Home/business/Branza mody musi sie zazielenic

business

Branza mody musi sie zazielenic

Globalny rynek mody osiagna w ubiegym roku przychody na poziomie 17 bln USD co stanowio 2 proc. swiatowego PKB. Branza potrzebuje jednak ogromnych inwestycji m.in. w dekarbonizacje.

October 07, 2024 | business

Zakłócenia w łańcuchach dostaw, zmiany w zachowaniach konsumentów oraz coraz bardziej restrykcyjne regulacje ESG wymuszają adaptację firm do nowych realiów – wynika z raportu „Multifocus Tomorrow: Exploring New Dynamics in Fashion” przygotowanego przez Boston Consulting Group (BCG) we współpracy z „Vogue Polska”. Podstawowym problemem przemysłu odzieżowego jest ekologia. Branża mody odpowiada za 10 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych i jest trzecim największym źródłem zanieczyszczeń wód. Aby zdekarbonizować sektor do 2050 r., potrzeba inwestycji rzędu 1 bln USD. – Wyprodukowanie kilograma poliestru wymaga zużycia 125 MJ energii i emituje 14,2 kg CO2. Z kolei produkcja bawełnianej koszulki wymaga aż 2,7 tys. litrów wody. Recykling surowców może zmniejszyć te negatywne skutki. Bawełna z recyklingu obniża emisje gazów cieplarnianych o 46 proc., a zużycie wody o 75 proc., podczas gdy poliester z recyklingu redukuje emisję dwutlenku węgla nawet o 80 proc. – zauważa Oktawian Zając, dyrektor zarządzający i senior partner w BCG. Zdaniem eksperta w przyszłości niezbędna będzie nie tylko zmiana materiałów. Konieczne będzie również podjęcie trudnych wyborów między technologią a ludzką kreatywnością. Innowacje oparte na sztucznej inteligencji optymalizują łańcuchy dostaw, zwiększając precyzję prognoz, oraz pozwalają na dokładną personalizację produktów. Co więcej, z badania BCG wynika, że większość konsumentów nie jest już w stanie odróżnić kreacji AI od ludzkich. Jednak jedynie 5 proc. firm z branży modowej w pełni wykorzystuje potencjał sztucznej inteligencji w kontekście zrównoważonego rozwoju. Sektor modowy zmaga się także z wyzwaniami wynikającymi z różnorodnych modeli biznesowych. Luksusowe marki inwestują w personalizację i zrównoważony rozwój, podczas gdy segment ultrafast fashion opiera się na masowej produkcji i niskich cenach. Zakłócenia w łańcuchach dostaw i wzrost kosztów materiałów dodatkowo utrudniają funkcjonowanie firm, co szczególnie mocno odczuwają mniejsi gracze. Rosnące regulacje ESG stawiają przed branżą kolejne wyzwania. Rządy wymagają od marek większej transparentności i odpowiedzialności, co z jednej strony sprzyja długoterminowej stabilności środowiskowej, ale z drugiej – tworzy krótkoterminowe trudności. Firmy muszą równocześnie wprowadzać innowacje i przestrzegać złożonych przepisów.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS