business
Dugi sektora motoryzacyjnego pedza jak szalone
Skumulowany dug we wszystkich kategoriach branzy motoryzacyjnej wynosi ponad 14 mld z - wynika z raportu Big InfoMonitor. Zobowiazania dotycza zarowno dealerow warsztatow jak i firm swiadczacych wynajem pojazdow a problem poteguja zatory patnicze.
Skumulowany dług we wszystkich kategoriach branży motoryzacyjnej wynosi ponad 1,4 mld zł - wynika z raportu Big InfoMonitor. Zobowiązania dotyczą zarówno dealerów, warsztatów, jak i firm świadczących wynajem pojazdów, a problem potęgują zatory płatnicze. fot. railway fx / / Shutterstock Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy informacji kredytowych BIK wynika, że na koniec lipca 2024 r. zobowiązania sprzedawców hurtowych i detalicznych samochodów osobowych i dostawczych oraz firm naprawiających pojazdy wyniosły ponad 1,2 mld zł. Zadłużenie branży motoryzacyjnej powiększane jest przez segment wynajmu i dzierżawy aut, którego nieopłacone faktury przekroczyły 217 mln zł - przekazano. Na koniec lipca tego roku na prawie 252 tys. firm specjalizujących się w handlu hurtowym i detalicznym oraz naprawie pojazdów samochodowych, ponad 14 tys. stanowili zadłużeni przedsiębiorcy (5,6 proc.). Na każdego z nich przypada średnio 86,3 tys. zł zaległych zobowiązań. BIG Infomonitor wskazał, że w tym samym czasie wśród firm oferujących usługi leasingu oraz car sharingu 1795 podmiotów miało przeterminowane płatności. Jak podano w raporcie, zadłużonych jest 15 proc. firm z tego segmentu, a ich długi osiągnęły już 217 mln zł. Skumulowany dług we wszystkich kategoriach branży motoryzacyjnej wynosi ponad 1,4 mld zł. "Dla sprzedawców samochodów, głównym problemem są rosnące koszty zakupu pojazdów, spowodowane wzrostem cen surowców oraz komponentów, co podnosi koszty wprowadzenia auta do sprzedaży. Firmy naprawcze borykają się zaś z rosnącymi cenami części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Z kolei segment wynajmu i dzierżawy aut musi się liczyć z rosnącymi kosztami utrzymania floty. Wszystkie te firmy zmagają się ponadto z wyzwaniami nowych regulacji unijnych i coraz bardziej restrykcyjnymi normami ekologicznymi, co dodatkowo może obciążać cały sektor motoryzacyjny" – wskazał prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak. Jak wynika z danych Związku Dealerów Samochodowych, pomimo rosnącej liczby rejestracji nowych pojazdów, pod koniec 2023 roku branża odnotowała znaczące spadki, zwłaszcza jeżeli chodzi o liczbę klientów (-18,9 proc.) i ruch w salonach (-19,5 proc.). Z jednej strony właściciele punktów sprzedaży odnotowują coraz lepsze wyniki rejestracji nowych aut, z drugiej eksperci zauważają, że coraz mniej osób decyduje się na wizyty w salonach. Przyczyną tej sytuacji mogą być m.in. rosnące ceny nowych samochodów. Głównym nabywcą aut u dealerów jest klient flotowy, którego udział w rynku zbliża się do poziomu 70 proc. Choć aktualny wysoki popyt wśród klientów budzi nadzieje na pomyślne zakończenie roku, przedsiębiorcy z ostrożnością spoglądają na nadchodzące dwanaście miesięcy. "W przyszłym roku możemy spodziewać się wyraźnego wzrostu cen samochodów. Niewykluczone jest, że część klientów, którzy zdają sobie z tego sprawę, kupi auto jeszcze w tym lub nadchodzącym kwartale. Sądzę więc, że końcówka tego roku będzie przynajmniej tak samo dobra, jak rok wcześniej, jeśli nie lepsza. Jednak z tego samego powodu w przyszłym roku możemy spodziewać się widocznego spadku w branży. Jest to największe wyzwanie, z którym będą musieli zmierzyć się dealerzy. Sytuacja ta może wpłynąć na kondycję finansową firm z sektora sprzedaży hurtowej i detalicznej pojazdów samochodowych. Zmiana powinna być jednak nieznaczna, ponieważ pomimo rosnących cen aut oraz zadłużenia niektórych podmiotów, sytuacja większości z nich będzie stabilna" – ocenił prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś. Z danych Polskiego Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika z kolei, że w pierwszej połowie br. rynek najmu długoterminowego urósł w Polsce o 7,9 proc. r/r. Natomiast branża Rent a Car na koniec czerwca rozwijała się w tempie 1,1 proc. r/r . Tymczasem badanie "Czas wynajmu" przeprowadzone przez Santander Consumer Multirent wykazało, że co piąty Polak korzysta z usług wynajmu samochodów do celów prywatnych. Wpływ na wzrost zainteresowania klientów korzystaniem ze współdzielonych pojazdów może wynikać m.in. ze spadku opłacalności posiadania własnego auta oraz zmiany stylu życia konsumentów. Według ekspertów BIG InfoMonitor wysoki poziom zadłużenia ma m.in. związek z zatorami płatniczymi. "W trzecim kwartale bieżącego roku, ponad 53 proc. firm w całej Polsce zmagało się z fakturami opóźnionymi o więcej niż miesiąc, co ilustruje poważny problem zatorów płatniczych. Problemy te generują dodatkowe długi, prowadząc do spirali zadłużenia o coraz większej skali. Branża motoryzacyjna, choć nadal cieszącą się popytem i zainteresowaniem klientów, stoi przed wieloma wyzwaniami, z rosnącymi nieopłaconymi należnościami jako jednym z kluczowych. Ważne będzie znalezienie równowagi między rozwojem biznesu a odpowiedzialnym zarządzaniem i restrukturyzacją zadłużenia. W minimalizacji ryzyka opóźnień w spłatach może pomóc staranna weryfikacja wiarygodności kontrahentów oraz zgłaszanie nierzetelnych firm do rejestrów dłużników" – wskazał Sławomir Grzelczak. (PAP) gkc/ mick/ Źródło: PAP
PREV NEWSRozwiazana tajemnica dekady. Odkryli tworce bitcoina
NEXT NEWSKurs JPYPLN 09 pazdziernika 2024 r.
Nawet 5 tys. z kary za bad przy smietniku. Tak bezpiecznie pozbedziesz sie elektrosmieci
Odpadami ktore zawsze sprawiaja najwiekszy problem podczas segregacji sa elektrosmieci. Nie mozna ich w koncu wsadzic do byle jakiego kontenera a pomyka moze naprawde sono kosztowac. Gdzie oddac i wyrzucic elektrosmieci Tak pozbedziesz sie starego telewizora niedziaajacego telefonu czy baterii.
"Sytuacja mieszkaniowa Polakow cay czas sie poprawia". Tak twierdza eksperci NBP
Jak wskazuje najnowszy raport NBP dotyczacy rynku nieruchomosci w Polsce sytuacja mieszkaniowa w Polsce poprawia sie ale nadal na tle Europy nie wypadamy zbyt dobrze. Eksperci NBP tumacza z czego to wynika i prognozuja jak bedzie wyglada rynek mieszkaniowy w kraju w ciagu najblizszych lat.
Czy bedzie banknot 1000 z Jest juz przyblizony termin
O koniecznosci wprowadzenia do obiegu banknotu o nominale 1000 z mowi sie juz od kilku lat. Prezes NBP Adam Glapinski wskaza na taka mozliwosc juz w styczniu 2021 roku. Wiaze sie to z rosnaca inflacja i zapotrzebowaniem na transakcje gotowkowe. Kiedy realnie banknot 1000 z moze trafic do naszych portfeli
"To nie ja stworzyem bitcoina" czyli HBO na tropie Satoshiego Nakamoto
W 2009 roku Satoshi Nakamoto wywazy drzwi wprowadzajac cyfrowa walute - bitcoina. Od tego czasu trwaja rozwazania co do prawdziwej tozsamosci tworcy czy to jedna osoba czy moze grupa. Dokument HBO stara sie pojsc tym tropem ale ich gowny "podejrzany" stanowczo zaprzecza.
Cybercab czyli robotaxi Tesli. Musk pokaza swoje najnowsze autonomiczne "zabawki"
Wziete wprost z uniwersum cyberpunka. Elon Musk pokaza swiatu najnowsze zabawki na czterech koach - to Cybercab i Robovan ktore stanowia jedynie kawaki jego ukadanki przyszosci "motoryzacyjnym miodem i benzyna pynacej" z samochodami bez kierowcow parkingami zamienionymi w parki i robotami. Budowa tej wizji jak sam zaznacza zajmie mu jeszcze kilka lat.
Modzi Polacy chca mieszkac w domach wielopokoleniowych. To tansza i wygodniejsza opcja
Blisko jedna czwarta mieszkancow Polski w wieku 18-35 lat uznaje domy wielopokoleniowe za dobre rozwiazanie i chetnie by w nich zamieszkaa natomiast wsrod osob po 66. roku zycia 43 proc. odrzuca takie rozwiazanie - wynika z badania "Mieszkanie na osi czasu".