Home/business/Chetniej biora kadetow niz doswiadczonych pilotow. Tak USA szkola Ukraincow na F-16

business

Chetniej biora kadetow niz doswiadczonych pilotow. Tak USA szkola Ukraincow na F-16

USA zamierzaja skoncentrowac sie w szkoleniu ukrainskich pilotow F-16 na kadetach a nie na doswiadczonych lotnikach - pisze w czwartek "The Wall Street Journal". Zdaniem dziennika moze to znacznie wyduzyc czas w ktorym Kijow bedzie mia pena eskadre amerykanskich mysliwcow gotowych do walki.

October 17, 2024 | business

USA zamierzają skoncentrować się w szkoleniu ukraińskich pilotów F-16 na kadetach, a nie na doświadczonych lotnikach - pisze w czwartek "The Wall Street Journal". Zdaniem dziennika może to znacznie wydłużyć czas, w którym Kijów będzie miał pełną eskadrę amerykańskich myśliwców gotowych do walki. fot. Sascha Hahn / / Shutterstock Ten nowy kierunek szkolenia na F-16 zdaniem "WSJ" jest wynikiem braku na Ukrainie doświadczonych pilotów z wymaganą znajomością języka angielskiego. Według ekspertów Waszyngton uważa również, że kadeci będą bardziej otwarci na naukę w stylu zachodnim, co z trudem przychodzi bardziej doświadczonym ukraińskim lotnikom. Dziennik przypomina, że przez ostatni rok USA i partnerzy międzynarodowi szkolili niewielką liczbę ukraińskich pilotów na myśliwcach F-16 w trzech różnych lokalizacjach: w Morris Air National Guard Base w Arizonie, w duńskiej bazie lotniczej w Skrydstrup (która została niedawno zamknięta, ponieważ duńskie siły powietrzne przechodzą na F-35) oraz w niedawno otwartym Centrum Szkoleniowych Fetesti w Rumunii. Według "WSJ" wybrana w pierwszym rzucie kadra ukraińskich pilotów, która uczyła się latać na F-16, miała za sobą wiele lat praktyki na radzieckich myśliwcach. Dzięki temu doświadczeniu mogli zatem pominąć podstawowe szkolenie lotnicze. W przypadku kadetów sytuacja jest inna. Muszą oni najpierw spędzić rok na nauce latania w ośrodkach w Wielkiej Brytanii i Francji, a dopiero potem mogą odbyć kurs na F-16 w Arizonie lub Rumunii. Jednak według amerykańskich ekspertów Ukraińcy, którzy do tej pory szkolili się na F-16, mieli problemy ze zrozumieniem niektórych aspektów programu nauczania, mieli też kłopoty z komunikacją w języku angielskim, a niektórzy z nich, mając wpojone nawyki z latania na MIG-ach, nie byli przekonani do amerykańskich metod szkoleniowych. Do tej pory szkolenie na F-16 przeszło kilkunastu ukraińskich pilotów, a 11 z nich walczy teraz w swoim kraju. Jednak w amerykańskich kręgach wojskowych trwa obecnie debata na temat przyszłych szkoleń, wywołana sierpniową katastrofą, w której zniszczony został jeden z niewielu ukraińskich F-16. Zginął wówczas jeden z najlepszych ukraińskich pilotów, były dowódca eskadry MiG-29, który krótko wcześniej ukończył szkolenie. Katastrofa ta, jak pisze "WSJ", wywołała wiele wątpliwości - zadawano pytania odnośnie zbyt pośpiesznego, być może, przeszkolenia Ukraińców i ich udziału w wojnie bez odpowiedniego przygotowania. Emerytowany generał David Deptula, dziekan Mitchell Institute for Aerospace Studies, tłumaczy, iż na zachodzie szkolenie na F-16 trwa około dwóch lat, ale na tym nauka się nie kończy. Po kursie piloci zazwyczaj latają jeszcze miesiącami na ćwiczeniach w swoich jednostkach, zanim wykonają rzeczywiste misje. Deptula także zwraca uwagę, że piloci F-16 na Ukrainie przeszli przyspieszone szkolenie, po którym natychmiast znaleźli się na polu walki, nie mając odpowiedniego doświadczenia, które jest zazwyczaj wymagane do optymalnego operowania zaawansowanym samolotem. Amerykański dziennik przypomina, że prezydent USA Joe Biden poinformował we wrześniu, iż Waszyngton zwiększy liczbę stanowisk w szkoleniu dla ukraińskich pilotów z 12 do 18 w Arizonie i Rumunii. Według Pentagonu rozszerzenie to nastąpi w przyszłym roku. (PAP) zm/ kar/ Źródło: PAP

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS