybkie przelewy i karty kredytowe. Jeżeli chodzi o dostawy, Polacy najczęściej decydują się na automaty paczkowe. Wybiera je 81 proc. kupujących. Z kolei głównym powodem rezygnacji z e-commerce’u pozostaje potrzeba fizycznego kontaktu z produktem przed jego nabyciem. Wśród osób, które nie kupują online, najczęściej pojawiają się sugestie dotyczące potrzeby niższych kosztów dostawy, kodów rabatowych oraz szybszej realizacji zamówień. Allegro pozostaje niekwestionowanym liderem rozpoznawalności wśród polskich kupujących, jest spontanicznie wymieniane przez 88 proc. badanych. Za nim plasuje się OLX, wskazywane przez 35 proc. konsumentów, a podium zamyka Temu. Inne najbardziej rozpoznawalne marki to kolejno Amazon, Zalando i AliExpress.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS