Blogs
Home/business/Cyberprzestepcy tez czekaja na Black Friday

business

Cyberprzestepcy tez czekaja na Black Friday

Poowa sklepow ostrzega klientow przed wiekszym ryzykiem cyberatakow podczas Czarnego Piatku. Dla branzy to jasny sygna ze trzeba popracowac nad cyberochrona.

November 24, 2024 | business

Zbliża się coroczne święto zakupów, czyli Black Friday, a zaraz po nim odbywa się Cyber Monday. To okres, w którym klienci mają szansę nabyć ulubione produkty lub skorzystać z usług w dużo niższych cenach. Nie tylko konsumenci odliczają dni do weekendu zniżek. W Black Friday pokłada nadzieje również wiele sklepów. Odnotowują one w tym okresie znacznie większą sprzedaż niż w pozostałych dniach roku. Jak wynika z badania Deloitte, już mogą zacierać ręce. W tegorocznym święcie zakupów zamierza wziąć udział aż 75 proc. kupujących. W porównaniu do poprzedniego roku konsumenci planują zwiększyć wydatki na zamówienia o 8 proc. Warto jednak pamiętać o tym, że większy ruch na stronach sklepów internetowych to gratka dla cyberprzestępców, którzy tylko czekają, żeby wykorzystać zakupową gorączkę. Jak czytamy w raporcie VikingCloud, ponad połowa sprzedawców detalicznych alarmuje, że ryzyko ataków hakerskich w tym okresie znacząco wzrasta. Czterech na pięciu biorących udział w badaniu padło w ciągu ostatniego roku ofiarą takich incydentów. Wielu z nich zostało zaatakowanych wielokrotnie. Warto podkreślić, że ponad połowa (52 proc.) respondentów odczuwa największe zagrożenie cyberprzestępczością właśnie w okresie świątecznym. To duże wyzwanie dla sklepów. Najczęstszym celem cyberprzestępców są łańcuchy dostaw (52 proc.) i dane klientów (48 proc.). Zagrożeniem jest też phishing, czyli podszywanie się pod inna osobę lub firmę (32 proc.). Hakerzy dokonują również ataków DoS, które uniemożliwiają dostęp do usług (32 proc.). Z czego wynika duże ryzyko incydentów w tym okresie? Według sprzedawców ma to związek ze zwiększoną liczbą klientów, wewnętrznymi problemami z cyberbezpieczeństwem oraz zagrożeniami dla urządzeń niezbędnych dla funkcjonowania sklepu. Najpoważniejszym problemem dla sprzedających w okresie święta zakupów może być więc niewystarczająca cyberochrona. Co drugi ankietowany jako największe wyzwanie wskazuje rotację personelu. Tyle samo respondentów wymienia ograniczone zasoby IT, które nie nadążają za nowymi rodzajami ataków. Cyberataki wpływają na wizerunek sklepów. Ponad połowa sprzedających odnotowuje po nich spadek zaufania klientów. Ataki hakerskie wiążą się również z ryzykiem strat finansowych. Poza tym ich efektem może być naruszanie danych osobowych klientów, co wiąże się z ryzykiem sankcji nakładanych przez prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Według ekspertów priorytetem sklepów powinny być w tym okresie nie tylko kwestie dotyczące logistyki, ale również zapewnienie cyberochrony. - Wzmocnienie zabezpieczeń infrastruktury IT oraz przeprowadzenie szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa, zwłaszcza dla pracowników sezonowych, jest kluczowe. Firmy, które nie są odpowiednio przygotowane, narażają się na poważne ryzyko. Powinny wdrożyć systemy monitorowania w czasie rzeczywistym, przeprowadzać regularne testy penetracyjne oraz symulacje phishingowe. Kluczowe jest także korzystanie z doradztwa specjalistów w zakresie bezpieczeństwa IT, którzy mogą pomóc w opracowaniu strategii zarządzania ryzykiem oraz audytów wewnętrznych – mówi Robert Ługowski, architekt cyberbezpieczeństwa z firmy Safesqr.

SOURCE : pb

LATEST INSIGHTS